Na metodice kontrol uzemněných kluzáků L13 a L13A Blaník usilovně pracuje Výzkumný a zkušební letecký ústav v Praze. Ačkoliv se původně deklarovaný březnový termín dokončení této metodiky ukázal jako utopický, pravděpodobně se podaří práci - a zejména nutné schválení EASA - dokončit v červenci letošního roku. Stojí to v nejnovějším prohlášení výrobce kluzáků, společnosti Aircraft Industries.
Zpráva dále doplňuje, že pro účely vývoje detekční metody, která by odhalila trhliny v kritických místech upevnění křídla, používají letečtí výzkumníci L13, která má nalétáno 5 360 hodin v typickém výcvikovém provozu Aeroklubu ČR a byla vyrobena ve stejném roce jako ta, která 12. června 2010 havarovala v Rakousku. Zároveň zpráva uvádí, že výrobce poskytl veškerou potřebnou dokumentaci německé společnosti Aircraft Design & Certification ltd., která vedle českých kolegů pracuje na alternativním řešení, jehož výsledkem by mělo být úplné uvolnění Blaníků do provozu.
Větroně L13A a vybrané L13, na kterých jsou použité díly z L13A, by se ale mohly do vzduchu dostat i dříve, a to na základě připravovaného programu jejich uvolnění do provozu. Výrobce připouští, že by k takovému kroku mohlo dojít ještě během tohoto měsíce.
Kluzáky L13 a L13A Blaník nelétají od začátku dubna, kdy skončily veškeré výjimky ze zákazu provozu. Ten byl na Blaníky uvalen již loni v září jako důsledek tragické nehody v Rakousku, při níž se jednomu z kluzáků odlomilo křídlo po nácviku akrobacie a následný pád nepřežili oba piloti.