Jak přilákat lidi do letectví?
Lenka Vargová 19.04.2025 4 příspěvky
Letectví se celosvětově potýká s velkým problémem a tím je nedostatek kvalifikovaného personálu napříč všemi jeho oblastmi.
Lenka Vargová 19.04.2025 4 příspěvky
Letectví se celosvětově potýká s velkým problémem a tím je nedostatek kvalifikovaného personálu napříč všemi jeho oblastmi.
Také z tohoto důvodu se další akce spolku Ženy v letectví, z.s. otevřela veřejnosti. V prostorách CATC se 14. dubna 2025 sešlo na 130 žen a mužů, hojně zastoupena byla skupina středoškoláků. Zájemci si mohli vyzkoušet pilotáž v simulátoru ATR nebo nácvik evakuace z dopravního letadla. Odpolední program nabídnul řadu velmi inspirativních přednášek, díky kterým si návštěvníci mohli lépe představit, co obnášejí jednotlivé profese či blíže poznat některé firmy, působící v letectví.
Hana Babčanová, pilotka malých i velkých letadel, zahájila blok přednášek povídáním o povolání pilotky, zaznělo mimo jiné i to, zda a jak jej lze skloubit s rodičovstvím. Poté se věnovala účastníkům v simulátoru, stejně jako její manžel.
Co dělají letušky a jaké klady a zápory má jejich profese přiblížila Lenka Suchá, pro mnohé méně známou oblast handlingu představila Jana Sochorová. Prezidentka ČAP Dana Bauçà Sastre zmínila možnosti létání pro ženy v ČR včetně doporučení, jak se zorientovat v nabídce pilotních škol (děkujeme za zmínku Aerowebu, který nabízí jejich přehled ZDE).
Letectví s sebou přináší i řadu stresových situací, jedna z přednášek se proto věnovala stres managementu (Petra Sováková, Petra Air).
Drony se stávají velkou výzvou v mnoha oborech, jejich kategorie (otevřená, specifický provoz, certifikovaná kategorie) objasnila Šárka Václavíková, Národní U-space koordinátorka ŘLP. Integrace dronů do českého vzdušného prostoru nese mnohá úskalí, jejichž předcházení významně napomáhá i kampaň ŘLP Létejte zodpovědně.
Z firem byly zastoupené v programu například AERO Vodochody AEROSPACE a.s. (zajímavá byla např. zmínka o návaznosti generací, které ve firmě pracují), Golden Support či Bravo Passenger Solutions. Avio Aero seznámilo přítomné mj. se svým 2letým programem pro absolventy, při němž získávají napříč firmou teoretické i praktické zkušenosti a široké spektrum znalostí. Nadšení Terezy Špičákové, účastnice Edison Engineering Development Programu, bylo velmi spontánní a v dobrém smyslu nakažlivé.
Marta Guthová, předsedkyně spolku Ženy v letectví, se postarala nejen o úvodní slovo, ale také o závěrečnou přednášku, při níž představila velmi zajímavou mezinárodní platformu Royal Aeronautical Society, globální komunitu leteckých profesionálů, a svou zkušenost s mentoringem.
Akce, zaměřená na setkání a navázání nových kontaktů, vzájemnou inspiraci, vzdělávání, podporu a porozumění, se skutečně vydařila a CATC zažilo ve svým prostorách zatím největší počet účastníků jedné akce najednou.
Autorka všech fotografií v článku i fotogalerii: Nikola Ramešová
Mohlo by vás zajímat
Témata
Zkušenosti a doplnění našich čtenářů
Reakce na článek
20.04.2025 v 9:37 Bedřich Pospíchal
Je to jednoduché, pokud bude pilotní licence stát 2 miliony korun, nikdo se do letectví nepohrne. Nevím jak vy, ale obyčejný člověk takovou částku nikdy nedá dohromady a když náhodou, tak jde na bydlení. A aby si člověk bral půjčku na pilotní licenci, kde navíc nemá jistotu, zda ji získá, to je prostě špatně. Kromě toho u nás není pořádná ryze česká dopravní letecká společnost, kde by mohli být lidé zaměstnáni. Samozřejmě se mohu nechat zaměstnat u zahraničního dopravce, ale poté se jedná o dojíždění do zaměstnání a nikdo mi nezaručí, kam budu létat, jak často budu v Česku, kolik času budu moci trávit s rodinou.
Současně v Česku máme několik velkých letišť a prakticky všechny lety se směřují na Ruzyni. Tím pádem člověk, který bydlí například u Jihlavy na vesnici by se musel stěhovat do Prahy, velkoměsta. Což ne každý chce. Nebo dojíždět 200 km na Ruzyni do práce.
RE: Reakce na článek
Včera v 10:11 Vaclav
Pokud se clovek nechce stehovat z Jihlavy do Prahy, tak ve velkem litani opravdu neuspeje.
Nas problem je, ze jsme uverili utopicke komunisticke predstave, ze zdravi a vzdelani je zadarmo.
Proc by mlady clovek nemohl do sveho zivotniho snu investovat 3-5 let sveho usili?
RE: Reakce na článek
Včera v 16:09 Igi
Napisal ste to uplne presne. Vstupne naklady do sveta letectva su proste astronomicke. Ak to cloveku nezaplati rodina, alebo sa nechce/nemoze zadlzit az po usi, tak na tuto karieru jednoducho moze zabudnut. Darmo budu letecke spolocnosti kazdorocne vyratavat kolko ludi im chyba - ak nieco neurobia so vstupnymi nakladmi tak sa to nezlepsi.
personál?
20.04.2025 v 10:22 Pavel Ambrož
A kde jsou ty tisíce propuštěných pilotů, letušek i pozemního personálu?