Společnost Airbus vážně uvažuje o zastavení projektu velkého vojenského dopravního letounu Airbus A400M, pokud se podílnické státy do konce ledna nedohodnou na rozdělení zvýšených nákladů. I když sama společnost vzala část na sebe, zbývá 5,3 miliardy eur (asi 139 miliard Kč), které musejí převzít objednavatelé letadla. Prohlásil to dnes šéf firmy Thomas Enders.
"Pokud se podílnické státy nedohodnou na převzetí vícenákladů, projekt zastavíme a stovka inženýrů, která na něm pracuje, může být od počátku února přeřazena na civilní projekt obřího letadla A350," cituje Enderse deník Financial Times Deutschland.
Enders se již před rokem s ohledem na potíže s financováním nechal slyšet, že dává přednost variantě projekt "hrůzně ukončit" než v něm pokračovat s "hrůzou bez konce".
Dosud byl program vojenského dopravního letounu s rozpočtem 20 miliard eur (asi 525 miliard Kč) za celkem 180 strojů překročen o 7,4 miliardy (asi 194 miliardy Kč). Koncern EADS, do nějž Airbus patří, již do projektu vložil vlastní 2,4 miliardy eur (asi 63 miliardy Kč). Do konce projektu se však schodek podle deníku zvýší na 11,3 miliardy eur (asi 296 miliard Kč), z nějž musí zákazníci převzít 5,3 miliardy eur (asi 139 miliard Kč) a Airbus převezme vedle zmíněných 2,4 miliardy eur další 3,6 miliardy eur (asi 945 miliard Kč).
Prototyp letounu A400M přitom 11. prosince absolvoval bez potíží ve španělské Seville svůj první zkušební let. Na programu, který nabral už tříleté zpoždění a silně se prodražil, se podílejí Belgie, Francie, Lucembursko, Německo, Španělsko, Turecko a Velká Británie.
EADS už dříve účastnické země vyzval, aby kryly zvýšené náklady buď cestou vyšší ceny, kterou budou za letadlo platit a která je teď asi 100 milionů eur za kus, nebo tak, že jich odeberou více. "Sedmička" si objednala dohromady 180 těchto letadel, z toho Německo 60. V současné ekonomické situaci si však žádná vláda nemůže dovolit miliardová zvýšení výdajů na armádu, na druhé straně si nemůže dovolit ani dosud vynaložené prostředky vyhodit tím, že projekt zruší.
Stroj je určen pro bojové i humanitární mise. Je schopen nést 37 tun nákladu. Kromě evropských podílníků zatím o tento letoun projevila zájem jen Malajsie, která si objednala čtyři kusy. Jihoafrická republika, která měla zájem o osm kusů, nedávno od koupě odstoupila, což byla pro výrobce nepříjemná rána. EADS totiž doufal právě v prodej mimo Evropu, aby se celý program vyplatil.
Zdroj: www.financninoviny.cz