Co s Cessnou v Rakousku?

26.05.2008

V půlce března jsem se rozhodla podniknout VFR výlet do Zell am See, počasí se zdálo být v pohodě, ale ne všechno, co se zdá, se musí vyplnit! Z plánovaného výletu se stala nejdříve jen neškodná 4-denní dovolená u jezírka, naneštěstí skončila trapným návratem domů po zemi… To jsem ještě marně doufala, že počasí se alespoň koncem týdne umoudří a budu moci co nejdříve letadélko přeletět zpět, jak již bylo před pár slovy řečeno, marně…

Co s Cessnou v Rakousku?
Co s Cessnou v Rakousku? (Zdroj: Aeroweb.cz)
Toto zpravodajství píši jako reakci na dříve uvedený článek : CESSNOU DO RAKOUSKA… Úvodem bych chtěla poděkovat autorům výše zmíněného článku za zapůjčení mapy Rakouska, která se i ve vlaku hodila ;)


I takto může vypadat podle místních předpovědí CAVOK…

Dny minou a už se schyluje ke druhému týdnu od našeho ne-šťastného příletu do Zell am See. V původním plánu bylo přiletět jiným letadlem ve výcviku VFR a odletět dvěma, počasí však jasně říká: VFR NE! Nakonec vyrážím s mým IFR-ovým instruktorem Frantou pro letadélko vlakem (přesněji vlaky, přesněji sedmi vlaky). Poté, co nám imaginární spoj z Bystřice ujíždí, pokračujeme náhradním a za sedmero vlakovými intersection-y se dostáváme kolem deváté večerní na místo odletu: Zell am See!

Plán LKBE – LOWZ zní:
Train departure: Bystřice 1055Z
Tábor 1138Z HOLDING 0020
České Budějovice 1204Z HOLDING 0005
Summerau 1428Z HOLDING 0007
Linz 1543Z HOLDING 0033
Salzburg 1727Z HOLDING 0007
Bischofshofen 1826Z HOLDING 0023
Train Arrival Zell am See 1931Z

Když se po šťastném příjezdu ptáme místních na cestu k letišti, dovídáme se, že tu prý žádné není…kromě Salzburgu…pochybuji, že by se LOWZ během 14 dnů vypařilo, a tak jdeme raději zkusit věrohodnější zdroj informací!

Jdeme se ubytovat do hotelu poblíž letiště. Ráno se pokouším najít tu správnou cestu k letišti, pozemní navigace mi moc nejde.


Nebýt tohoto vrtulníčku kroužícího nad letištěm, možná bych ani netrefila ;)

V sedm ráno místního času mi zvoní budík a roztahuju záclonu. Schválně jsem si vybrala postel u okna, abych mohla kdykoliv po probuzení udělat WEATHER CHECK. Ráno počasí ještě stále nevypadá na to, že by se nám mohl podařit VFR odlet do Salzburgu, kde můžeme pokračovat IFR. Odpoledne to ale má být lepší. A tak pokračuji dalších pár hodin ve spaní…

Po jedenácté už jsme na letišti, kde na nás čeká naše Cessnička.


Šťastné přivítání s Cessnou - je tu, no a počasí vypadá, že tu za chvíli také bude!

A tak se zbytečně nezdržujeme, nejdříve jdeme zkontrolovat, jestli letadélko neutrpělo nějaké škody dlouhodobým pobytem zde bez našeho dozoru. Obíháme s Frantou letadlo a oba děláme předletovou prohlídku, sundat kotvy, vyndat blokády řízení a všechna ostatní REMOVE BEFORE FLIGHT. Paliva je dost, motorová zkouška probíhá v pohodě. Nejsme si akorát 100% jistí, jestli stav oleje 4,5l je také v pohodě, a tak pro jistotu voláme na dispečink F AIRu, který nás spojí přímo s mechaniky. Ti nás uklidňují, že s tím v pohodě můžeme letět.
 

Na kontrolu paliva v nádrži musím použít mojí oblíbenou tužku
s vůní banánů, i takové oběti musím podstupovat v zájmu bezpečného letu!


A tak jdeme s Frantou rychle dodělat přípravu, podat plánek, zadat novou trať do GPS, zkontrolovat nejnovější předpovědi počasí, mimo jiné i letištní webkameru LKBE a vše hovoří v náš prospěch! Předpověď tentokráte nečekaně vychází a nebe se nám začíná otvírat!
Nehodlám čekat, než se počasí zase rozhodne protestovat proti našemu odletu, a tak jdu ještě zkusit, jestli by plán nešel posunout o hodinku dříve.



Šel, no a tak jdeme rovnou do letadla, za chvíli vstupujeme na dráhu 08, positive rate, gear up a sbohem LOWZ, sbohem jezírko!

A plán zpět zní:
Airplane Departure LOWZ 1317Z
SBG 1345Z
SIMBA 1352Z
ABABI 1400Z
DOMAL 1416Z
LIBSI 1439Z
Airplane Arrival LKBE 1447Z

Na rozdíl od cesty tam, kdy nám nevyšel jenom jeden spoj z Bystřice, cestou zpět nám podle plánu naopak vyšlo jen cílové letiště a čas příletu, po celou dobu jsme totiž byli vektorováni a tak se skutečná trať ani trochu nepodobala té letěné ;) Nevadí, každopádně asi taky stojí za zmínku celkové časy:

LKBE-LOWZ 0900
LOWZ-LKBE 0130

Toto skóre snad hovoří jasně: nemá cenu se plazit po zemi, létejte! ;)

Závěrem bych ještě chtěla poděkovat letecké škole F AIR, která mi letadélko na tuto akci zapůjčila a hlavně za pochopení, že letadélko muselo zůstat kde je a nebylo možné je dříve dostat zpět. Co se stalo, stalo se a přestože letadlo stálo 2 týdny na zemi neslyšela jsem od F AIRU žádnou jízlivou poznámku, což pro mě ještě vyzdvihlo vysokou úroveň školy, která se takto i za cenu ztráty zisku stará o bezpečí klientů a žáků... (Díky Michale ;)



Obrovská zkušenost, navíc taková nádhera!


Díky tomuto porozumění jsem si mohla naplno užít jak VFR let, tak za 14dní IFR let zpátky. Také jsme se s Frantou ke dni 29.3.2008 stali posledními odbavenými Čechy po přeletu česko-rakouské hranice!

Foto: Rosina Kašičková, František Kott

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář