Po dopadu za vzletovou dráhu se letoun roztříštil na mnoho částí. Místo dopadu ihned zachvátil mohutný požár jelikož letadlo bylo plně naplněno leteckým petrolejem. Přeživším lidem ihned přijelo na pomoc několik jednotek profesionálních hasičů včetně záchranářů a policie.
Tak asi takto ve stručnosti vypadal scénář taktického cvičení nazvané Polytrauma 2008. Účelem cvičení bylo procvičit traumatologické plány Zdravotnické záchranné služby Pardubického kraje a Pardubické krajské nemocnice a.s.
Akce byla odstartována v 10:12, kdy byla na linku 112 oznámena havárie letadla na pardubickém letišti. Nejdříve pochopitelně přijeli místní letištní hasiči AČR, kterým to trvalo necelé dvě minuty. Zanedlouho dorazili také jejich kolegové z města. K hašení požáru se také přidali hasiči ze všech leteckých základen AČR, aby nabrali potřebné zkušenosti. Simulovaný ohníček byl uhašen za několik málo minut ovšem ve skutečnosti by byl pod kontrolou asi nejdříve za půl hodiny. Po půl hodině hemžení desítek hasičů byl prostor prohlášen za bezpečný a tak na řadu mohli nastoupit záchranáři.
Mezitím už nedaleko místa havárie vyrostla mobilní ošetřovna, kam byli odnášeni všichni zranění. Zde jim byla poskytnuta první pomoc a odtud byli nakládáni do sanitek případně do vrtulníků a následně transportováni do nemocnice. Poprvé si také záchranáři mohli v praxi vyzkoušet tzv. systém třídících karet. Systém spočívá v barevném označení jednotlivých zraněných podle závažnosti. Zelené karty pro lehce zraněné, žluté karty pro středně těžce zraněné, červené pro těžce zraněné a bílé karty pro mrtvé.
Trosky letounu byly důmyslně a vtipně vyřešeny pomocí několik upravených škodovek a „dvanácettrojky“, která posloužila jakožto kokpit letounu. Vím, že to nebylo příliš podstatné, ale doufal jsem, že bude zapojeno opravdové letadlo, jakož tomu bylo před pár lety, kdy proběhla podobná akce a kde se zachraňovalo z vládního speciálu Tu-154. Avšak svařené škodovky také zdárně s troškou fantazie simulovaly trup letounu. Otázkou také je, zda by si hydraulické nůžky poradily s opravdovým trupem letadla stejně jako s „papírovou“ škodovkou…
Jak už jsem psal, k transportu cestujících do nemocnice byly také použity vrtulníky. Konkrétně se jednalo o jeden policejní Eurocopter EC-135 ze základny v Hradci Králové a o jeden armádní W-3A Sokol v působivém SAR zbarvení.
Nutno také pochválit některé z figurantů, kteří svůj herecký výkon opepřili hlasitým sténáním a voláním o pomoc, bolestivými obličeji a také zmateným chováním. Jeden z figurantů se také ocitl zaklíněn v koruně nedalekého stromu. Většina figurantů se však bohužel smála a mnohým záchranářům také nechyběl úsměv na rtech z čehož nebyli nadšeni přítomní kameramani.
Na závěrečné tiskové konferenci zaznělo vesměs kladné hodnocení z úst organizátorů, aktérů i pozvaných hostů. Na debriefingu bude ještě celý zásah do detailu rozebrán a potřebné nedostatky budou v traumaplánech odstraněny. Úsměvným byl poté střet názorů (hádka) ministra Julínka a primáře Cardy, kteří se do sebe opřeli kvůli Julínkově kritice pardubického trauma centra… naštěstí vše dobře dopadlo a cvičení bylo v odpoledních hodinách ukončeno.