Jak jsem musel opustit letící letadlo

26.05.2006

Normální člověk, který cestuje letadlem, jej opouští před přistáním jedině tehdy, když začíná téci do bot. V letectví bychom možná mohli říci „foukat do křídel“. Když je prostě zle. Člověk svérázný vyleze a odrazí se od letícího letadla i za jiných okolností, například na popud kamarádů, na základě přečtení lákavého adrenalinového článku někde v časopisu nebo v novinách anebo je rodilým parašutistou.

Jak jsem musel opustit letící letadlo
Jak jsem musel opustit letící letadlo (Zdroj: Aeroweb.cz)

Rozhodně nejsem rodilým parašutistou, ačkoliv mě tak často nazývají cizí lidé, když někde přistanu s paragliderem nebo dokonce s motorovým paragliderem (viděli jste někdy paragána s vrtulí na zádech?) Jednou mě osud zavál na jedno sportovní letiště, kde jsem chtěl napsat reportáž právě o životě parašutistů. Zjišťoval jsem, jak takový život paragána vypadá, kdy přicházejí na letiště, co tam od rána dělají, kdo jim balí padáky, kdo je chytá na zemi, kdo je pohřbívá a jiné běžné otázky.

parašutista  

„No, my tady pro tebe máme takové malé překvapení," sdělil mi vedoucí trenér paragánů a zřejmě si myslel, že mi tím udělá radost.

Již jsem tušil, odkud vítr povane. Trenér měl v ruce instruktážní videokazetu a nějaké tiskoviny, na nichž byly nápisy ve smyslu „Parašutistou snadno a rychle". Samozřejmě, trenér mi tyto materiály dal k prostudování a že prý za hodinu letím a skočím.

„Zbláznil ses snad? K tomu mě nikdo na světě nemůže nutit!!!" odporoval jsem.

Trenér zase odporoval mému odporování a protože nakonec v tom odporování vyhrál, odebral jsem se s kyselým obličejem do učebny, kde mi pustili video. Bylo srovnatelné s nejtvrdším sadomasochismem.

Viděl jsem tam strašné věci.

Šňůru přehozenou přes vrchlík, nevyjetou psí dečku (takové to, co je nad hlavou nebožáka ve šňůrách), prasklou karabinu, hořící vrchlík, výbuch parašutisty, náraz parašutisty do Světového obchodního centra v N.Y.

Vůbec ze všeho nejhorší pak byl zcela neotvírající se hlavní vrchlík a nutnost něco s tím udělat.

Zde jsem byl při sledování videa tak strašlivě vyděšený, protože se musel odhodit hlavní vrchlík a pak vytáhnout záložák. Mezi těmito dvěma úkony byl nešťastník naprosto bez nosné plochy, vystaven volnému padání, zřejmě v kriticky se zmenšující výšce. Zlit ledovým a za pár vteřin vařícím potem jsem sledoval nerovný zápas parašutisty s neotvírajícím se padákem v akčním naučném videu, za které by se nemusel stydět ani Hollywood v čele se Stevenem Seagalem. Jsme si sice docela dost podobní, možná jsem v některých životních situacích lepší než on a mimoto jsem také hezčí a úspěšnější u žen, ale s neotevřeným padákem bych si asi neporadil anebo bych snad odhodil všechno včetně spodního prádla, jen ne záchranný padák.

Nevím, jestli je to úplně v souladu s psychickou přípravou, ale byl jsem podělaný dřív, než se venku ozval zvuk přilétající An-2, která před chvílí vysypala partičku jiných parašutistů a teď jsme měli do letadla nastoupit my, tj. nějakých patnáct skutečných parašutistů plus jeden trotl.

Role trotla mi padla jako ulitá. Hrál jsem v ní totiž sám sebe.

Oblékli mě do jakýchsi montérek, které mi nápadně připomínaly funebrácký oblek. Asi aby mě po dopadu nemuseli už do ničeho převlíkat a rovnou šoupli do penálu. Poučen, dostal jsem na záda batůžek s padákem a byl jsem zařazen mezi parašutistické pardály, kteří si ze mě ustavičně dělali legraci.

Zejména se jim líbila moje světle zelená barva s fialovými fleky na tvářích,které prý vznikají při maximálním možném strachu.

Letadlo stálo přistaveno na stojánce, dveře otevřeny jako chřtán krokodýla, také by se vám do takové tlamy nechtělo lézt. Naše skupina se dala do pohybu a v určeném pořadí jsme nastupovali do letounu. Usedli jsme na sedátka, dveřní manažer odborně zavřel vrátka do letadla a přísně je střežil, aby nikdo z nás (a díval se přitom jen na mně) nemohl opustit letadlo ještě v době, kdy se pohybovalo po zemi. Pravda, na dezerci jsem skutečně neustále myslel, jenže An-2 je letadlo, které se na zemi dlouho nehřeje.

Piloti rozeřvali motor a mocná vrtule zabrala a hnula s letadlem vpřed, ještějsme se snad ani neustálili na centrlajně dráhy.

An-2  

Robustní dvouplošník navíc oplývá schopností vznést se během asi patnácti metrů rozjezdu bez ohledu na zátěž, kterou letoun nese. Hrubá síla tisíciválcového motoru velikosti miliónového stáda koní nás dostala do výšky 1000 m nad zemí během krátké chvíle. Andula hřměla a duněla, dveřník už leštil kliku a chystal se otevřít. Panebože, už to začíná. Modlil jsem se. Nevěděl jsem, jestli Andulou cloumají vibrace motoru nebo vibrace moje vlastní. Tachometr nade dveřmi ukazoval 250 km/h, ale stroj už zpomaloval na 150. Při této rychlosti se prý z letadla vyskakuje tak nějak nejlíp, aniž by si člověk roztloukl hlavu o vodorovnou ocasní plochu, která byla od dveří směrem po větru o několik metrů dál.

Dveřník otevřel.

Čekal jsem dekompresi nebo něco podobného, abych mohl jakkoliv zdůvodnit, proč vyskakuji z provozuschopného letadla, aniž bych pro to měl libovolné rozumné opodstatnění. Rozeným parašutistům dělá samozřejmě dobře, vrhat se střemhlav z letounu na zem, jenže mě to dobře nedělalo, nedělá a nikdy dělat nebude. Dveřník vyhodil fléru a sledoval, kam dopadá. Andula zatím kroužila oválnou trasou nad letištěm ve stejné výšce. Vykoukl jsem z okénka a prvně v životě se mi zdála výška 1000 m příliš malá. Co budu dělat, když se mi neotevře vrchlík? To přece nemohu stihnout, nějak se zachránit?!

První várka skokanů se připravila do fronty před vrátka z Anduly. Kolem fičel vichr a byla zima.

„Tak čau," zvolal první na řadě a v kotrmelcích se vyhrnul ven, kde zmizel v propadlišti dějin.

Neodvažoval jsem se ani přiblížit k vrátkům, natožpak vykouknout, co se s tím člověkem stalo. Považoval jsem však za málo pravděpodobné, že ho jednou najdu rozpláclého jako žábu na letištní ploše. Další a další paragáni se vrhali v rychlém sledu za sebou a teprve když Andula zahájila zatáčku k dalšímu náletu, spatřil jsem jejich barevné obdélníkové vrchlíky kdesi mezi zemí a námi.

V druhé skupince jsem byl i já. Musel jsem si stoupnout do fronty, ale ihned se mi podlomily nohy.

„Vstaň, pitomče," pomáhal mi na nohy člověk za mnou nebo přede mnou, už nevím. Ztrácel jsem vědomí, nohy se třásly, stěží jsem udržoval moč, možná i něco horšího. Vlastně si tím nejsem ani trochu jistý, zda jsem udržel. Bylo mi už všechno jedno. Přiblížili jsme se k bodu výskoku. Dveřník poodstoupil od vrátek a ukázal ven. Naše skupinka se dala do pohybu, postupně všichni přede mnou vyskakovali a najednou jsem stál ve dveřích a zíral ven do vichru.

„Tak dělej, jdi!" křikl na mně v tom kraválu paragán, co stál za mnou a nemohl se už dočkat.

To já jsem se dočkat mohl, rozhodně jsem v sobě našel nekonečnou trpělivost – trpělivě jsem postával ve dvířkách a měl jsem času dost.

„Tak co je, sakra?! Skoč, vole!"

Přemodlil jsem celou modlitební knížku během pár vteřin a děj se vůle boží, skočil jsem. Co se v nejbližších vteřinách dělo, to vůbec nevím. Silný výlev adrenalinu (měl jsem v tu chvíli aspoň milión promile adrenalinu v krvi) mi málem zastavil srdce, dech, rozum i život. Náhlé trhnutí mě zase probralo k vědomí – pohlédl jsem nad sebe a spatřil kus hadru, jak se rozbaluje, otvírá a nabývá správného vrchlíkového tvaru.

Letadlo se vzdalovalo a odlétalo, mezi ním a mnou rozkvétaly další vrchlíky. Byl jsem pravděpodobně zachráněn.

parašutista

Všechno se ustálilo a už jsem normálně klouzal na křídle, které mě neslo k letišti a já ho řídil stejně, jako paraglidingový padák. Mimochodem, jak jsem tak už na paragliding zvyklý, říkám svému křídlu „normální padák", zatímco parašutisté mají „parašutistický padák", aniž bych si to uvědomoval. Když jsem s parašutisty debatoval, smáli se pokaždé, když jsem říkal něco jako „To když létám na normálním padáku, to mám takové a takové poznatky…"

„Proč se smějete?" ptal jsem se jich.

„No, tomu, jak říkáš, že lítáš na normálním padáku…"

Teď už jsem si jen tak letěl a bylo to moc príma. Takový skoro paragliding. Trenér mi vymezil místo, kde jsem měl přistát a tam jsem se skutečně i trefil. „No jo, to se pozná glajdista," pochválil mě po přistání.

Moc jsem to nevnímal, protože jsem se málem zhroutil. Zážitky nemusí býtkladné, hlavně když jsou silné.

 

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář