Jaká jsou letiště v USA
David Chaluš 09.04.2008
Začátkem ledna 2007 jsem se rozhodoval, co budu dělat o prázdninách a kam bych se vydal.Jako student a pilot mám peněz stále málo, nebo jsem možná chamtivý a práce v Čechách mě moc nebaví. Po doporučení kamaráda a pár schůzkách s jistou českou firmou byl na světě skvělý prázdninový plán. Měl jsem jet do USA pracovat jako bazénový plavčík a to na Long Island což je ostrov jehož jeden konec je prakticky součástí New Yorku. Nejsem zrovna milovník vody, ale plavání mi problémy nedělá a příležitost to byla pěkná.
Malé letecké muzeum na Public Airport
Nakonec jsem vše zvládl a také odstartoval. Asi první šok, který jsem měl hned první den bylo samotné letiště Brookhaven, kde jsem létal. Byla to obrovská asfaltová plocha se dvěmi RWY a se spoustou letadel. Můj první odhad byl dosti skromný, ale podle mého amerického kolegy zde bylo kolem pěti set letadel. Většina letadel byla soukromých a letecká škola u které jsem létal jich vlastnila jen dvacet pět.
Při létání v noci nám místy svítil jen jeden přístroj
Také jsem navštívil i jiná letiště na ostrově LI. Jednou ze zastávek se stalo letiště Mattituck. Je to malé letiště s jednou RWY a pár letadly. Bohužel zde létat nešlo, letiště bylo dobře situované, hned vedle pobřeží. Bylo ovšem soukromé a to i s letadly v krásných hangárech které nikdo půjčovat nechtěl. Po chvíli pokukování po letišti, přiletěl moc pěkný hydro ultralight. Řídil ho jakýsi Paul, nadšenec do létání, který zde na letišti vlastnil dvě letadla. Velice zajímavé bylo jeho povídání o UL létání v USA. Například podle jeho slov není zapotřebí žádný průkaz ULL a tím ani žádný výcvik nebo školení pilotů. Jen řidičák. Dále neexistují žádné zdravotní nebo technické prohlídky. Jediné co musíte na palubě mít je mapa. Prostě si koupíte letadlo s mapou a když jste dost odvážní, tak létáte.
Druhé největší letiště na Long Islandu F. S. Gabreski Airport
Další letiště bylo také velmi malé, s velkým počtem letadel a bez jediného hangáru. Zajímavostí letiště byla jeho RWY. Frekventovaná silnice, která kolem letiště procházela byla přímo kolmá na RWY a vzdálená od prahu dráhy asi deset metrů. Kolem jedoucí řidiči velkých a v Americe oblíbených traků si tak určitě užívali silný adrenalinový zážitek během startu a přistání každého letadla. Na tomto letišti jsem určitě létat nechtěl. Vedl ho vzhledem dost neseriozní tlouštík s velice oprýskanými letadly. Pán byl ovšem obchodník, jelikož o ceně letové hodiny byl ochoten smlouvat do nekonečna.
Nad zátokou Long Islandu
Poslední letiště, které stojí za zmínku bylo F. S. Gabreski Airport. Opravdu veliké letiště se třemi RWY a obrovskou spoustou letadel. Našel jsem zde báječnou leteckou restauraci, dvě letecké školy, několik firem a dva aerokluby. Na tomto letišti létala velká spousta malých tryskáčů a spousta obrovských helikoptér. Jen pro zajímavost, tato letadla stejně jako létání samotné jsou na Long Islandu velice oblíbená. Velmi často nad L.I. něco letělo a jen málo kdy to mělo jen jednu vrtuli. Dosti nepochopitelně jsem sledoval provoz tohoto letiště, jelikož s velkými letadly zde spokojeně létali i zdejší aeroklubáci plachtaři. Očividně na tomto řízeném letišti nikomu nevadilo mít ve vzduchu aerovlek, plachtaře a několik tryskových letadel. Stále zde bez ustání něco startovalo či přistávalo a to nemám na mysli žádné cesničky. Pro mě, jako Evropana to byl z počátku nepochopitelný zmatek. Vše jsem si ale po chvíli užíval jako nádhernou aero show.
Východní konec Long Islandu
Dalším zpestřením na tomto letišti byla možnost vidět a při troše neotřelosti si i sáhnout a pořádně prozkoumat letadla jako Cessena Citation nebo Gulfstream. Bohužel mě nakonec z letiště vyprovodil dost ošklivý chlapík, asi jsem s foťákem v ruce budil příliš pozornosti.
Začátek zátoky Long Islandu
Mohlo by vás zajímat
Témata
Zkušenosti a doplnění našich čtenářů