Testovaný letoun nám zapůjčil zástupce pro český trh, firma OK Light z Příbrami. Jedná se o zcela nový letoun verze Club 2008 s pevným podvozkem, 100koňovým motorem Rotax 912ULS a za letu stavitelnou vrtulí.
První dojem a letové vlastnosti
Dynamic již zvenku působí velice ladným a zároveň dravým dojmem. Hned při prvním pohledu je vám jasné, že před vámi stojí špičkový a rychlý stroj. Design celého letadla je vyvážený a dílenské zpracování přímo excelentní. Dynamic je prostě pěkný, a to jak na zemi, tak za letu. Při bližším ohledání zjistíte, že se jedná o robustní konstrukci s důkladně zpracovanými detaily.
Prázdná hmotnost letadla bez záchranného systému, začínající na 270 kg, je až neuvěřitelná. Dle instalované výbavy se běžná hmotnost letadla pohybuje okolo 300 až 310 kg. Nastupování do Dynamiku bych přirovnal k nastupování do anatomické sedačky závodního vozu. Ale musím uznat, že i s mojí „mohutnou postavou v břišní krajině“ je posed v sedačce pohodlný a i všechny palubní ovladače jsou dobře přístupné.
Nožní řízení je za příplatek polohovatelné ve třech úrovních. V sedačce vás drží opět příplatkové čtyřbodové pásy. Vystupování z kabiny je již o trošku náročnější, ale místa pro opření se v kabině jsou dostatečně pevná i tuhá, a tak se nemusíte bát, že při nastupování či vystupování z kabiny něco rozbijete.
Výhled z kabiny je vcelku standardní, jako u jiných dolnoplošných letadel. Samozřejmě je mírně omezen výhled přímo před sebe, jelikož posádka sedí schována za motorem z důvodu aerodynamické čistoty a snížení čelního průřezu trupu letadla. Avšak letové vlastnosti této „stíhačky“ to kompenzují.
Ihned po přidání plného plynu na dráze příbramského letiště začíná Dynamic akcelerovat a během krátké chvilky jsme ve vzduchu. Při tomto raketovém startu jsem si vzpomněl na pár dní starou událost, kdy jsem s Cessnou 172, naloženou třemi kamarády, přejel celou startovací dráhu a na konci jsem prostě doufal, že to poletí. Ano, letělo, ale do 300 metrů nad zemí jsme stoupali nekonečně dlouho.
Cestovní rychlost „stodvaasedmdesátky“ se stabilizovala okolo 90 kts, to odpovídá asi 165 km/h. Dynamic se po krátkém stoupání ve zhruba 500 metrech nad zemí postupně ustálil na cestovní rychlosti 210-220 km/h. Jeho spotřeba přitom činí asi 16-17 litrů Naturalu 95 na hodinu letu neboli oněch 210 km uletěné vzdálenosti. Ta stodvaasedmdesátka si při 165 km/h brala minimálně 35 litrů/h Avgasu. Ale uznávám, že jsme byli na palubě čtyři.
Toto srovnání uvádím úmyslně. Vždy když sedám do moderního ultralehkého letadla, uvědomím si, jak daleko se tato kategorie dostala. A nakolik již překonala mnoho typů letadel, na kterých většina z nás začínala svůj výcvik PPL.
Ale zpět k Dynamiku. Jeho cestovní rychlost je staví mezi špičku UL letadel určených pro cestování na delší vzdálenosti, to bezpochyby ano. Dvě letové vlastnosti mne však zaujaly mnohem více nežli vysoká cestovní rychlost. Je to především velmi příjemné řízení, kde jsou jak působící síly, tak výchylky jednotlivých řídicích ploch ve velmi vzácné shodě. Prostě řízení Dynamiku je ohromný požitek.
Druhou vlastností je ovladatelnost letadla na nízkých rychlostech pod 100 km/h. Dynamic zůstává stále velmi dobře ovladatelný a reaguje pohotově na každý povel řídicí páky. I při silnějším bočním větru či turbulenci máte i při nízké rychlosti dobrou kontrolu nad letadlem. Plně vysunutá vztlaková klapka dodá letadlu dostatečné opadání, a tak se nemusíte bát, že byste se netrefili byť na krátkém letišti.
Zatahovací podvozek Dynamiku je řešen vlečenými koly hlavního podvozku s odpružením a funguje velmi dobře jak na asfaltu, tak na travnatých a často dost hrbolatých letištích. Jeho mechanické zpracování je velmi pěkné a robustní a budí dojem dospělého letadla.
Pevný podvozek je řešen laminátovou podvozkovou nohou, která je však příliš krátká a vetknutá do trupu pod strmým úhlem, čímž nedovoluje podvozku dostatečně měkké pružení. Podvozek sice snese i tvrdší přistání a přebytek energie bezproblémově pojme, ale pojíždění po hrbolatějším travnatém porostu je krajně nepříjemné. Nejen že pro vysoké otřesy nejste při pojíždění schopni nastavit žádný ovladač na palubní desce, protože se na něj rukou prostě netrefíte, já dokonce musel na chvilku zastavit, abych mohl odpovědět dispečerovi na věži. Jinak bych si ukousl jazyk.
Výhodou je možnost přiobjednání vlečeného zavěšeného podvozku v nezatahovací verzi. Ten se totiž nabízí pro trh ve Velké Británii, kde se nepodařilo laminátové nohy certifikovat. V průběhu testu jsem měl možnost si chvíli zalétat i s verzí „Dynamic Speed 2008 Professional Edition“. Když jsem slyšel toto pojmenování, vzpomněl jsem si na starý reklamní spot „Škoda Henlajn“…
Špičková výbava zatahovacím podvozkem, 100koňovým Rotaxem, stavitelnou vrtulí a plně glasskokpitovou avionikou (Dynon EFIS D100 + D120) byla ještě vylepšena slušivými winglety na konci křídel, elektrickými klapkami s preselektorem, elektrickým vyvážením, dodatečným voličem pro D-100, autopilotem a vylepšeným zapojením palubní elektrické sítě.
Takto nadupané letadlo ve mě budilo dojem úžasné hračky. Já osobně nejsem velký vyznavatel elektronických systémů, klapky i vyvážení mám mnohem raději mechanické a glasskokpity také nemám moc v lásce, ale uznávám, že všechny tyto systémy „práci“ na palubě velmi zjednoduší. Důležité je, že si každý zákazník může vybrat podle svých preferencí. Cena takto vybaveného letadla však přesahuje částku 3,3 miliónu korun vč. DPH.
Trocha historie a současná produkce
Slovenská společnost Aerospool byla založena v roce 1991 za účelem výroby větroňů. V současné době v Aerospoolu vyrábějí kromě Dynamiků také části kluzáku Ventus 2c a provádějí jejich konečnou montáž. Výrobní závod je umístěn na letišti v Prievidzi.
Konstrukce letadla a technická řešení
Dynamic je dvoumístný dolnoplošník, nabízený s pevným či zatahovacím tříkolovým podvozkem, s klasickým uspořádáním ocasních ploch. Trup i křídlo jsou kompozitové konstrukce. Trup tvoří pevný celek s centroplánem a palivovými nádržemi v šířce 2,45 m. Ocasní plochy jsou též pevně spojeny s trupem letadla a rozpětí výškového stabilizátoru nepřesahuje šířku centroplánu. Letadlo je tudíž možné se složenými křídly transportovat v přepravním vozíku.
Technické údaje |
|
Délka: | 6,2 m |
Rozpětí: | 8,44 m |
Výška: | 2,05 m |
Plocha křídel: | 9,8 m2 |
Pohonná jednotka: | Rotax 912 ULS |
Vrtule: | SR 3000 dvoulistá, za letu přestavitelná |
Výkony | |
Pádová rychlost: | 64 km/h |
Max. rychlost v horizontální letu: | 280 km/h při max. trvalém výkonu |
Nepřekročitelná rychlost: | 302 km/h |
Stoupavost: | 6,7 m/s |
Délka vzletu přes překážku 15 m: | 270 m |
Hmotnosti | |
Hmotnost prázdného letounu: | se zatahovacím podvozkem 300 kg |
s pevným podvozkem 285 kg | |
Max. vzletová hmotnost: | 450 kg |
472,5 kg (se záchranným systémem) |
Užitná hodnota letadla
Dynamic je skutečně pohodlný cestovní stroj na dlouhé tratě. Zároveň najde velmi dobré uplatnění v klubovém provozu nejen díky nízké provozní náročnosti, ale také pro možnost použití pro aerovleky téměř jakýchkoliv kluzáků. Odpolední polétání s ním je skutečně požitek, jeho řízení je velmi příjemné a nezáludné. Náročnost přeškolení na Dynamika bych považoval za standardní až mírnou.
Asi to není stroj vhodný na úplně základní výcvik, ale myslím, že ani méně zkušený pilot nebude mít problém Dynamika plně ovládnout. Pro cestování bych mu vytkl malou přípustnou hmotnost v zavazadlovém prostoru, to je však možné kompenzovat umístěním příručního zavazadla do prohlubně pod nohy posádky, kde je dostatečný prostor navíc. Nebude to sice úplně pohodlné, ale své těžší tašky tam odvezete.
Standardní nádrže Dynamiku pojmou 75 litrů paliva, což již zaručuje dobrý dolet, verze letadla s přídavnými nádržemi nabízí až 120 litrů paliva na palubě. Samozřejmě musíme vzít v úvahu vzletovou hmotnost, avšak možnost naplnit letadlo pro více než sedmihodinovou vytrvalost může být někdy při sólo letu také dobré.
Bezpečnost
Dynamic je na Slovensku certifikován jako letoun a jeho výroba probíhá pod dohledem Slovenského leteckého úřadu. Kabina letadla je navržena s prvky pasivní bezpečnosti, sedadla jsou pevná a vybavená čtyřbodovými bezpečnostními pásy. Palivové nádrže jsou umístěny mimo prostor posádky a všechna palivová instalace je provedena protipožárně. Elektrická instalace letadla také odpovídá leteckým normám. Letadlo je běžně vybaveno balistickým záchranným systémem, jehož funkčnost byla již úspěšně ověřena i v běžném provozu při záchraně posádky, která nezvládla řízení za extrémně špatného počasí.
Kolik ta „sranda“ stojí
Základní cena verze Travel činí s pevným podvozkem, 80koňovým Rotaxem 912 a pevnou vrtulí činí 1,8 milionu Kč vč. DPH. Cena plně vybaveného letadla však může hravě překročit tři miliony. Základní servisní interval je 50 a 100 hodin. Životnost trupu letadla do první generální opravy je stanovena na 3 000 hodin a motoru Rotax na 1 500 hodin.
Vychytávky, zajímavosti a nedostatky
+ úžasně vyvážené řízení – létání s Dynamikem je skutečně požitek
+ dobrá ovladatelnost na nízkých rychlostech a účinné vztlakové klapky
+ zdařilý design letadla a skvělé dílenské zpracování
+ aerodynamická čistota a vysoká cestovní rychlost s dobrým doletem
+ kvalitní zástavba motorové jednotky včetně funkčního airboxu
+ kvalitní robustní podvozek se systémem vlečených koleček s odpružením
+ nízká hmotnost prázdného letadla v základní výbavě
+ možnost nadstandardní výbavy na přání
+ možnost aerovleků kluzáků až do hmotnosti 750 kg
– malá přípustná hmotnost v zavazadlovém prostoru (pouze 10 kg)
– nedostatečné větrání kabiny při pojíždění – za letu je kabina větrána dobře, avšak na nižších rychlostech náporové větrání funguje nedostatečně
– varianta pevného podvozku s laminátovou vzpěrou je na trávě příliš tuhá a pojíždění s letadlem po hrbolatějším letišti je utrpením
– špatně přístupný ovladač přepínání palivových nádrží – jedná se o životně důležitý ovladač, obzvláště v Dynamiku, který nemá polohu levá + pravá nádrž – nádrže jsou odděleny a pilot musí za letu neustále kontrolovat, z jaké nádrže čerpá palivo, a pohotově přepnout kohout při vyčerpání jedné z nádrží
– horší přístup do kabiny při nastupování i vystupování z letadla
– ovládání vztlakových klapek tažením páky dopředu/dozadu místo zvedáním nahoru/dolů a dlouhý chod ovladače – pohyb ovladače klapek je méně přirozený než při pohybu nahoru/dolů
– ovládání vztlakových klapek při plně vytažených klapkách je v mírné kolizi s ovládáním plynové přípusti – páka vytažených klapek prostě blokuje pohodlné položení předloktí pro ovládání plynové přípusti při provádění finálního přiblížení
– ovládání brzd hlavního podvozku pákou mezi sedadly místo pedály – zde se však jedná spíše o subjektivní hodnocení, jelikož páka brzd funguje velmi dobře, pouze umístění ovladače brzd jinam než na nožní pedály považuji za mírně nestandardní
Konečné skóre
Dynamic je „pořádné“ letadlo. Výtečně dílensky zpracovaný, pěkný, aerodynamicky čistý, rychlý a s výjimečně vyváženým řízením. Je nenáročný na pilotáž a přitom poskytuje velmi příjemné a živé letové vlastnosti. Svými výkony je předurčen k polykání dlouhých cest a v neposlední řadě je to perfektní vlečná pro klubový provoz. Je provozně nenáročný a má dlouhodobou životnost. S radostí můžu říci, že v redakčním testu obstál na výtečnou!