Školy
Jelikož jsem měl možnost tento kurz v USA absolvovat, pokusím se přispět několika postřehy. Na téma létání v USA, timebuilding a konverze licencí již bylo po všech webech napsáno poměrně hodně. Nebudu tedy článek prodlužovat svými zážitky, diáky a legislativou, ale zaměřím se na užitečné informace a čísla týkající se pouze FAA PPL.
První, co každého zajímá, je cena a letecká škola. Nejlevnější školy v USA jsou převážně na Floridě. Všeobecně platí, že čím větší a známější letecká škola, tím vyšší náklady. Poměrně známé pravidlo říká, že jakmile jste nastoupili do školy, kde vaši instruktoři nosí bílou košili se žlutočernými proužky na ramenou a letadlový park je stále obnovován, budete platit více. To však automaticky nemusí znamenat, že budete mít kvalitnější výcvik. Zároveň takové školy vytvářejí celou řadu vlastních pravidel nad FAA základ, která odůvodňují bezpečností a kvalitou výcviku.
Příkladem je interní přezkoušení, které musíte splnit, jinak vás k oficiální FAA zkoušce (checkride) nepustí, a to i v případě, že byste ji zvládli s nadhledem. Požadavky na takový pre-checkride můžou být pochopitelně nadsazeny, aby studenti opakovali, prodlužovali a platili déle. Toto je jeden z příkladů a samozřejmě to nemusí být pravidlem.
V každém případě, velké letecké školy mají hodně referencí a rozsáhlý arzenál letadel a instruktorů, takže se nemusíte obávat o jejich dostupnost ve vámi požadovaných časech a provozuschopnost letadel. Rozhodně je to dobrá volba a jistota, pokud přivřeme obě oči nad cenou. Ochotně vám na požádání pošlou hromadu propagačních a informačních materiálů zdarma, včetně přihlášky. Většinou chtějí nemalou zálohu ještě před nastoupením výcviku.
Další možností je nechat si zařídit PPL výcvik v USA českým zprostředkovatelem, u kterého to také začíná zaplacením zálohy. Ten většinou poskytuje na dálku nasmlouvaná letadla a instruktory. Osobně to však nedoporučuju, sám mám totiž velice špatnou zkušenost.
Kontaktování menších leteckých škol bez referencí je také nejisté, protože nevíte, do jaké míry bude k dispozici instruktor, v jakém stavu jsou jejich letadla, a vůbec nevíte, do čeho jdete. Ideální je navštívit vybranou školu osobně a předem si ji prověřit anebo spoléhat na dobré reference. Toliko stručně k leteckým školám.
Výcvik
Já svůj kurz absolvoval v menším výcvikovém centru na letišti Daytona Beach, a to pod pravidly FAR Part 61. Centrum poskytuje širokou škálu služeb jako údržby a opravy letadel, pronájem, výcvik PPL, CPL, IR, MEP, timebulding atd. Nebyl problém si předem prohlédnout letadla a promluvit s lidmi, kteří tam pracují. Nepožadovali zálohu a uplatňovali systém „pay as you go“. Tento klub, který vlastní pět letadel od Cessny 150 až po Piper Navajo, je i s oprávněním flight training center veden jako vzdělávací zařízení (educational facitliy). Má proto některé daňové úlevy, které si nemohou dovolit plně komerční školy, a to se pozitivně promítá i na ceně pro klienta.
Jak je to s angličtinou pro FAA PPL výcvik? Ačkoliv již opakuju mnohokrát probrané téma, dodám k tomu pár vět. Ano, je třeba umět dobře anglicky. A ne, žádná ICAO angličtina není potřeba pro létání v USA. Létání v tomto případě probíhá na rušném, mezinárodním letišti, které však oplývá většinově GA provozem s převládajícími leteckými školami. Navíc, ačkoliv je v USA spoustu prostoru třídy G a E, kde nutně nepotřebujete komunikovat, tak všechna větší letiště, kde probíhají výcviky, jsou ve třídách B, C a D (rozdělení prostorů v USA je jiné než v Evropě) a tam je třeba poměrně svižně komunikovat. Některé dny se v oblasti approach/departure ani nedostanete ke slovu a musíte si chvíli počkat na možnost zaklíčování.
Daytona Beach má do jisté míry tolerantní řídící, kteří berou na vědomí přítomnost leteckých škol a studentů v éteru. Je však jasné, že angličtinu potřebujete na slušné úrovni už jenom kvůli vzájemnému porozumění s instruktorem. Pokud máte dobrý základ, tak se do toho po pár dnech docela snadno dostanete. Časté létání a aktivní komunikace velmi přispívá k prohlubování angličtiny a troufám si říct, že snadno doplní, nebo dokonce nahradí přípravné kurzy na ICAO zkoušku. V archivech ATClive je možné po svém letu vyhledat záznamy s vlastní komunikací.
U FAA PPL výcviku je v každém případě třeba si zařídit medical certificate (postačuje 3. třída) místním FAA certifikovaným doktorem. Nelze spoléhat na uznání českého osvědčení o zdravotní způsobilosti jakékoliv třídy. Důvod je poměrně jednoduchý. K tomu, abyste mohli začít létat ve výcviku, potřebujete tzv. Student pilot cetrificate. Ten zároveň slouží jako medical vydaný doktorem FAA a je to tentýž dokument. Vyšetření v USA je však 10minutová brnkačka v porovnání s ÚLZ v Praze. Úroveň vyšetření se liší relativně málo pro jednotlivé třídy a zahrnuje vzorek moči, zkoušku sluchu, klasické obrázkové testy zraku, poslech srdce, plic a podobně.
Letecký kurz je zakončený ústní zkouškou a letem s examinátorem – checkride. Podmínkou připuštění ke zkoušce je minimální požadovaný nálet, zápis instruktora, výsledky z FAA written (computer) testu, TSA potvrzení, medical certificate a registrace v FAA online systému. Většinu z toho s vámi vyřídí instruktor v průběhu výcviku. Po úspěšném absolvování vám examinátor na počkání vydá temporary license, který platí po dobu, než přijde plnohodnotný průkaz, maximálně však 120 dní. Celý kurz se dá s každodenním létáním a jistou dávkou koncentrace zvládnout za 4 týdny i s rezervou na nelétající dny.
Florida, v rozporu s tím, co každému možná tkví v podvědomí, nemá zas tak ideálně klidné podmínky pro létání. Přímořské podnebí se stará o udržování aktivního počasí. Kromě toho, že tam stále fouká, což dělá prakticky z každého přistání „crosswind landing“, jsou tam i časté bouřky s občasným výskytem tornád. V letních měsících se vyskytují krátké lokální bouřky téměř každý den. Při plánování výcviku je dobré počítat s tím, že 3-6 dní z měsíce může být nelétavých a v podzimních měsících je to zpestřeno i hurikány. Každopádně je to s počasím stále mnohem lepší než u nás.
A jak je to tedy s celkovou cenou? Přikládám zde tabulku s finančním rozborem kurzu na Cessně 150 (pro zachování pojmů uvádím v angličtině) z vlastní zkušenosti, která zahrnuje všechny potřebné náklady související přímo s výcvikem. A protože výcvik ve stanoveném FAA minimu zvládne jen Chuck Norris, zvažuju kromě minima i reálnější nálet, respektive dvě varianty reálného náletu. Ceny jsou konečné, bez dalších skrytých poplatků, nákladů či daní.
Značnou úsporou času a peněz je snížení počtu ground hodin samostudiem doma před odletem do USA. FAA podle part 61 nestanovuje nezbytné minimum pro ground school, pouze doporučuje 20 hodin (u výcviku podle part 141 je toto povinné minimum 35 hodin). Posouzení vaší úrovně znalostí je na instruktorovi a výsledcích FAA written testu. Podle toho podstupujete nezbytné hodiny teorie. Pokud přijedete nepřipraveni, můžete to snadno natáhnout i přes 50 hodin. Proto pokud na to máte, dá se ground school domácí přípravou snížit téměř na nulu. Realita je však taková, že minimálně těch 5 hodin pro seznámení s místními létajícími mravy potřebuje každý.
Další významnou úsporou je absence poplatků na letištích. Technická úroveň letišť a služeb je na naše poměry nadstandardní a možnost přistání na neosvětleném nebo dokonce trávnatém letišti je vzácná.
PPL výcvik v USA se vyplatí. Jedním z mých cílů bylo zboření anebo potvrzení tohoto (ne)mýtu jednou provždy. Jak je patrné z tabulky, výcvik na nejlevnějším letadle s průměrným náletem, podle kurzu CZK/$ (v době psaní tohoto článku je to 17 CZK/$), vychází přes 124 tisíc korun (cena je finální s průměrným náletem, poplatky na zkoušku, materiály, medical certificate atd). Jelikož však všechny školy uvádějí cenu výcviku podle minimálního požadovaného náletu (bez výše uvedených nákladů a poplatků), tak v tomto případě je to pod 80 tisíc korun. U českých škol se základní minimum pohybuje od 140 do 180 tisíc s DPH, tedy cca dvakrát tolik. Při porovnávání je třeba také zohlednit minimální požadovaný nálet, který je v ČR vyšší o 5 hodin, a nařízené minimum pozemního školení 50 hodin.
Pokud to tedy vezmeme přes palec, tak je patrné, že rozdíl skutečně může být 50 %. Část uspořených prostředků sice padne na náklady související s pobytem v USA, ale při troše skromnosti a plánování se dá suma celého pobytu i s výcvikem v USA (třeba i včetně timebuildingu) snadno snížit pod úroveň sumy samotného výcviku v ČR. Pokud chcete poté létat v ČR, je třeba vzít v potaz i náklady spojené s validací FAA průkazu, která podléhá pravidlům JAA. Ty zahrnují absolvování teorie na ÚCL a přezkušovací let s pověřeným examinátorem. Logbook je vhodné si nechat před odjezdem z USA orazítkovat a potvrdit pro účely validace.
Shrnutí? Ano FAA PPL výcvik v USA může být podstatně levnější než JAA PPL v ČR a to i s případným validačním procesem. Jednorázová delší dovolená v přímořské oblasti USA spojená s létáním má více výhod než jen průkaz soukromého pilota a rozhodně přidá pár pěkných zážitků. Pro ty, kdo chtějí při výcviku zažít trochu dobrodružství, jsou ochotní vycestovat a nebojí se intenzivního létání, je FAA PPL výcvik v USA rozhodně velmi dobrá zkušenost. Určitě je vhodným startem i pro ty, kteří plánují rozvíjet kariéru pilota. Pokud má někdo zájem o více informací, rád odpovím.
Kontakt: