Havárie prototypu TL- 3000 Sirius

23.08.2008

Havárie prototypu TL- 3000 Sirius
Havárie prototypu TL- 3000 Sirius (Zdroj: Aeroweb.cz)
Ve čtvrtek 16.7. 2008 se půl kilometru od letiště v Hradci Králové zřítil prototyp zcela nového ultralehkého letounu TL - 3000 Sirius. Letoun začal po pádu hořet a třem mužům, kteří byli na blízku se ho nepodařilo uhasit. Sanitka ani vrtulník záchranky už pilotovi nemohli pomoci.

Okolnosti nehody a vrak letounu zkoumají experti Úřadu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod a tým lidí z výroby. Velmi důležité jsou svědecké výpovědi, neboť letoun byl požárem téměř zničen.




Havarovaný celokompozitový karbonový letounu TL-3000 Sirius byl jediný postavený kus, který procházel testováním. TL-3000 Sirius byl celokompozitový karbonový hornoplošník s motorem Rotax, sedm metrů dlouhý a s rozpětím křídel 9,4 metry. Hradecká společnost TL-Ultralight, která letadla této kategorie vyrábí na hradeckém letišti, jej hodlala již letos nabízet zákazníkům a jak uváděla ve svých materiálech, stroj při dosavadních zkouškách prokázal velmi dobré letové vlastnosti a příjemnou ovladatelnost v nízké rychlosti.

Šestatřicetiletý letec, který v jeho troskách zahynul, byl zkušeným pilotem. S letadlem však podle majitele firmy jiřího Tlustého neměl vůbec letět.

"Jednalo se o náš vůbec první stroj typu TL-3000 Sirius," řekl Tlustý. Pozastavil se nad tím, že pilot nepoužil záchranný systém, který vystřelí padák a letadlo se snese k zemi. Podle svědků stroji zhasl motor a následoval kolmý pád. Tlustý ale tvrdí, že letadlo by samo bez řízení padat kolmo k zemi nemělo, protože je takzvaně autostabilní a má tendenci se vyrovnat.



Tlustý dodal, že pilot s letadlem neměl vůbec letět. "Jsem na dovolené v cizině, nikdo jiný by s letadlem správně neměl létat," řekl.

Firma TL-Ultralight vyrábí letouny TL-2000 Sting a TL-96 Star. Jejich výrobky jsou velmi úspěšné a prodávají se po celém světě.

Závěrečná zpráva UZPLN s příčinami nehody ještě není známa.

Zdroje:
novinky.cz
blesk.cz

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář