Za osudovou nehodu Concordu nesou vinu americké aerolinky

10.12.2010 1 příspěvek

Za osudovou nehodu Concordu nesou vinu americké aerolinky
Za osudovou nehodu Concordu nesou vinu americké aerolinky (Zdroj: Aeroweb.cz)

Za nehodu letounu Concorde, v jehož troskách v roce 2000 našlo smrt 113 lidí, nese hlavní zodpovědnost společnost Continental Airlines. Právě z jejich letounu se při vzletu uvolnil titanový kus, který později zapříčinil proražení nádrže francouzského nadzvukového dopravního letadla. Rozhodl takto počátkem týdne pařížský soud, který zároveň podmíněně odsoudil amerického mechanika za užití "záplaty" ze zakázaného titanu.

Letos v červenci uběhlo od mnohokrát skloňované nehody již deset let, o tomto neslavném výročí jsme vás tehdy informovali. Ještě o pár měsíců dříve, v únoru, byl ustaven v Paříži zvláštní tribunál, který měl po letech čekání konkrétně ukázat, kdo nese zodpovědnost za nehodu Concordu a jakýsi konec dosavadní éry nadzvukových proudových letounů.

Celkovou pokutou přes milion eur byly nakonec postiženy aerolinky Continental, z jejichž letounu DC10 se uvolnila titanová lamela, na kterou Concorde při vzletu najel a proražená pneumatika se následně vymrštila do citlivého místa na letounu - palivových nádrží. Následkem jejich proražení a poškození motoru se vznítilo palivo a po dvou minutách marného boje pilotů se letoun zřítil nedaleko za Paříží.

Verdikt 15 let podmíněně si dále vyslechl americký mechanik John Taylor, který použil jako záplatu pro letoun DC10 lamelu vyrobenou ze zakázaného titanu. Trest dále hrozil Stanleymu Fordovi, šéfovi servisnímu týmu Continental, který použití titanového provizorního kusu schválil, a dále třem francouzským představitelům, kteří údajně ignorovali zprávy o konstrukčních nedostatcích concordů v oblasti palivových nádrží a nezjednali nápravu. Všichni čtyři ale vyvázli bez trestu.

Na americké straně se rozsudek pochopitelně nesetkal s kladným přijetím. Představitelé Continental Airlines ho považují za silně nacionalistický a neobjektivní. Další dohru ale pravděpodobně případ mít nebude.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

ze spisu

10.12.2010 v 9:54 showpilot

bývalý pilot Concordu John C. Hutchinson, podle vyšetřovací zprávy zjistil, že concordu na levé straně nebyla namontová distanční podložka na podvozkovém vozíku, a že po proražení pneumatiky záčal podvozek silně kmitat a stáčet concorde vlevo, dále uvádí, že pilot Christian Martee v důsledku toho musel začít tahat letoun do vzduchu na nižší rycholsti a po falešném poplachu požáru motoru na levé straně jej palubní mechanik vypnul, concorde nedokázal akcelerovat a nemohlo dojít k odtržení plamene za křídlo, které žár nevydrřelo a začaly se tavit elevony na levé straně, čímž byl concorde odsouzen k zániku.

Odpovědět

Přidat komentář