Přesně před 100 lety, tedy 13. května 1911, podnikl Ing. Jan Kašpar svůj první dálkový let. K historickému výletu odstartoval Kašpar z pardubického vojenského cvičiště, kde již v předchozích měsících prováděl své první letecké pokusy. Jeho cílem byla Praha.
Mezi městem perníku a naší hlavní metropolí čekalo na Kašpara pár kontrolních stanic v Kolíně a Českém Brodě. Let byl úspěšný. Pardubický pilot protnul tehdejší Prahu v oblasti Proseka. Poté zamířil přes Hradčany a Petřín do Velké Chuchle, kde úspěšně přistál. Celý let trval 92 minut a urazil při něm 120 km.
Z Jana Kašpara se stal hrdina. Telegraficky mu dokonce gratuloval i francouzský pilot a letecký konstruktér Louis Blériot, který o dva roky dříve jako první pokořil se svým letadlem kanál La Manche. Právě u firmy Blériot si Kašpar objednal své památné letadlo, které později věnoval Národnímu technickému muzeu v Praze. Jednalo se o slavný jednoplošník Blériot XI, výrobního čísla 76.
U příležitosti tohoto výročí se dnes měla konat rekonstrukce letu Pardubice–Praha. Konkrétně z Kunětic u Pradubic měla odstartovat replika historického letounu s pilotem Petrem Márou. Rekonstrukci letu ale bohužel překazil silný vítr, který na kunětickém letišti znemožnil pilotovi bezpečný start.
Myšlenka reprízy Kašparova letu se objevila již v minulosti. První opakování letu proběhlo v roce 1991 při oslavách 80. výročí. Tehdy v rámci prvního ročníku aviatické pouti Ing. Jana Kašpara přistál rovněž pilot Petr Mára s replikou letadla Demoisselle v pražské Chuchli. K letu se však tehdy nevydal z Pardubic ale z letiště Točná.
I přes dnešní nepříznivé povětrnostní podmínky se dnes na průkopníka české aviatiky a jeho památný dálkový let bude vzpomínat. Například Národní technické muzeum na pražské Letné uspořádalo ke stoletému výročí doprovodný program. V 18 hodin zde bude mimo jiné představena pamětní stříbrná mince České národní banky, která byla u této příležitosti v roce 1911 vyražena. Na minci jsou zachyceny tři hlavní motivy letu – Pardubice, letadlo a Praha.