SportCruiser – perfektně zpracované „VLA“ s prostornou kabinou

10.01.2012 13 příspěvků

První, co vás na SportCruiseru příjemně překvapí, je prostornost a pohodlnost kabiny. Sedačky jsou veliké a sezení v nich je příjemné. Šířka kabiny 117 cm dalece přesahuje běžný standard nejen u ultralehkých letadel, ale i u většiny běžně používaných čtyřmístných cestovních letounů.

SportCruiser – perfektně zpracované „VLA“ s prostornou kabinou
SportCruiser – perfektně zpracované „VLA“ s prostornou kabinou (Zdroj: Aeroweb.cz)

Celá kabina je navržena bytelně, a tak již při nastupování máte pocit, že se jedná o skutečně dospělé letadlo, které něco vydrží. Samozřejmě se tato bytelnost musela projevit v prázdné hmotnosti letadla, a proto SportCruiser již nelze provozovat v České republice v kategorii UL, ale pouze ve vyšší kategorii.

Musím uznat, že SportCruiser je po designérské stránce velice povedený. Linie celého letadla jsou ladné a i barevný marking je velmi zdařilý. Kdysi dávno jsem slyšel povídačku, že letadla, která pěkně vypadají, také dobře létají. Nevím, co je na tom pravdy, ale u SportCruisera to tedy platí. Řízení je velice příjemné a nezáludné, jen si ze začátku musíte zvyknout na mírně citlivější výškovku. Letadlo dobře poslouchá na jakýkoliv impulz do řízení, ale přitom je stabilní a v klidném ovzduší vlastně vůbec nemusíte pilotovat. Pustíte knipl a necháte SportCruisera letět stále rovně. Zároveň pro různé režimy letu skoro nemusíte používat vyvážení, síly v řízení jsou příjemné. Kromě pár funkčních detailů, uvedených dále v textu, bych SportCruiseru vytkl asi pouze horší výhled z kabiny, jelikož pilot sedí v kabině dosti „utopený“.


Foto Martin Chovan

Vývoj a výroba

Výroba SportCruiseru probíhá ve firmě Czech Sport Aircraft a.s. v areálu firmy Aircraft Industry a.s. (bývalý LET Kunovice) v Kunovicích. Současná produkce dosahuje prý až patnácti letadel měsíčně a na výrobě se podílí 180 zaměstnanců společnosti. První SportCruiser vzlétl v roce 2005, v té době byl ještě produkovaný společností Czech Aircraft Works, která později ukončila svoji činnost z důvodu finančních potíží. Celá produkce však přešla na nového majitele a v současné době zajišťuje kapitálové krytí provozu továrny finanční skupina Slavia Capital.

Společnost, původně založená Chipem Erwinem, má s konstrukcí lehkých a ultralehkých letadel dlouhodobé zkušenosti. Posledních více než patnáct let se zabývala licenční výrobou letadel Zenair. Dále následovaly vlastní konstrukce, například letadel Parrot a Mermaid. Technologie výroby je velice pokročilá. Jednotlivé díly SportCruisera se vyrábějí na NC strojích, což zaručuje vysokou přesnost výroby.

Konstrukce letadla

SportCruiser je celokovový dolnoplošník se sedadly vedle sebe, s pevným tříkolovým podvozkem s vlečeným, neřízeným předním kolem. Ocasní plochy mají klasické uspořádání. Vztlakové klapky a vyvážení se ovládají elektricky. Vyvážení je nejen na výškovém kormidle, ale také na křidélkách pro možnost dovyvážení sil kolem podélné osy řízení při nerovnoměrném rozložení hmotnosti v pilotní kabině nebo rozdílném množství paliva v palivových nádržích. Palivové nádrže jsou umístěny v náběžných hranách obou křídel a obsahují 2x 60 litrů paliva. Překvapila mne však plastová víčka palivových nádrží, která se velmi špatně otevírají a dosti kazí dobrý dojem z celého letadla. Konstrukce SportCruiseru je celokovová skořepina, převážně vyráběná z vysoce kvalitního leteckého duralu 6061.T6, dále je v konstrukci použita ocel 4130. Letecký dural 6061 se vyznačuje velkou odolností proti korozi, a navíc se ještě provádí standardní ochranný vnitřní nástřik konstrukce. Konstrukce skořepiny je spojována trnovými nýty, nosník hlavního křídla je však spojen klasickým oboustranným nýtováním.


Foto Martin Chovan

Motory a avionika

Pohonnou jednotku tvoří klasický Rotax 912 ULS s maximálním vzletovým výkonem 100 k. Vrtule se dodávají na přání zákazníka na zemi i za letu stavitelné. Výbava avionikou SportCruiseru se dělí do tří nabízených kategorií – verze Club, Tourer a Professional. Nejnižší verze Club je vybavena pouze nezbytnými klasickými letovými a motorovými přístroji. Pokročilejší verze Tourer se nabízí s plnou výbavou klasickými přístroji – základní osazení 6-pack se skládá z rychloměru, elektrického umělého horizontu, výškoměru, variometru, směrového setrvačníku a zatáčkoměru s kuličkou, samozřejmě doplněných klasickými motorovými přístroji. Verze Professional je vybavena plně digitálním „glass kokpitem“ od firmy Dynon. Nejčastěji se montují Dynon EFIS D100 a Dynon EMS D120, výrobce však nabízí též zástavbu digitálních přístrojů od společnosti TruTrack.


Foto Martin Chovan

Na středovém panelu najdete standardně držák GPS přístroje Garmin řady 296/496 od společnosti AirGizmo a rádio a odpovídač Garmin. Na přání je možné letadlo vybavit také autopilotem, audio panelem a popřípadě GPS Garmin řady 69x nebo i přístroji pro radionavigaci.

Pilotní kabina a zavazadlový prostor

Do pilotní kabiny nastoupíte pohodlně pomocí schůdku a přes kořen křídla, který je opatřený protiskluzovou vrstvou. Jedinou výtku bych měl k chybějícímu madélku na trupu za kabinou, jež by ulehčilo sestupování zpět z křídla na schůdek. Překryt kabiny se otevírá dopředu a je podepírán pneumatickými vzpěrami. Ukotvení zcela na bocích trupu dává překrytu dobrou stabilitu a nemusíte mít strach, že se vylomí při prvním poryvu větru. Problémem je však zavírání kabiny, jelikož na vnitřní straně kabiny není žádný úchyt ani madlo pro přitažení kabiny dolů k trupu. Nezbude vám, nežli buď ručkovat po plynovzpěře, anebo se odpoutat, postavit v kabině a zavřít překryt. Při usazování na sedačku v kabině vám také dobře pomůže masivní madlo umístěné mezi sedadly a též držadlo nad palubní deskou. Kabina SportCruisera je nadstandardně široká, a tak i fyzicky mohutnější posádka zde najde skutečné pohodlí.


Foto Martin Chovan

Zavazadlový prostor SportCruisera je opravdu velkorysý a je rozdělen do dvou částí. Hlavní část je umístěna klasicky za sedadly posádky, tento zavazadlový prostor je dostatečně rozměrný a je perfektně dostupný i za letu a zároveň pro nakládání bagáže. Druhou část zavazadlového prostoru naleznete v obou křídlech. Jedná se o uzavíratelné přihrádky, umístěné za hlavním nosníkem a dosahující až na dno křídla. Uzavírání přihrádek je vyřešeno pomocí rychlouzamykacích šroubů a otevírá se pomocí šroubováku. Velikou výhodou je umístění těchto přihrádek v těžišti letadla, tudíž nemá uložený náklad špatný vliv na centráž letadla. Přihrádky nejsou sice přístupné za letu a i jejich otevření není nejrychlejší, ale například pro uložení výbavy na dlouhý letecký výlet jsou perfektní.


Foto Martin Chovan

Ergonomie pilotního prostoru

Ergonomie pilotní kabiny je vyřešena vcelku dobře. Všechny ovladače i přístroje jsou dobře dostupné z pilotního sedadla. Nožní řízení je stavitelné precizním systémem v dostatečném rozsahu a to jak před letem, tak dokonce za letu. Nevhodný je ukazatel polohy vztlakových klapek, který tvoří soustava světelných diod. Ukazatel je zcela nečitelný při přímém nasvícení sluníčkem, k čemuž za slunného dne dochází velmi často. Vztlakové klapky se ovládají běžným kolébkovým přepínačem, zde by bylo také příjemné vylepšení použitím ovladače s přednastavenou pamětí jednotlivých poloh. Dalším nedostatkem je větrání kabiny při pohybu na zemi. Kabina se větrá pouze náporovými vstupy vzduchu profilu NACA na bocích pod překrytem kabiny, jež fungují perfektně, ale pouze za letu. Při pojíždění za horkých dnů vás čeká v kabině sauna, které by nejspíše pomohlo zcela obyčejné boční kruhové okénko. Překryt kabiny je dosti těžký, a tak pokud se rozhodnete pojíždět s pootevřenou kabinou a budete ji nadzdvihávat loktem, musíte počítat s tím, že vás bude kabina dost tlačit. Otázkou je také funkčnost větrání v chladných dnech pro odmlžení překrytu kabiny, jehož vyústění větrání se nachází v prostoru kolen posádky. Do těchto podmínek jsme se však v průběhu testu nedostali, a tudíž nemohu funkčnost posoudit.

Úložné prostory v kabině jsou kromě klasických postranních kapes doplněny ještě velmi praktickou přihrádkou ve středovém panelu mezi piloty – pod společnou opěrkou ruky. Co mi však v kabině chybělo, je nějaká opěrka pro levou ruku pilota. Plynová páka je umístěna přímo před opěrkou pravé ruky a je pohodlně ovladatelná. Aretace plynu je řešena přítlačným tělesem na zdrsněný povrch a funguje také velmi dobře. Vedle páky plynu je na společné ose umístěna páčka sytiče. Ovladač sytiče bych však raději situoval na palubní desku, jelikož se nepoužívá v průběhu letu, ale pouze při startování motoru, a vedle plynové páky spíš překáží.


Foto Martin Chovan

Letové vlastnosti

Jak jsem napsal již na začátku, SportCruiser létá velice příjemně. Při všech letových režimech je letadlo dobře ovladatelné, před dosažením pádové rychlosti řízení varuje a letoun nemá tendenci samovolně padat do vývrtky. Pádová rychlost je skutečně nízká a letoun je dobře ovladatelný až do okamžiku přistání. Díky nízké pádové rychlosti a dobré ovladatelnosti je SportCruiser schopen bezpečně vzlétnout i přistát na relativně krátkých letištích. Cestování se SportCruiserem je pohodlné a ekonomická cestovní rychlost s pevnou vrtulí a 100koňovým motorem Rotax je okolo 90 až 100 kts (170–185 km/h) při spotřebě zhruba 16–17 litrů Naturalu 95 na hodinu letu.

Pohyb na zemi se ovládá pouze brzdami, jelikož příďové kolo tříkolového podvozku je pouze vlečené. Ovladače brzd jsou umístěny přímo na pedálech nožního řízení a brzdy fungují perfektně, a tak rovněž pohyb na zemi je bezproblémový a na zatáčení brzdami si i pilot zvyklý jen na řízené příďové kolo rychle zvykne. Aretace hydrauliky brzd funguje jako parkovací brzda.


Foto Martin Chovan

Bezpečnost

SportCruiser je možné vybavit balistickým záchranným systémem. Ovladač záchranného systému se nachází na středovém panelu mezi posádkou, a tak je dobře dosažitelný i v krizové situaci a příliš nehrozí jeho záměna za madélko při nastupování do kabiny. Palivové nádrže jsou umístěny mimo prostor posádky, což také příznivě přispívá k pasivní bezpečnosti. Konstrukce SportCruisera je bytelná a tvoří deformační zónu při nárazu. Chování letadla na nízkých rychlostech je korektní, letoun nemá tendenci přecházet při přetažení do vývrtky. Při přiblížení k pádové rychlosti včas pocítíte změknutí řízení, letoun se začne prosedat a je stále řiditelný. Při pádových režimech je dobře cítit relativně velká plocha křídla.

Shrnutí

SportCruiser je pohodlné letadlo s dobrými letovými vlastnostmi. Z prostorné kabiny je trochu horší výhled, jelikož posádka sedí mírně „utopena“ v trupu. Rozměrný zavazadlový prostor, rozdělený do dvou částí – za sedadla posádky a do přihrádek v křídlech – oceníte obzvláště při delších výletech. Ovládání letadla je příjemné a v klidném ovzduší není třeba do řízení výrazně zasahovat. Za zmínku stojí přelet SportCruiseru z Floridy až do Kunovic, kdy byl pilotován japonským pilotem.


Foto Martin Chovan

Ceny

Cena SportCruisera v základní výbavě s motorem Rotax 912 ULS začíná na 64 000 eur bez DPH. SportCruiser Professional s glass cockpitem Dynon, 912 ULS, záchranným systémem, stavitelnou vrtulí a autopilotem vyjde na více než 92 000 eur bez DPH.

Klady/zápory:

+ prostorná kabina
+ celková robustnost a zpracování konstrukce
+ dobré letové vlastnosti
+ dobře řešený zavazadlový prostor
= nedostatečné větrání kabiny při pohybu na zemi (dokud letadlo neletí)
= chybí madlo pro zavírání/otevírání kabiny
= ukazatel polohy vztlakových klapek je na sluníčku zcela nečitelný
= nekvalitní víčko nádrže


Foto Martin Chovan

Tento článek vyšel v časopise Flying Revue

Mohlo by vás zajímat

Témata

Test letadla


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

ty vztlakovky

10.01.2012 v 8:59 sumy

Asi každej kdo lítá Echo ví, že přesně toto řešení klapek je asi jeho největší slabina. Proto mě vcelku překvapuje, že u tak pěkného éra někdo udělá tu samou blbost. Hlavně na finále, když člověk kouká ne neviditelné diody, kolik jich už má venku, tak tím ztráci docela hodně času. Navíc u našeho Echa už jsou klapky pomalé a absence ovladače s přednastavenými polahami na dlouhou dobu zaměstná i pravou ruku. Ještě že umí tak hezky sednout i bez klapek :-)

Odpovědět

VLA

10.01.2012 v 15:37 GF

Ja uz se z tech kategorii snad po... :o))) Jsem v letectvi novacek a vali se na me ze vsech stran ruzne nazvy kategorii jako LSA, ELSA, VLA,... Pritom kdyz se podivate na stranky LAA tak napriklad o ELSA tam nic nepisou na googlo se toho taky neda moc najit. Nicmene LSA a ELSA chapu, ale reknete mi co znamena VLA? Potrebuju na to PPL nebo pilotak od LAA? Diky

Odpovědět

VLA

10.01.2012 v 16:43 Petr

Na VLA (Very Light Aircraft) je treba PPL(A)

Odpovědět

Klapky

16.01.2012 v 14:31 Pavel

Jsem už dva roky majitelem SportCruisera. S viditelností diod nemám ani za plného slunce problémy. Nevýhodou je, že jsou umístěny na sloupku pod přístrojovkou, u mne pod madlem záchranného systému. Nicméně každé letadlo má svá specifika umístění ovladačů a je potřeba si u půjčeného letadla navyknout, nebo si je nechat u výrobce nainstalovat na jiné místo. Co se týče mála času na finále, pokud budu provádět promyšleně úkony jako v PPL letadle, (toto letadlo u nás vyžaduje PPL) tak v třetí zatáčce stáhnu plyn, na base leg se v klidu podívám na diody, stiskem a podržením vysunu klapky na 10stupnu,letoun se zbrzdí, na finále už se dívat na diody nemusím, držím po stisknutí ovladač, plné klapky mají doraz, je slyšet zastavení serva a pokud si nehrábnu špatně do řízení, stačí pracovat jemně s plynem a kniplem a éro sedne jako do peřinky. Umělá víčka se mi také nelíbí, větrání u mé verze je při pojíždění špatné, ale nová verze má už krásné otočné větráčky které lze nastavit přímo na obličej. Madla na zavírání a otevírání kabiny se do vnitřku kabiny už nyní standartně dělají. Bohužel se mne tato vylepšení už netýkají, pokud si je nezaplatím. Mám verzi s nastavitelnou dvoulistou vrtulí a musím konstatovat, že neznám letadlo, které by tak odpouštělo chyby na přistání, drží vztlak za hranici uvěřitelnosti přestože, se jedná o 600 kg letadlo a ne klasické UL letadlo. Přistání jsem absolvoval v sóle s 80l benzínu několikrát na 80 metrech a start na 100 metrech na modelářském letišti. Nastavitelná vrtule je myslím na tak krátké dráze nutností.

Odpovědět

Dotaz na Pavla

17.01.2012 v 9:23 Kratas

Mohl bych se Pavle zeptat, jak je to s registraci Sportcruisera u nas? Predpokladam, ze letate normalne pod UCL a tykaji se vas teda prohlidky 50, 100 a rocni? Tedy komplet certifikovane ero? Diky M. K.

Odpovědět

Pro Pavla

18.01.2012 v 19:22 Tomáš

Pavle vlastníte toho sportcruisera v Praze nebo poblíž? Když budete někdy dělat nějaký let sám, rád bych se s vámi svezl, pokud to bude možné, zajímá mě sportcruiser už celkem dlouho.

Odpovědět

Sportcruiser

20.01.2012 v 12:18 Pavel

Registraci mam na Slovensku jako slovenske ultralehke letadlo, Prave proto, ze jsem si nechtel zdrazovat letani registraci po UCL, platim si tam clenstvi, pojistku, radio atd. K provozu je ale u nas treba PPL. Konecne, je uz to opravdu dospele fabricke letadlo. Nemohu nalet pouzit ke komercnim papirum, ale nalet PPL mi uznavaji. Kontroly si necham ve vlastnim zajmu delat primo v Czech Sport Aircraft, kde ho vyrobili, vcetne kontrol motoru. Servis delaji naprosto bez vytacek a ochotne a clovek si jeste pokeca se zaletavacima pilotama a nabere spoustu zkusenosti. Povazuji je za profi firmu, mam s nimi takove zkusenosti a na drby jejich konkurentu moc nedam. Tomasi, letam ve Slanem, klidne se domluvime, ted mam vypustena kridla, nerad si ho mazu blatem, a cekam na jarni pocasi, ale klidne zavolej. Mob.602 689 867

Odpovědět

Sportcruiser

25.01.2012 v 11:20 Zbyněk

Sportcruisera vlastním jeden rok,nalétal jsem za 6 měsíců 223 hodin,mohu slova Pavla skutečně potvrdit,hangáruji v Strakonicích.

Odpovědět

Sport Cruiser

28.01.2012 v 21:42 Pavel1266

Pánové, moc zajímavé příspěvky! Seděl jsem ve Sport Cruiseru v Ostravě na dnech NATO v září a musím teda uznat, že je to koráb. Vše je již ze zkušeností promyšleno a na svém místě. Znamená to teda z vašich diskuzí, že se nedělá ULL verze přihlásitelná v ČR? Dik za info

Odpovědět

SportCruiser

29.01.2012 v 10:08 Dušan

Ahoj kluci,jsem rád,že se vám Cruiser také líbí.Jsem prvním kdo si před několika lety koupil SC v ČR.Po počátečních peripetiích a nezdaru s pokusem o registraci v Holadnsku jako experimentál jsem ho přihlásil na Slovesku jako UL.U nás můžete ÚCL požádat o povolení k letu "permit to fly"vydává se vždy na dva roky,zanedlouho bude hotová certifikace RTC a letadlo dostane typový průkaz a potom bude přihlášení trvalé a můžete jej používat k výcviku atd.určitě ho v ČR jako UL nepřihásíte. Přihlášení v SR je možné proto,že slovenská SFUL spadá pod řízení ÚCL SR.a má pověření ke způsobu certifikace podle jiného předpisu,letadlo certifikované na základě tohoto není určeno pro obchodní činnost a výcvik. Letadlo má vystaven průkaz a osvedčení jako každé jiné,bez poznámky,není v souladu s normama ICAO.Na letadle mám 650 hod.létám po evropě bez problémů,povolení do okolních států, také není velká potíž, ale vždy si o něj požádejte - někteří odpoví,že podle jejich národních předpisů se nejedná o UL a povolení nepotřebujete.Rakousko a Belgie,ti jsou neoblomní,rakušáky se pokouším zlomit právě nyní, ušetřil bych 250 éček.Takové drobnosti jako,že ten či onen vypínač má být nahoře,dole v pravo nebo vlevo jsou drobnosti,si klidně může každý zadat ve výrobě kam chce,udělají co budete požadovat. Servis a prohlídky dělám u výrobce v Kunovicích a je to přesně tak, jak to napsal někdo v předchozích příspěvcích,výborní lidé a nadstandartní přístup za což mají můj dík. Letadlo parkuji v Boršicích v případě nějakého zájmu o svezení a další info o letadle tel.602781510.

Odpovědět

SportCruiser/Bristell

29.01.2012 v 20:28 jirsyr

Ahoy, jsem hangarujici soused Pavla ze Slaneho a musim uznat, ze jeho ero je fakt pekne, pokud chcete letat na UL papirech v letadle, muzete poptat nastupce NG4ky Bristell, ktere vypada dost podobne. Juknete na BRM Aero, nebo POLETOVANI.CZ. Jsem s BRM Aero domluveny na predvadecich letech - muzete se ozvat i me a era porovnat, snad se Pavel neurazi, letam i v zime. Jirsyr 602 761 864

Odpovědět

SportCruiser/ PS-28 Cruiser

02.02.2012 v 9:52 CSA

Děkujem za pochvalné komentáře, které samozřejmě potěší. Jen bych doplnil některé informace od Dušana. Letadlo je samozřejmě možné zaregistrovat u SFUL, sníží se sice MTOW na 560kg, ale je zase možnost ho lítat na slovenský UL průkaz nebo české PPL. Na PPL ale zase ztrácí smysl mít ho zaregistrovaný jako LSZ. A je pravda, že nařízení pro UL letadla po Evropě jsou leckde až nesmyslně přísná. Co se týče typové certifikace, ta skutečně probíhá a je v záverečné schvalovací části. Letoun pak bude možné používat především pro komerční účely, školy, atd, což zatím žádné jiné letadlo kategorie LSA neumožňuje. Pokud máte zájem o bližší info, klidně mi napište na vojtech.tuma@czechsportaircraft.com

Odpovědět

Plech nebo kompozit????

16.02.2012 v 21:40 Petr

Pánové kteří se rozhodujete o novém letadle...chtěl bych jen krátce podotknout...můj názor na plechová letadla je ten,že jedinou věc, kterou mají proti kompozitům ve výhodě..je schopnost jejich výrobců ,kteří mají velkou tradici ve výrobě letadel certifikovat jejich výrobky dle potřeby pro různé kategorie i státy.... Tam výhody končí. Pokud létáte do ciziny,potřebujete dosáhnout slušnou cestovku...Proleťte se ve Fascinejšnu nebo v Dinamicu a zjistíte ihned,že plechové skvosty zaostávají v maximálce i cestovce kolem 50ti km/h... Dále je třeba poukázat na skutečnost,že plechová letadla mohou mít po čase problém s únavou materiálu...Kov se unaví po čase i pokud ho používáte v povolených G limitech.. Zato uhlíkové nosníky můžete zlomit nadlimitním zatížením...,nikoliv postupně unavit a pak zlomit nižší zátěží... životnost kompozitů je téměř neomezená... ne nadarmo nejvýkonější letadla všech kategorií již dávno nejsou z duralu a nýtů.

Odpovědět

Přidat komentář