OBRAZEM: Jak probíhal přesun velkých letadel v rámci AeroExpo 2009?

28.05.2009

OBRAZEM: Jak probíhal přesun velkých letadel v rámci AeroExpo 2009?
OBRAZEM: Jak probíhal přesun velkých letadel v rámci AeroExpo 2009? (Zdroj: Aeroweb.cz)

"Mámo pojď  se podívat, přijel ňákej divnej cirkus".

Tak touto větou častoval postarší muž, obyvatel čtvrti Kbely, žijící v blízkosti LKLT svou ženu, 21.5. 2009. Avšak my zasvědcenější víme, že se nejednalo o cirkus, nýbrž o přípravu výstavy AEROEXPO 09, kterou letos hostilo PVA Letňany a samozřejmě letiště LKLT. Toho dne jsem měl povinnosti jen odpoledne, proto jsem věnoval pozdní dopoledne a obědovou pauzu tomu, abych sám na vlastní oči viděl, jak bude probíhat onen avizovaný přesun větších kousků z Kbel do Letňan. A o to, co jsem viděl, se teď s vámi rád podělím.

Do ulice Mladoboleslavské k bráně u Aerotaxi jsem dorazil v cca deset hodin dopoledne. A musím říct, že akce byla již z dálky nepřehlédnutelná. No, po pravdě, asi byla přehlédnutelná, pokud jste ji nehledali jako já. Na první pohled bylo vidět, že se tu něco děje. No posuďte sami:

To, co vidíte na fotkách, byla zřejmě nejkritičtější část, u které jsem byl přítomen. Překonat celkem frekventovanou silnici by se zřejmě bez přispění lidí od pohotovosti dopravního značení nepodařilo. Nejsem sice odborníkem na takovéhle akce, no popravdě, vlastně je to druhá, kterou vidím na vlastní oči, ale výrazně mě překvapilo s jak ledovým klidem a s jakou pohodou k tomu přistoupili. Až bych řek, že to brali jako jakoukoli jinou klasickou zábranu provozu. Možná to ze svého pohledu vidím příliš nadšenecky, sledovat přesun Beechcraftů, a Pilatusů, nicméně s nimi to nehnulo. To se holt pozná otrllý profík.

Když jsem zmínil dopraváky, musím taky na tomto místě projevit obdiv a svým způsobem vděčnost těm, kteří připravili okolí trasy, kudy byla letadla tažena. Bohužel mi už nezbylo místo na fotku a nechtělo se mi tam hledat, kterou z předchozích bych smazal, nicméně jenom železných konstrukcí, trubek, značek, zábradlíček atd… bylo dostatek na korbu velké Avie. Co všechno muselo z cesty je dobře vidět na ocelových pahýlech, v místech kde bývala brána z Kbel. A na dalším obrázku vidíte, jak dočista byla vymýcena zeleň podél trasy na plochu LKLT.

Závěrem se mi podařilo na pár okamžiků zastihnout jednoho z hlavních organizátorů přesunu Alex Aylinga (na fotkách je to ten v bílém tričku). Zřejmě nesl za přesun zodpovědnost, protože neustále běhal sem a tam, všem říkal, co a kdy mají dělat, a snad na všechna potencionální nebezpečí poškození letadel dohlížel osobně a z blízka. Nicméně i v tom kvapu jsem se ho stihnul na pár základních otázek zeptat:

Johnny: Dobrý den, mohu se zeptat na pár otázek ohledně této akce?
Alex: A jak dlouho to zabere, nemám čas.
Johnny: Jen pár desítek vteřin.
Alex: OK, oč jde?
Johnny: Co to právě děláte?
Alex: No pojíždíme tady corporátní nebo velká letadla z letiště Kbely přes veřejnou silnici na letště Letňany k areálu PVA Letňany na výstavu.
Johnny: S jakými jste se setkali problémy, a který byl největší?
Alex: Největším problém bylo dostat povolení úřadů. Museli jsme zajistit, že budou všechna letadla převezena v jednu konkrétní chvíli. Dostali jsme povolení na uzavření silnice jen na specifický čas. Načasování příletu letadel bylo to nejtěžší.
Johnny: Kolik letadel vlastně přesouváte?
Alex: Přesouváme devět letadel.
Johnny: Dobře, nebudu už zdržovat, vidím, že musíte jít.
Alex: Díky, mějte se.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář