RECENZE: Garmin GPSMAP 695 v boji proti papírům

26.09.2010 5 příspěvků

Dnes vám přinášíme další z řady recenzí. Do parády jsme si tentokrát vzali leteckou navigaci Garmin GPSMAP 695, jeden z prvních úspěšných kroků na cestě k "Paperless Cockpit".

RECENZE: Garmin GPSMAP 695 v boji proti papírům
RECENZE: Garmin GPSMAP 695 v boji proti papírům (Zdroj: Aeroweb.cz)

Chystáte se pořídit novou přenosnou navigaci, jste milovníkem technických hraček a nebo jste zahlédli jednu z nejnovějších přenosných GPS od firmy Garmin – GPSMAP 695? Pokud vás zajímá, co všechno umí, připravili jsme tuto recenzi právě pro vás.

Přestože se nejedná o úplnou novinku (prodej v USA byl zahájen na konci roku 2008), v naší části planety se zatím objevuje pouze sporadicky a na internetu najdete většinou pouze doslovný překlad z webových stránek výrobce, který hýří superlativy na adresu této jejich vlajkové lodě na poli přenosných GPS. Ale je to všechno pravda?

Můžeme se spolehnout, že si za cenu, která se pohybuje od 50 000 korun, kupujeme to nejlepší na trhu?

Zajímalo nás to, a tak jsme se domluvili s internetovým obchodem www.shop.aeroweb.cz, který disponoval předváděcím kusem GPSMAP 695, na zapůjčení výměnou za sepsání prvních zkušeností s tímto přístrojem.

Co je v balení

Dostala se nám tak do ruky poměrně rozměrná a těžká krabice s nápisem GARMIN a po vybalení rekapitulujeme obsah:

  • GPSMAP 695
  • Universální držák GPS
  • GA 25 externí anténa s přísavkou na sklo
  • Napájecí kabel 12/24V s koncovkou do cigaretové zásuvky
  • Nabíječka GPS na 220V
  • USB cabel
  • CD-ROM MapSource Trip and Waypoint Manager
  • Ochranou krytku čelního panelu GPS
  • Owner’s manual – návod
  • Quick reference guide

Krátká úvaha

Tak je to konečně tu, už ji držím v ruce a není to žádný drobek. U Gaminů si řekli „Bigger is Better“ a tak i učinili. Display má úhlopříčku 7.0", tedy 17,78 cm a rozměry 9,1 x 15,2 cm, to je pro vaši rychlou představu asi jako 3 obrazovky oblíbené Garmin GPSMAP 495 nad sebou. Tomu je úměrná i váha, která včetně baterie lehce překračuje 1 kg, a věřte, takovým hardwarem se dá v případě napadení i účinně bránit.

Co tedy vedlo tvůrce k tomu stvořit takové monstrum?

Stojí za tím snaha vyrobit přenosný multifunkční display MFD, který bude vyhovovat z pohledu předpisů požadavkům na EFB (Electronic Flight Bag) 1. a 2. třídy v rámci boje za Paperless Cockpit.

Pro ty, kteří tyto výrazy slyší poprvé, jde ve zkratce o to, nosit s sebou do letadla co nejméně papírů, které se vám za letu stejně pomíchají, popadají na podlahu, nebo je vysaje termika z otevřeného okýnka. Namísto stohů papírů budete mít zařízení, které bude obsahovat, popřípadě si do něj před startem nakopírujete, vše potřebné. Takový přístroj musí být ve všech fázích letu dokonale čitelný včetně příletových, odletových a přibližovacích map. Proto tedy rozměry blížící se formátu A5.

Splňuje tyto nároky GPSMAP 695? Na úvod lze říci, že ano i ne…

Popis přístroje

Rozměry samotného zařízení jsou 14,5 x 19,5 x 5,1 cm a rám tvoří tvrdé plasty černé barvy. Pokud uvažujete o nákupu této GPS, doporučuji začít tím, že si vezmete knížku formátu A5 čítající cca 250 stránek a pokusíte se v letadle najít místo, kde nebude překážet, přitom bude v dosahu a nejlépe ve vašem zorném poli. U některých typů letadel to může být problém.

Barevný WVGA TFT displej má rozlišení 480 x 800 pixelů a díky obnovovací frekvenci 5 Hz jsou všechny pohyby hezky plynulé a data se zobrazují bez znatelného zpoždění. Na pravé straně a pod LCD se nachází ovládací prvky. Garmin zde zkřížil ovládání z GNS a G1000, takže ti, kteří se s výše popsaným dostali do styku, nebudou mít problém 695 intuitivně ovládat od samého začátku.

Vpravo od LCD se nachází v pořadí od vrchu „kolíbka“ RNG, pod ní je joystick používaný na zmíněné G1000, kterému se také přezdívá „click-stick“, a pod ním notoricky známá tlačítka ENT, CLR, MENU, FPL, DIRECT-TO a NEARST. Pod LCD je řada pěti nepopsaných tlačítek, kterým se zde říká Soft Keys a jejich funkce se mění podle toho, na jaké stránce se právě nacházíte.

Pro zmáčknutí tlačítka je potřeba lehce větší tlak, než je zvykem, ale to bude tím, že se jedná o ještě nepoužívaný kus a časem snad trochu „změknou“. Po stisknutí cítíte jasné kliknutí a můžete si tak být jistí každým krokem. Na horním pravém rohu je tlačítko on/off. Na levém boku najdeme slot na SD kartu, zásuvku pro připojení externí antény, 3,5mm zdířku pro propojení audia, mini USB konektor sloužící na propojení s PC a 4kolíkový datový a napájecí konektor.

Zezadu se potom zasunuje Ni-MH akumulátor 7,2 V, 3 800 mAh. Výdrž baterie závisí zejména na intenzitě podsvícení a pohybuje se od 3 do 6 hodin provozu. Vzhledem k vyšší váze, nechtěl asi výrobce riskovat uchycení GPS do držáku na principu zaskakujících plastových zoubků do prolisů v těle přístroje a do zad integroval čtyři matky, k držáku se tak musí GPS přišroubovat přiloženými šrouby. Je to pevné a bezpečné, ale kdo byl zvyklý po přistání GPS vycvaknout a odnést si k PC (např. stáhnout si track log), bude muset demontovat celý komplet i s držákem, nebo s sebou vozit šroubovák.

Ovládání

Po zapnutí vás přivítá stránka s výčtem instalovaných databází a jejich platností. Po potvrzení se dostanete na základní stránku MAP. Její obsah si v položce MENU můžete přizpůsobit podle potřeb a je možné zvolit až 12 datových polí, zobrazit HSI, nebo přístrojový panel. Pokud jste byli na menších GPS nuceni přepínat mezi několika stránkami, abyste se dostali k potřebné informaci, tak u GPSMAP 695 budete mít vše na jedné stránce, a přesto zůstává místo pro velkou a dokonale čitelnou mapu. Zde si také můžete pomocí Soft Keys vybrat mapu dle potřeby.

V základní verzi je na výběr mapa s vektorem VFR a topografický, nebo satelitní podklad, ten ovšem funguje až od zoomu nastaveného na 30 NM. Dále si můžete přepnout na IFR MAP a zde máte na výběr vektor nízkých tratí LOW AWY, nebo vysokých HIGH AWY. Další zajímavou funkcí je možnost k jakékoliv mapě zapnout funkci TERRAIN, a získáte tak přehled o výškovém členění terénu a překážkách ve vaší blízkosti.

Otáčením joysticku se propracujete na další stránky. Další v pořadí je WPT (Waypoint), kde najdete vyčerpávající informace k libovolnému bodu z databáze. Následuje stránka TER (Terrain), zde je mapa terénu včetně překážek, a ve spodní třetině obrazovky vertikální zobrazení situace. Poslední stránka se jmenuje INFO Page, zde se opět nachází datová pole, GPS status a informace o stavu nabití baterie.

Pokud stisknete dvakrát tlačítko MENU, dostanete se do hlavního menu, které nedoznalo významných změn v porovnání s modely řady x95. Nejdete zde zápisník letů, stránku pro spravování Track Logů, databázi uživatelských bodů, E6B Calculator, nastavíte si zde profil vašeho letadla včetně hmotnosti a vyvážení, dále jsou zde podrobnosti o instalovaných databázích a stránka System Setup.

Vše se ovládá pomocí joysticku a tlačítka ENTER a CLAER. Pohyby mezi položkami menu se provádí nakláněním joysticku doleva, doprava, nahoru nebo dolů. Vstup nebo vyskočení z položky jeho zmáčknutím a nastavení správné položky např. při psaní jeho otáčením. Potvrzuje se tlačítkem ENT a ruší a maže pomocí tlačítka CLR. Vše je velice jednoduché a intuitivní a po několika minutách už se orientujete bez potíží a rychleji než na GPS s kolíbkovým ovládáním.

A co to ještě umí?

Úplnou novinkou je možnost zobrazování georeferencovaných přibližovacích map Jeppesen. V takovém případě vidíte v každém okamžiku polohu svého letadla na přibližovací mapě, a přestože je GPS schválená pouze jako VFR, pomůže vám tato funkce a usnadní orientaci a navigaci ve fázi přiblížení. Nutno dodat, že jde o zpoplatněnou funkci a za aktualizace je třeba Jeppesenovi zaplatit.

Pokud jste majitelem palubní radiostanice GARMIN SL30 nebo SL40, po propojení s GPS máte možnost nastavovat frekvence z GPS. Stačí potvrdit vybranou frekvenci v GPS tlačítkem Enter, a ta se zkopíruje na pozici Standby. To stejné platí v případě SL30 i o nastavení frekvence VOR/ILS.

Další možností je propojit audio výstup se sluchátky, například s již dříve recenzovanými LightSpeed Zulu, pomocí dodávaného kabelu. V takovém případě vás bude GPS varovat před srážkou s překážkou nebo pokud se přiblížíte příliš blízko terénu. V menu nastavíte požadovanou minimální výšku nad terénem, a pokud ji podklesáte, nebo program vyhodnotí, že si koledujete o to, skončit někde jinde než na cílovém letišti, oznámí vám to důrazným: „Terrain! Terrain! Pull up! Pull up!“ V případě, že klesáte k cílovému letišti, oznámí vám „Five Hundred“ posledních 150m.

Krátce zmíním ještě výčet funkcí, které sice 695ka umí, ale využijete je pouze v USA.

Asi nejzajímavější je možnost propojení s S-Mode XPDR. V takovém případě získáte přehled o okolním provozu letadel vybavených odpovídačem. Na obrazovce se vám zobrazí v podobě kosočtverce, popřípadě žlutého kolečka, pokud jde o provoz konfliktní, současně s informacemi o vzdálenosti a výšce cíle. Tato data nejsou kontinuální jako v případě plnohodnotného TCAS, ale aktualizují se přibližně každých 5 vteřin (jedno otočení antény radaru), přesto jde o velký přínos pro bezpečnost „malého letectví“ s minimálními náklady v porovnání s cenou TCAS.

Letci v USA mají dále možnost stáhnout si databáze Safe Taxi, zobrazující vaše letadlo na detailní mapě pojezdových drah vybraného letiště, a databázi AOPA s podrobnými informacemi o letištích a službách. Pokud jste někde zahlédli verzi GPSMAP 696, jedná se o dvojče 695, vybavené navíc satelitní anténou. Tato verze dokáže přijímat až 29 různých předpovědí a informací o aktuálním počasí. Počínaje zprávami METAR, TAF, SIGMET přes radarová data až po informace o trasách hurikánů. Vybrat si můžete ze tří balíčků, za které zaplatíte 35-100 dolarů měsíčně. Bohužel signál pokrývá opět pouze Severní Ameriku.

Závěrem

Pokud měl Garmin záměr uvést na trh první Electronic Flight Bag, zůstal stát někde v půli cesty. Jinak řečeno, nemusíte si už tisknou Jeppeseny a dělat hmotnost a vyvážení, ale co ostatní? Pokud by přibyla čtečku dokumentů, mohli byste si na SD kartu nakopírovat provozní příručku, checklisty, a mít tak všechno kdykoliv po ruce. Kolik z vás má příručku uloženou v tašce na dokumenty, která je dobře umístěná někde za zadní sedačkou, takže se k ní stejně v případě potřeby za letu nedostanete?

Stručně řečeno Garmin GPSMAP 695 je nepochybně kvalitní přístroj, otázkou je poměr cena/výkon. Pokud nevyužijete celý potenciál a spokojíte se pouze s konfigurací „tak jak ji vytáhnete z krabice“, koupíte si „běžnou“ GPS s velkým displejem.

Vyplatí se to? To už nechám na vás.

Plusy

  • Velký a čitelný displej
  • Vysoká obnovovací frekvence a díky tomu plynulé zobrazování
  • Dobrá výdrž baterie
  • Funkce zobrazení přibližovacích map Jeppesen
  • Pohodlné a rychlé ovládání

…a mínusy

  • Velká váha, rozměry a s tím spojený problém: kam s ní?
  • Chybí databáze měst a obcí (údajně jde nainstalovat)
  • Absence čtečky dokumentů

GPS navigaci GPSMAP 695 můžete zakoupit na shop.aeroweb.cz

Mohlo by vás zajímat

Témata

Recenze


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Podle mě rozhodně ne!

27.09.2010 v 11:21 Tomáš

Pracuju pro jednu firmu vyrábějící UL. Nekolikrát jsem už viděl instalované různé GPS na přání zákazníků. Obecně nejsem fanda do GPS, ale při delších přeletech je používám. Zběžně jsem si zjišťoval, co vlastně umí nejnovější GPS oproti těm starým. Výše recenzovaná GPS Garmin 695 je klasický případ! Pravda nové GPS umí nově například zadávání frekvencí přímo z databáze GPS nebo propojení s XPDR a zobrazení okolního provozu. Tyto funkce jsou ovšem dostupné pouze pokud vlastníte kompatibilní periferie (rádio, odpovídač, sluchátka), která pochopitelně patří k těm dražším na trhu. Jinak ovšem funkčnost nejnovějších gépéesek zůstává na úrovni roku 1990. Pravda, s větší obrazovkou a v barvě. Nejzajímavější funkce - počasí, je v Evropě stále nedostupná. Podle mého skromného názoru je v současné době na koupi nové GPS ta nejhorší možná doba. Za cenu podle mě přemrštěnou dostanete starou GPS v novém kabátě. Přitom za cenu ani ne poloviční jsou na trhu dostupné jiné produkty, které svojí funkčností a použitelností nechávají klasické letecké GPS daleko, daleko vzadu. Mám na mysli především IPad s nainstalovanou některou vhodnou aplikací. Verze IPadu s bezdrátovým připojením k internetu, GSM modulem a GPS anténou umožňuje podstatně více než pouhá GPS-ka od Garminu. Od čtečky dokumentů (přiručky, Jeppesen přibližovací mapy, apod.), plánování letu (klasická předletovka), počasí (metary, tafy, radar, satelit), Notamy, W&B, až po samotnou navigaci s asistencí pohyblivé mapy. Kromě toho máte za letu k dispozici checklisty, přibližovací mapy a další užitečné informace. Podle mě je jen otázkou času, kdy se na trhu objeví další podobné produkty a rozhodně nehodlám tento krok oddalovat tím, že koupí nějaké hloupoučké předražené navigace od Garminu utvrdím výrobce v názoru, že trh k dalšímu kroku ještě nedozrál.

Odpovědět

To Tomáš: Garminu věřím víc než iPadu :-)

01.10.2010 v 18:25 Tomas (2)

Garmin se svým portfoliem samozřejmě snaží pokrýt co největší počet možných zákazníků. Na pomyslném vrcholu je G1000 se syntetickou vizí, na druhém konci levné handheldy. Sám lítám hlavně s G1000 a tahle 695 má podobný look & feel jako multifunkční displej G1000. Řekl bych, že může být zajímavá pro někoho, kdo má v letadle klasické budíky a touží po glass cockpitu. Souhlasím s tím, že pokud si člověk nechce platit pravidelnou aktualizaci databází nebo pokud některé služby nejsou v Evropě dostupné (ale za to Garmin fakt nemůže) je tenhle model zbytečně drahý. Nicméně minimálně pro případ nouze se určitě vyplatí na palubě leteckou GPSku mít ale taková Aero 500 úplně stačí. S "levnými a univerzálními" zařízeními jsem moc dobrou zkušenost neudělal. Nebyl mezi nimi, pravda, iPad, testoval jsem TabletPC a smartphone. Na zemi fajn ale v kokpitu? Před každým letem musíte povypínat nejrůznější savescreeny a power save módy. Pak se proplétáte neznámým TMAáčkem a na obrazovce se najednou objeví "Installing update 1 of 5, please wait." iPhone tohle možná nedělá:) Nicméně když se letadlo dostane jen do slabé turbulence jsou dotykové obrazovky na prd. To člověk víc ocení bytelná tlačítka.

Odpovědět

To je vážně legrace brát si místo kvalitního přístroje iPod

17.11.2010 v 14:43 Luděk

Srovnávat jednoúčelovou precizní navigaci se softwarem instalovaným v univerzální chatrné krabičce s dotykovým ovládáním je poněkud směšné. Ano, do auta si klidně vezmu smartphone s nainstalovanou navigací, protože když v nejlepším přestane fungovat, zastavím a někoho se doptám na cestu. Ale zeptej se kolemjdoucího někde v noci mezi horami v letadle :-) Ani omylem bych na nic takového nespoléhal, přestože je to levnější a má to více funkcí, jako třeba přehrávání filmů a her :-) Ale v letadle jsou jiné priority, než univerzálnost a cena, tedy spolehlivost a precizní ovládání a to dokáže jedině výrobce, který má zkušenosti a znalosti v oboru letectví. iPod je hračka pro puberťáky a v letadle (v kokpitu) nemá co dělat.

Odpovědět

Garmin 695

23.11.2010 v 17:31 ¨jirsyr

Recenzi mohu jen podpořit z vlastní zkušenosti, jedná se o předraženou, ale v tuto chvíli asi nejlepší navigaci, kterou lze zabudovat do palubky a pracovat s ní i za méně klidného letu. Nevyužití potenciálu přístroje na českém trhu a nutná kompatibilita s dalšími přístroji je smutnou realitou. Podepíši názor, že tasit IPad je v mých očích stejné, jako nalistovat mapu, či databázi letišť. Pak ušetříte ještě více. Radost by učinil CR překlad, byť neauditovaný. Nemáte někdo?

Odpovědět

iPHONE a iPAD

17.09.2012 v 17:54 Radovan

Reaguji na zde uvedené informace o navigaci v iPadu a iPhonu. Mám obojí, iPhone poseldní generaci a v žádném případě nikomu nedoporučuji se spoléhat na tento zůsob GPS navigování. Jako software mám nahranou placenou full verzi "Air Nav Pro". Navigace funguje dokud se nezačně hardware telefonu přehřívat. Po-té jednoduše symblo letadýlka - Vaše aktuální poloha zamrzne a je konec. Zkoušel jsem to několikrát - vždy se stejným výsledkem. Na zahraničních fórech je o tom hafo informací. Na zemi to sice vypadá skvěle , ale ve vzduchu je zcela jiná situace. Osobně preferuji G695 !

Odpovědět

Přidat komentář