Příkaz k zachování bezpečnosti civilního letectví dle § 89, písm. x) zák. č. 49/1997 Sb. Pro všechny velitele/piloty letadel všech kategorií a provozovatele letišť.
N Á P R A V N É O P A T Ř E N Í Ú C L č.
2/2005
(Příkaz k zachování bezpečnosti civilního letectví dle § 89,
písm. x) zák. č. 49/1997 Sb.)
Závaznost opatření: Pro
všechny velitele/piloty letadel všech kategorií a provozovatele letišť.
Termín splnění: 1. 1. 2006.
Po tomto termínu
bude ÚCL porušení tohoto nápravného opatření posuzovat ve smyslu § 92, písm. r)
zák. č. 49/1997Sb., v platném znění.
Text nápravného opatření:
1. Všechny přírodní
i umělé překážky, včetně osob a zvířat, musí být při vzletu či přistávání
přelétávány v minimální výšce 10 m od nejnižší části letadla nebo vlečeného
předmětu. Za překážku vysokou 5 m se pro tento účel rozumí i jakékoli neuzavřené
komunikace (silnice, cesty, železniční dráhy, vodní toky atd.) či přístupné
účelové plochy (parkoviště, hřiště, vodní plochy atd.).
2. Při přistávání
s vlečným lanem musí být výška letu taková, aby se konec vlečeného lana poprvé
dotkl země nejdříve až v pásu před prahem RWY, na kterou je prováděno přistání.
Před tímto bodem nesmí dojít k dotyku lana ani s jakýmkoli porostem. Tímto není
dotčen bod 1 tohoto opatření.
Pozn.: Z výše uvedených bodů je zřejmé, že
přistání s vlečným lanem není v některých případech na některých letištích
možné.
3. Bod 1 je závazný nejen pro vzlety a přistání ze schválených
letišť, ale i pro vzlety a přistání při povolených leteckých činnostech na
plochách které nejsou letištěm a dále při nácviku nouzového a bezpečnostního
přistání na letišti nebo mimo letiště.
4. Uzavřením komunikace se rozumí
provedení takového opatření, kterým se zamezí jejímu užívání (přístupu osob,
vjezdu vozidel atd.) v nebezpečném prostoru. Za uzavření nelze považovat
umístění dopravní výstražné značky se symbolem letadla, neboť tato značka je
pouze výstrahou na nízko letící letadla nad komunikací.
Pozn.: Uzavírání
komunikací musí být prováděno v souladu s platnými právními předpisy, tuto
činnost upravující.
5. Provozovatelé letišť jsou zodpovědni za řádnou
publikaci i překážek ve smyslu bodu 1 v prostorech vzletu a přiblížení.