Nouzové postupy v obýváku
Antonín Svoboda 01.03.2008
Jak se říká: těžko na cvičišti, lehko na bojišti. V dnešním článku si ukážeme, jeden z možných způsobů přípravy na nenadálé situace, které nás mohou při létání potkat. Připraveni? Jdeme na to! MAY DAY - MAY DAY - MAY DAY Ruzyně věž Oskar – kilo – tango – romeo – alfa po vzletu dráha 31, pravý motor vysadil, levý motor snížený výkon – žádám okamžitý návrat na letiště...
Poslední dobou se rozmohla móda létat na víkendy k moři a tak vozím poměrně často skupinky turistů do přímořských oblastí jako např. Lošinj (LDLO), nebo Portorož (LJPZ). Občas se také objeví někdo s lyžemi, či snowboardem a tak létáme do Innsbrucku (LOWI). Sem tam nějaká ta Ostrava – Mošnov (LKMT), nebo Brno – Tuřany (LKTB). Zkrátka pořád je co dělat.
Parkuji na appronu jih a čekám až se dostaví mí cestující. Ohlížím se z kabiny, kde se připravuji na další let, tentokráte do Portorože. Zatím ani živáčka, no mají ještě celých 15 min. času, utěšuji sám sebe. Předletová kontrola letounu byla dokončena bez nalezených závad.
V dálce již vidím skupinku lidí, která klidným krokem přichází ke mně. Usazuji bagáž, pak i cestující, nasedám do éra, otáčím se dozadu a se zdvihnutým palcem se hlasitě táži: „tak můžem?“ Odpověď celkem jasná „ano“, jinou jsem snad ani nečekal.
Ladím rádio a žádám spuštění a pojíždění s informací INDIA na palubě. Dostávám dotaz, zda přijímám pro vzlet dráhu 31 z ROMEO. Potvrzuji a další pokyn je pojíždět po ROMEO na vyčkávací 31. Squak jsem dnes dostal 3311 – je to pro let deklarovaný jako VFR.
Pojíždím po ROMEO a během pojíždění provádím úkony – kontrola paliva, ventily, klapky – vzlet. Ladím na GPS Portorož (LJPZ) a na autopilotu nastavuji altitude 2500 ft., stejně v CTR Ruzyně výše než 2500 nemůžu.
Opět se ohlížím za sebe na mé cestující, abych se ujistil, že mi nikdo nezvrací na kobereček v éru. Oplátkou jsou mi široké úsměvy všech zúčastněných.
To už zastavuji na vyčkávacím místě dráhy 31 pojezdová ROMEO. Dostávám informaci: Oskar – kilo – tango – romeo – alfa přejděte na Ruzyně věž 118,1, příjemný let, naslyšenou.
118,1 Oskar – kilo – tango – romeo – alfa, díky pane a naslyš.
Ruzyně věž Oskar – kilo – tango – romeo – alfa, dobrý večer, vyčkávací místo dráhy 31 ROMEO
Oskar – kilo – tango – romeo – alfa Ruzyně věž, dobrý večer, vstupte na dráhu 31 a vyčkejte.
Ruzyně věž Oskar – kilo – tango – romeo – alfa vstoupit na dráhu 31 a vyčkat.
Přidávám plyn a najíždím na dráhu 31. Přepínám odpovídač z módu stand-by do aktivního stavu se squakem 3311.
Představuji si, jak dlouho tu budu asi stát. Možná, že jsem udělal chybu, když jsem přijal dráhu 31 místo 24, která je dnes v používání. Je celkem hustý provoz a tak tu můžu stát dlouho. Jsem na odposlechu Ruzyně věž a slyším jak jsou tam narovnané Boeingy na finále, jeden za druhým. Ach jo, vypadá to na dlouho a já začínám litovat toho, že jsem si chtěl ušetřit čas s pojížděním přes celou Ruzyň na dráhu 24.
Už je to skoro 10 min, co tu „čumákujeme“ na dráze a povolení nikde. Teploty obou motorů se rapidně zvýšily a jsou teď na horním maximu. Co když na mě řídící zapomněl, říkám si. Nesmysl, vyvracím sám sobě tuhle ptákovinu.
Oskar – kilo – tango – romeo – alfa Ruzyně věž, nezapomněl jsem na vás (ozývá se z rádia) omlouvám se, vzhledem k hustému provozu jsem vás nemohl odbavit dříve. Dráha 31 vzlet povolen vítr 5 uzlů z 090, po vzletu točte přímo výstupní SIERRA.
Ruzyně věž Oskar – kilo – tango – romeo – alfa dráha 31 vzlet povolen, meteo informaci přijal a po vzletu točit přímo výstupní SIERRA.
A sakra říkám si, když přidávám přípusť na plný výkon. Teploty jsou teď hrozivě vysoko. No, není to poprvé, co se to takhle ohřálo, ujišťuji sám sebe a pokračuji ve vzletu. Letoun se dvěma pístovými motory o celkovém výkonu 290 koňských sil se svižně rozjíždí. Brzy dosahuji rychlosti pro vzlet 85 uzlů a lehkým přitažením odlepuji letoun od země a provádím výdrž. Po dosažení 100 uzlů přecházím do mírného stoupání a dále stoupám na rychlosti 110 uzlů. Cestovní rychlost se pohybuje dle výšky, průměrně kolem 180 – 200 uzlů. Když všechno dobře půjde, tak za necelé dvě hodinky budeme u moře.
Po vzletu následují důležité úkony: brzdím kola, zavírám podvozek, upravuji plnění na 25 a otáčky vrtule na 2500, zhasínám reflektor, kontroluji tlaky a teploty. Tlaky dobrý, ale ty teploty se mi pořád nezdají. Pokračuji ve stoupání a cca. ve 250 stopách (80m) začínám točit vlevo na výstupní bod SIERRA. Dostoupám do výšky 2500 stop, zavírám klapky a upravuji na cestovní režim plnění 23 a otáčky 2300. Pozvolna se vzdalujeme od Ruzyně, ale teplota pravého motoru ne a ne klesat a levý motor je na tom podobně. Už podruhé kontroluji otevření voštin chlazení – poloha na plno otevřeno pro oba motory, tak co se děje, říkám si.
Jsme již 3 míle jiho–západně Ruzyně a sotva dokončím kontrolu voštin, tak pravý motor náhle ztrácí výkon, otáčky rapidně klesnou až se motor zcela zastaví. A do prdele, napadlo mě. Ihned šlapu levou nohu pro vyrovnání momentu a praporuji vrtuli, zavírám palivový kohout do pravého motoru a otevírám přípusť naplno. Současně vypínám magneta vpravo. Sotva dokončím činnost, tak i levý motor sníží výkon. Na to ihned reaguji ubráním přípusti a okamžitě volám:
MAY DAY - MAY DAY - MAY DAY Ruzyně věž Oskar – kilo – tango – romeo – alfa po vzletu dráha 31, pravý motor vysadil, levý motor snížený výkon – žádám okamžitý návrat na letiště.
Oskar – kilo – tango – romeo – alfa Ruzyně věž rozumím, dráha v používání 24, vítr 5 uzlů z 090. Přistávejte na jakoukoliv dráhu dle vlastního uvážení. Sdělte počet členů posádky a cestujících.
Ruzyně věž Oskar – romeo – alfa meteo informaci přijal, přistávat na dráhu dle vlastního uvážení dva členové posádky a šest cestujících.
Oskar – romeo – alfa Ruzyně věž potvrďte prosím pozemní požární asistenci.
Ruzyně věž Oskar – romeo – alfa, potvrzuji pozemní požární asistenci pane.
Oskar – romeo – alfa Ruzyně věž, rozumím, pokud můžete nastavte odpovídač 7700. Pro Vaší informaci veškerý provoz byl odkloněn. Letiště je Vaše, hodně štěstí, pane!
Nyní již mířím zpět na letiště Ruzyně a modlím se, aby druhý motor ještě chvíli vydržel. Na výpočty dokluzu pro případné vysazení i druhého motoru teď není čas. Čumákem éra mířím zpět, nyní přímo na dráhu 06. Čas jakoby se zastavil. Míle neutíkají a mám pocit, že letiště se spíše vzdaluje.
Nám nasazeno na dlouhé finále 06 a tak volám:
Ruzyně věž Oskar – romeo – alfa dlouhé finále dráhy 06, snad mi to vyjde?!
Oskar – romeo – alfa Ruzyně věž, držíme vám palce a hodně štěstí, pane!
Tak, teď už je to jen na mě, dochází mi.
Éro držím ve vzduchu silou vůle. Mezitím se dostávám k prahu dráhy 06, důležité úkony: kola, klapky, vtrule, reflektor. Stahuji přípusť a poprvé uvolňuji již unavenou vyšlápnutou levou nohu. Kolem runwaye vpravo i vlevo stojí požární auta. Lehce dosedám na 24 a ihned vypínám i levý motor. Brzdím, až zcela zastavím. Otevírám dveře, vyskakuji z éra abych mohl osvobodit své cestující. Všichni společně utíkáme od letadla, protože nikdo z nás netuší proč se motor zastavil.
Microsoft Flight Simulator
Všechny tyto zážitky nabízí Flight Simulátor 2004 a FSX (dále jen FS a FSX). Na simulátoru létám již něco kolem pěti let. Za poslední rok mám nalétáno 200 hodin. Letecká simulace zaznamenala v posledních létech obrovský rozmach, hlavně ve směru přiblížení se realitě. Hardwarové prostředky dnešních PC umožňují opravdu velice kvalitní grafické zobrazení a více než reálnou simulaci počasí.
K tomu se přidala parta celosvětových nadšenců, kteří se pomocí internetu spojují hlasovou komunikací (Team Speak) a „hrají“ si na řízení letového provozu. Musím velmi důrazně podotknout a podtrhnout slovo: HRAJÍ. Rozhodně to nejsou žádná ořezávátka! Pro to, aby mohl takový člověk dělat řídícího např. na Ruzyni, musí nejdříve projít výcvikem s dozorem zkušenějšího řídícího, který je zakončený závěrečnou teoretickou písemnou a praktickou zkouškou.
Zkoušky se vykonávají na internetu, pochopitelně v anglickém jazyce. Každý testovaný má nárok na jednu zkoušku a opravu a další zkoušku nejdříve za 6 měsíců. Mezi takovýmito řídícími a eproučníky a delivery atd. se najdou i profesionálové, stejně tak i jako mezi virtuálními piloty.
Způsoby připojení se do této komunity jsou dva: IVAO (International Virtual Aviation Organization) a VATSIM (Virtual Air Traffic SIMulation). Jsou to dva odlišní provozovatelé, pracující na stejném principu virtuální reality.
Co k tomu potřebuji a jak na to?
Já jsem registrovaný ve skupině IVAO. Takže zde naleznete stručnou kuchařku na to, jak se můžete připojit k nám, virtuálním pilotům. Podrobné návody v Českém jazyce pak naleznete zde: http://ivaocz.virtualskies.net/
1) registrace na IVAO (VATSIM) http://www.ivao.org/hq/ Český návod naleznete zde: http://ivaocz.virtualskies.net/
2) Stažení a instalace nadstavbového programu pro FS IvAp. Tento software umožní připojení do sítě IVAO a následnou komunikaci ve spolupráci s Team Speak.
3) Stažení a instalace programu Team Speak, který umožňuje hlasovou komunikaci s řídícími a piloty v síti IVAO.
Jak probíhá plánování letu a samotný let?
Po spuštění FS si vybereme letadlo se kterým poletíme. Měli bychom brát v úvahu to, že toho éro bychom měli dobře znát až přijdou „horké chvíle“, abychom po kabině nepátrali, kde máme např. výškoměr.
Konkrétní naplánování trati:
Vybrat letadlo např. (pro začátek doporučuji pomalé éro jako např. Cessna), vybrat letiště vzletu, nastavit čas a roční období dle reality.
Po nastartování FS se nám po instalaci IvAp objeví další položka v menu FS „IVAO“. Spuštěním IVAO se připojíme do sítě, vyplněním uživatelského jména a hesla z registrace z internetu. Podání dobře vyplněného letového plánu je samozřejmostí. Několikrát se mi stalo, že mi letový plán byl z důvodu špatného vyplnění zamítnut.
Pak už zbývá jen komunikace s řídícími. Radikorespondence probíhá dle zvyklostí z „dospělého“ létání.
Počasí:
Je stahováno automaticky po připojení do sítě IVAO a je aktuální k danému místu na světě, kde se nacházíme.
A co říci závěrem?
Simulace letového provozu a letecký simulátor nikdy nemůžou nahradit realitu, ale velice dobře se na něm dají natrénovat jak běžné, tak i nouzové postupy, rozdělení pozornosti, důležité úkony, leteckou angličtinu a spousty dalšího.
Nehledejte ovšem v leteckém simulátoru trénink techniky pilotáže! Připojte se prosím tedy k nám „postiženým“ touto virtuální realitou. Letové dny jsou každé úterý, kdy naleznete online radar, tower, ground a někdy taky delivery (LKPR). Za dobu, kdy létám na simulátoru jsem již prolétal celý svět včetně hlasové komunikace. Je to opravdu výborná zkušenost.
Mohlo by vás zajímat
Zkušenosti a doplnění našich čtenářů