9. února - aktualizace
"Letoun se nenaklonil o 90 stupňů křídlem dolů a nepadal 1,5 kilometru, ale samovolně v letu zvýšil náklon na levou stranu. V průběhu několika vteřin byl letoun znovu stabilizován a neztratil více než řádově 30 metrů výšky," uvedla dnes k nejasnostem ohledně odstavení českých letounů Casa mluvčí kbelské letecké základny Zuzana Špačková.
8. února - původní zpráva
S nadsázkou lze říci, že informace o tom, že letouny C-295M ve výbavě naší armády jsou od čtvrtka na zemi a nesmí létat, představuje jedinou jistotu v aktuálním dění. Zatímco server iDnes přinesl včera informaci, že měl jeden z letounů vážný problém s autopilotem, který vyústil až pádem letadla do vývrtky, ČTK s odkazem na armádu dnes upřesnila, že stroj autopilot vůbec neřídil a piloti měli Casu stále pod kontrolou. Proč ale tedy letouny nelétají?
Server iDnes s odkazem na zdroje z letectva a ministerstva dopravy líčí, že při letu zhruba v tříkilometrové výšce zahájil autopilot 90° náklon, který vedl až k přechodu letounu do spirály. Teprve po odpojení autopilota, které však mělo trvat nezvykle dlouho, se letcům podařilo stroj stabilizovat a později bezpečně přistát na letišti ve Kbelích. Celý dramatický incident se prý odehrál nedaleko zmíněné pražské části.
ČTK dnes vydala zprávu, ve které s odkazem na zástupce velitele kbelské základny uvádí, že se letadlo "minulý čtvrtek při manévru při cvičném letu propadlo o několik desítek metrů". Zástupce velitele také potvrdil, že se událost odehrála v blízkosti letiště Praha-Kbely, ale piloti podle něj neztratili kontrolu nad strojem. Přesto je pravda, že letouny tohoto typu, kterých má Armáda celkem čtyři kusy, jsou od čtvrtka na zemi a incident vyšetřují čeští specialisté společně se španělskými kolegy.
Je tedy jasné, že ve čtvrtek k něčemu během cvičného letu stroje C-295M došlo, avšak co se doopravdy stalo, zůstává zatím tajemstvím. Událost pro vás budeme sledovat!