RECENZE: Sluchátka Lightspeed Aviation ZULU

22.07.2010 10 příspěvků

Připravili jsme pro vás další recenzi z řad leteckých potřeb pro piloty, a to na sluchátka s aktivním tlumením hluku Lightspeed Aviation ZULU.

RECENZE: Sluchátka Lightspeed Aviation ZULU
RECENZE: Sluchátka Lightspeed Aviation ZULU (Zdroj: Aeroweb.cz)

Lightspeed je poměrně mladá společnost, kterou založili v roce 1996 pracovníci firmy Tektronix. Základním cílem, který chtěli splnit, bylo vyvinutí špičkově odhlučněných a odlehčených sluchátek pro profesionální i sportovní letectví. My máme nyní možnost alespoň částečně posoudit, zda se jim podařilo tento nelehký úkol splnit. Sluchátka Lightspeed Aviation ZULU vynikají vysokou kvalitou a podle společnosti jsou nejlepším produktem, který dosud vyvinula.

Model ZULU se vyrábí v několika variantách:

  • ZULU – bateriové napájení, pro flexibilní přenášení sluchátek mezi letadly
  • ZULU P – zdrojové napájení, pro instalaci přímo do letadla
  • ZULU C – bateriové napájení, model pro vrtulníky
  • ZULU CP – zdrojové napájení, model pro vrtulníky
  • ZULU CD – standardní verze s točeným horním kabelem

My jsme testovali standardní model ZULU, který je napájen dvěma tužkovými bateriemi.

Obsah balení

Jakmile se vám sluchátka dostanou do rukou, otevřete bílou krabici z lesklého kartonu a v ní naleznete dobře vypadající černé pevné pouzdro s logem společnosti Lightspeed. Pouzdro je profilované, aby do něj sluchátka zapadla přesně tak, jak mají, samozřejmostí je držák pro přenášení.

V balení dále najdeme návod k obsluze, záruční list, dvě tužkové alkalické baterie, kabel pro připojení k audio zařízení se standardním 3,5mm jackem, kabel pro připojení k mobilnímu telefonu s 2,5mm jackem a dva klipsy pro připevnění kabelu sluchátek například k pasům v letadle, nebo k oblečení.

Sluchátka lze uvést do provozu jednoduše, stačí vložit do ovladače u sluchátek dvě baterie, zapojit konektory, stisknout tlačítko power a sluchátka jsou připravena k použití. Baterie mají výdrž kolem 50 hodin provozu, pokud často využíváte funkci Bluetooth, je výdrž pochopitelně o něco nižší. Signalizace stavu baterií funguje pomocí diodové kontrolky u tlačítka power. Pokud svítí kontrolka zeleně, jsou baterie v pořádku a provozuschopné, pokud se však rozsvítí červená kontrolka, je třeba baterie před vzletem vyměnit.

Zajímavým pomocníkem pro zapomnětlivé je systém automatického vypnutí. Pokud sluchátka sundáte z hlavy, zařízení se automaticky po dvaceti sekundách vypne, a tím šetří baterie.

Funkce sluchátek

Sluchátka mají aktivní odhlučnění ruchu až do výše 125 dB, což je v letadle velmi znát. Pokud si sluchátka nasadíte a nezapnete na ovladači tlačítko power, fungují jako sluchátka bez odhlučnění.

Pokud však toto tlačítko stisknete, ocitáte se úplně v jiném světě. Vysoké zvuky a basy se příjemně ztlumí a vy slyšíte motor letadla jen šeptat, tak abyste měli jistotu, že opravdu běží, a kontrolu nad jeho funkcemi. Po zapnutí ANR (aktivní tlumení hluku) je let o hodně příjemnější, obzvláště na delších tratích. Komunikace se spolupasažéry není nijak ovlivněna, pouze je znát tlumení hluku a hlas, který slyšíte, je jasný a velmi dobře čitelný. Komunikace s okolními letouny nebo s řídící věží je tak daleko zřetelnější oproti sluchátkům bez aktivního odhlučnění.

Na ovladači sluchátek se nachází malé černé tlačítko s popisem FRC. Jedná se o ovladač stereo a mono zvuku. Pokud funkci FRC zapnete, zvuk je slyšet velmi kvalitně ze všech stran kolem vás, ne pouze ze dvou stran. Tato funkce je velice příjemná při poslechu hudby, při komunikaci nemá tak výrazný vliv.

Jak již bylo zmíněno, ke sluchátkům ZULU je možné připojit kabelem, který je součástí balení, mobilní telefon nebo hudební zařízení. Připojení hudby je jednoduché, stačí vzít zařízení a propojit kabelem, ovládání zvuku je možné pomocí hudebního zařízení. Poslech hudby je příjemným zpestřením, pokud letíte například na delší trase, při zapnutí funkce FRC je zvuk tak autentický, jako kdybyste seděli v divadle nebo na koncertě. Hudba a zvuk jsou opravdu velmi kvalitní.

Připojení mobilního telefonu je možné dvěma způsoby. Jednou možností je propojení se sluchátky přiloženým kabelem a druhou možností je připojení přes rozhraní Bluetooth. Pokud telefon připojíte přes Bluetooth, je nutné ho nejprve spárovat se sluchátky, proces trochu složitější, ale uděláte to jednou a poté už máte klid. Při dalším letu stačí Bluetooth zapnout ve vašem telefonu a na ovladači sluchátek a zařízení se spolu „domluví“ sama. Volání připojením přes Bluetooth je v letadle dobré a funguje zvukově bez problémů, hovor je slyšet čistě, bez šumu a protistrana vás slyší jako ze země, protože sluchátka při volání rušivý zvuk odfiltrují. Při připojení přes Bluetooth ovládáte hlasitost pomocí ovladače sluchátek prostými tlačítky plus a mínus.

Poslech hudby by mohl být překážkou v komunikaci s okolím ve vzduchu, ale není. Pokud zaklíčujete, nebo naopak přijímáte nějaké hlášení z okolí, dojde ke spuštění funkce Auto Music Mute. Tato funkce ztlumí hudbu o 80 % na dobu, kdy vysíláte, nebo vysílání přijímáte, pak hudbu opět zesílí. Nevýhodou je, že automatické ztlumení hlasitosti hudby nefunguje při telefonních hovorech. Na to je třeba si dát pozor.

Design a kvalita materiálu

Sluchátka působí na pohled elegantně a luxusně. Konstrukce je z nerezové oceli a celá sluchátka působí jako „plovoucí“. Když je vezmete do ruky, přijdou vám nestabilní, nepevná, ale ve chvíli, kdy je nasadíte na hlavu, zjistíte, proč to tak je. Nastavíte si boční stranice sluchátek a ty pak perfektně sedí na hlavě. Celá sluchátka váží 368 g a boční kryty jsou z hořčíku. Náušníky jsou z měkké kůže s výplní z pěny, která reaguje na teplo. Skvěle se tak přizpůsobí vašim uším a netlačí, ani pokud si pod ně vezmete brýle se silnými bočnicemi.

Cena

Ta je poměrně vysoká. Na českém trhu se pohybuje kolem 21 000 Kč.

Výhody a nevýhody

  • Jednoznačnou výhodou sluchátek je aktivní odhlučnění, dále nízká váha, velmi pohodlné náušníky a způsob zpracování.
  • Hlavní nevýhodou je nefunkčnost automatického ztlumení zvuku při telefonních hovorech.


Letecká sluchátka LIGHTSPEED AVIATION ZULU můžete zakoupit …ZDE…

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Spolehlivost LS Zulu

23.07.2010 v 22:29 Ondra

Sluchátka jsou super, jen bohužel řekly asi po roce a půl používání "NE" a začaly vydávat hrozné zvuky. Po chvíli je člověk raději sundá z hlavy. Budu teď řešit záruční opravu, tak snad to bude nějaká prkotina. Ale jinak vřele doporučuji.

Odpovědět

Zatím jen zklamání

03.08.2010 v 15:17 Zdenek

Sluchátka došla minulý pátek a v sobotu jsem je vzal na výlet. Začnu pozitivně: Jsou velice hezky, kvalitně a solidně vyrobena. Navíc jsou esteticky přitažlivá a ergonomicky ideální. Už ale při testech doma se objevily dva problémy. Jeden poněkud triviální (i kdyř za tu cenu snad není triviální nic). Stereováha při poslechu hudby je mírné nalevo a nedá se nastavit (dva šíbry na ovladači řídí jenom stereováhu zvuku z panelu letadla, ne z pomocného audio vstupu). Mnohem závažnější problém je fakt, že se elektronika sama po asi dvou-třech minutách vypne a šmytec. Doma jsem si myslel (je to popsáno v návodu), že je to normální v tichém prostředí - šetří se baterky. Po startu bylo všechno OK, ale asi po půl hodině - první vypnutí. Pak následovala další a další, v intervalech 2-5 minut. Jak to diktuje Murphy, většinou v té nejméně vhodné chvíli, kdy mi ATC hlásí "traffic". Poslední poznámka se týká samotné funkce ANR. Jsou to moje první sluchátka s aktivním potlačením a byl jsem, upřímně řečeno, zklamán. Elektronika odfiltruje hluboké komponenty hluku motoru, ale ty ve vyšším spektru zůstávají. Moje stará pasivní David Clark s novými polštářky (přišla opět ke slovu na cestě domů) nejsou zas o moc horší. Jistě, kvalita hlasů z rádia je u LS nesrovnatelně lepší a myslím, že i "na druhé straně". Vracím sluchátka výrobci, ale požaduji jiná stejného typu. Jsem ochoten jim dát šanci. Z

Odpovědět

RE: Zatím jen zklamání

03.08.2010 v 15:43 Míša

Dobrý den Zdenku, nespokojenost se sluchátky z důvodů, jaké jste popsal chápu. Myslím ale, že se zde jedná o výrobní vadu a sluchátka bude nutné reklamovat. K vypínání funkce ANR dochází po 20 sekundách, když je sundáte z hlavy. Nicméně dále jsou funkční ale pouze bez aktivního odhlučnění, je to tedy zvukově méně příjemné. Ještě jedním důležitým faktorem je přechod z neaktivních na aktivní sluchátka, dle vlastních zkušeností je to v začátcích nezvyk, sluchátka chce dobře nastavit, vyladit a let je pak velmi příjemný. Funkce ANR samozřejmě neodfiltruje okolní zvuky úplně, ale jen částečně, i z důvodů bezpečnosti je velice dobré, že slyšíte, že motor je v chodu... Vřele doufám, že s novými sluchátky již bude vše v pořádku a budete spokojen.M.

Odpovědět

RE: RE: Zatím jen zklamání

04.08.2010 v 15:11 Zdenek

Dobrý den, Míšo. Jasně, s tím vším počítám a souhlasím. Jak jsem napsal, chci teď jen výměnu za funkční kus. Doufám, že budu moci brzy hlásit spokojenost s novým. Z

Odpovědět

mé zkušenosti

14.08.2010 v 12:15 ace2

Také je mám, měl jsem je patrně jako první v ČR. ANR funkce není od toho aby utlumila hluk napříč frekvecemi, to není smysl ANR a ani záměr výrobce. Smysl ANR u leteckých sluchátek je utlumit pouze hluk na úrovni 100hz tedy pouze aerodynamický hluk vytvářený vrtulí a obtékání vzduchu kolem letadla. Důležité hluky jako zvukové detaily chodu motoru jsou naopak zachovány a díky ANR zřetelnější (nikoliv hlučnější) Pochopitelně sluchátka poskytují i celkové zatlumení obecného hluku to je samozřejmé. Jenom chci zdůraznit, že smyslem není utlumit jakýkoliv hluk na minimální úroveň. Tlumení je tedy selektivní pouze na rušivé zvuky, což je typicky třeba nepříjemné pulsování vrtule. Též čím hlučnější letadlo tím sluchátka lépe fungují. Na obligátních Cessnách, kde se dá mluvit mezi sebou i bez sluchátek bude absolutní potlačení hluku menší než u něčeho skutečně hlučného. Další výhodou je ovšem krystalická čistota radiového vysílání což upřímně řečeno zvyšuje pohodu na palubě a výborný komfort sluchátek, které díky hořčíkovému tělu s vysokovou odhlučnovací schopností nepotřebují vyvíjet takový tlak na hlavu a i po hodinách letu je člověk na hlavě nevnímá. Dovezl jsem těch sluchátek z USA pro své kolegy několik a zatím spokojenost. Reklamace byla též, z výroby pravděpodobně někde zlomený drát a vypadávalo ANR. Sluchátka mají 5 let záruku, takže jsem si vyžádal reklamační číslo, poslalt na adresu servisního střediska a obratem to přišlo zdarma opravené bez poštovného a nějakou expresní kurýrní přepravou (FedEx či tak něco) Jinak koukám, sluchátka mají nyní jinou tašku. Mám ještě tu původní užší. Má výhodu, že sluchátka zaberou méně místa v tašce, ale zase se méně pohodlně do to tašky skládají. Jinak jsem měl od Lightspeeda i sluchátka 15XLC a posléze 20XLC než jsem pořídil Zulu. Mohu poskytnou informace i o těch pokud chce někdo levnější model. Popřípadě se dělá i levnější verze ZULU jmenují se Sierra a vypadají vzhledově úplně stejně.

Odpovědět

RE: RE: RE: Zatím jen zklamání

18.08.2010 v 14:49 Zdenek

Jak je vidět, statisticky není kontrola kvality u LightSpeed prioritou, když už jen v tak maličké komunitě pilotů, kteří se tu vyjádřili, jsou tři s vadnými kusy. A moje sága pokračuje: Minulý čtvrtek dorazila náhradní sluchátka a v pátek a sobotu se proletěla. První večer nezlobila a vydržela hodinu letu. Druhý den byl náročnější. Skoro pět hodin ve vzduchu (dva 2,5 hodinové lety) vydržela, ale ke konci pak čtyři výpadky ANR v rozmezí 20 minut. Konverzuji teď s technickou podporou LightSpeed a zatím jsem se nerozhodl, co dál. Mimochodem dík za předchozí příspěvky. Souhlasím s tím, že slyšet "tikání" ventilů a další charakteristické zvuky není špatné. Pokud to byl záměr výrobce, pak to beru. Z

Odpovědět

Sluchátka Lightspeed Zulu

01.09.2010 v 16:41 Juraj

Doposud jsem používal nižší model LS, a to 10 XLc a byl jsem s nimi spokojen. Zulu jsem si pořídil především kvůli bluetooth a snadnému telefonování z letadla. Poslech telefonních hovorů je se Zulu skvělý, ale bohužel si Zulu moc nerozumí s mou jinak zcela standardní a nezáludnou avionikou. Když zaklíčuji, můj hlas je na druhé straně slyšet zkresleně - takzvaně "troubím" a co je ještě horší, tentýž problém mám s poslechem - tj. zkreslení je daleko větší, než se starými 10 XLc. Jednou jsem sluchátka reklamoval, neboť jsem se domníval, že se jedná o výrobní vadu, ale vyměněný kus se chová stejně. Smutným výsledkem je, že na zahraniční lety si beru stará 10 XLc. Takže u mě velké zklamání.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: Zatím jen zklamání

27.09.2010 v 19:10 Zdenek

Dovolená trochu zpozdila návrat sluchátek z továrny, ale už jsou doma a o víkendu vyzkoušená. Teď je funkce bezvadná. Nevypínají a zmizely myslím i různé pazvuky (jako silný nízkofrekvenční brum, když jsem pohnul čelistí nebo si zívnul). Na základě toho, s jakou ochotou a rychlostí se LightSpeed zhostil opravy, mám dojem, že o vadě věděli a pravděpodobně mi potichu vyměnili el. modul za novější. Doufám, že oddeťka už mi bude headset dělat jenom radost. Z

Odpovědět

LS Zulu

09.11.2010 v 15:37 Frank

Kúpil som si slúchadlá LS Zulu a dal som im prednosť pred Bose, a to po vyskúšaní. Bol som spokojný s rozhodnutím a asi 10 hodín fungovali super. Potom sa v ľavom slúchadle začal sporadicky objavovať brum podobný kladnej väzbe, a to pri pohybe čelusťou, alebo otoáčaní hlavy. Slúchadlá poslali do opravy a už sú tam dobre vyše mesiaca. Všetko sa môže pokaziť, beriem, čo ma mrzí je prístup k oprave či výmene. Lahko sa píše o pdpore kupujúcemu na internetových stránkach, len skutek utek. To som si chcel kúpiť navigáciu Aera 550 a tam by som bol asi viac odkázaný na update a upgrade tak neviem. Slúchadlá sú fajn, ale servis je rovnako dôležitý.

Odpovědět

LS Zulu II

10.01.2011 v 13:28 Frank

Už som tu raz písal o zvláštnom druhu brumu v slúchadlách LS Zulu. Po dplhšej dobe som dostal ďalšie nové na výmenu. Mali presne tú istú chybu. Nakoniec som si zobral BOSE A 20. Chcel by som sa poďakoveť pánovi Polákovi za vstriecnosť a trpezlivesť v tomto prípade. Týmto som si definitívne opravil i názor na podporu predajcu, ktorú som mierne kritizoval v minulom príspevku.

Odpovědět

Přidat komentář