17. června 2011 - aktualizace
Nový AIC 10/11 opět mění pravidla pro zahrnutí polohových majáků nehody do povinné výbavy letadel. Ačkoliv je povinnost mít ELT od 1. července platná i nadále, uvedené až do odvolání neplatí pro provoz letounů a vrtulníků zapojených pouze do vnitrostátního provozu všeobecného letectví a leteckých prací, které:
-
během uskutečněného letu neopustí letištní provozní zónu (ATZ) nebo jsou v dohledu letiště, nebo
- během většiny letu jsou sledovány ze země pozemním personálem, který musí být vybaven mobilním telefonem pro případné přivolání pohotovostní služby, nebo
-
uskutečňují let za účelem přemístění letadla na místo a z místa generální opravy či pravidelné údržby
Úplné znění předpisu AIC C 10/11 najdete ZDE!
30. prosince 2010 - aktualizace
Aeroklubem ČR nedávno avizované prodloužení výjimky z povinného vybavení letadel ELT má nyní i podobu předpisu AIC 36/10. O další půlrok se tak prodlužuje výjimka pro letouny GA a provozující letecké práce ve vnitrostátním provozu. Pro ně bude povinnost mít ve výbavě polohový maják nehody ELT platit až od 1. července 2011.
Od roku 2005, kdy bylo povinné vybavení letadel ELT poprvé nařízeno, se jedná již o několikátou plošně udělenou výjimku, která tuto povinnost odkládá. Definitivně se však jedná o poslední výjimku takového rozsahu. Od druhé poloviny roku 2011 budou případné výjimky řešeny pouze individuálně a v odůvodněných případech.
9. prosince 2010 - původní zpráva
Nový rok a povinná ELT na 406 MHz se blíží!
V souvislosti s blížícím se koncem roku připomínáme všem provozovatelům a vlastníkům letounů, že od 1. ledna 2011 musí mít všechna letadla kromě kluzáků, motorových kluzáků, vírníků, balónů a vzducholodí ve výbavě polohový maják nehody ELT.
Dosud pro letouny zapojené pouze do vnitrostátního provozu GA a leteckých prací platila několikrát prodlužovaná výjimka, která však posledním prosincem letošního roku definitivně končí.
Od tohoto data musí taktéž všechny ELT majáky vyhovovat předpisu L 10/III, tedy vysílat na frekvenci 121,5 MHz a současně také na 406 MHz. Pokud výbava vašeho letounu zahrnuje starší typ ELT, pracující pravděpodobně na 121,5 MHz / 243 MHz, měli byste myslet na urychlenou výměnu.