Včerejším dnem skončily veškeré výjimky ze zákazu provozu kluzáků L13 a L13A Blaník, které vybraným větroňům uděloval ÚCL na základě řádně vedené dokumentace. Výrobce letadel, společnost Aircraft Industries, na svých stránkách v březnu uvedl, že kýžená metoda, která by vedla k odhalení případných únavových defektů v konstrukci letadla, je téměř dokončena a zbývá ji nechat schválit příslušnými organizacemi. Do té doby však musí Blaníky čekat.
"V tuto chvíli je metoda již prakticky vyvinuta a budeme pokračovat v jednání s EASA o jejím schválení pro účely uvolnění kluzáků do provozu," stojí v březnovém prohlášení výrobce. Společnost zároveň s tím upozornila, že šlo o velmi náročný proces zejména proto, aby dostála svého cíle nijak nezasahovat do konstrukce kluzáku.
Ve zprávě také stojí, že souběžně s Aircraft Industries "vyvíjí nezávislá projekční organizace konstrukční úpravu spočívající v zesílení kritického místa křídla kluzáku", avšak i tento proces ještě musí získat razítko EASA.
Blaníky byly uzemněny loni v září, kdy byl na základě vyšetřování rakouské nehody z června téhož roku vydán AD 2010-0185, zakazující všechny lety. Úřad pro civilní letetcví následně uděloval výjimky z tohoto zákazu vybraným kluzákům, jejichž provozovatelé doložili kompletní dokumentaci o provozu.