Ve světě se prodalo například přes sto letadel KP 2U Sova od jihlavské firmy Kappa nebo přes tři sta letadel Eurostar, které do dvaceti osmi zemích světa dodala kunovická společnost Evektor - Aerotechnik. Úspěšní jsou i další výrobci jako je královehradecký TL-Ultralight nebo společnost Urban Air z Ústí nad Orlicí.
Výrobcům letadel, která jsou určená pro soukromé létání nebo aerokluby, se v porovnání s velkými leteckými firmami jako jsou Aero Vodochody nebo Letecké závody Kunovice, daří nacházet stále nové trhy. "Výrobci ultralehkých letadel těží z celosvětové poptávky na trhu. Navíc ve firmách, které ultralehká letadla vyvíjí a vyrábí, pracují špičkoví odborníci, kteří odešli z velkých leteckých firem," tvrdí Antonín Píštěk z Leteckého ústavu brněnského Vysokého učení technického. "České stroje tak jsou na velmi vysoké technické úrovni," dodal Píštěk. "Každé letadlo stavíme na přání zákazníka, velký zájem máme například z Itálie, velmi perspektivní trh je ve Spojených státech," řekl šéf firmy Evektor Jaroslav Růžička. Ceny ultralehkých letadel se pohybují v řádech stovek tisíc korun, Eurostar, který tvoří špičku mezi těmito stroji, pak stojí dva milióny korun. Kromě samotných výrobců ultralehkých letadel, kterých je v zemi deset, fungují v republice další firmy, které vyrábí pro tento typ letadel jednotlivé díly, například vrtule, motory a záchranné systémy.
Jen loni se ze země vyvezlo na čtrnáct set vrtulí. "Firmy navíc začínají kvůli zájmu zákazníků budovat v zahraničí svoje servisní střediska," dodal Brzovský. Desítka největších výrobců letadel a dílů zaměstnává asi patnáct set lidí a jejich tržby dosahují šesti set miliónů korun ročně.
Fránek Tomáš
Hospodářské noviny