F-47 od Boeingu přichází: Americké letectvo vstupuje do nové éry vzdušné dominance

25.03.2025 3 příspěvky

Nový bojový letoun F-47 od Boeingu symbolizuje přechod amerického letectva do nové éry vzdušné dominance. Letoun, kombinující nejnovější technologie a strategie, má být nosným prvkem v boji proti moderním hrozbám.

Ilustrace možné podoby letounu F-47
Ilustrace možné podoby letounu F-47 (Zdroj: Vygeneroval Dall-E 3)

Americké letectvo (USAF) učinilo zásadní krok směrem k udržení své vedoucí pozice ve vzduchu, když jako dodavatele nového systému Next Generation Air Dominance (NGAD) vybralo společnost Boeing. Nový letoun, označený jako F-47, má výrazně rozšířit bojové schopnosti letectva a představuje komplexní systém s převratnými technologiemi. Podívejme se detailněji na historii, technické parametry i strategický význam tohoto projektu.

X-planes jako první krok na cestě k NGAD

Úsilí o vytvoření stíhacího letounu budoucnosti se začalo rodit už v roce 2014, kdy Obranná agentura pokročilých výzkumných projektů (DARPA) zahájila studii Air Dominance Initiative. Z tohoto programu vznikla Aerospace Innovation Initiative a od roku 2018 i dnešní NGAD. DARPA nedávno potvrdila, že společnosti Boeing a Lockheed Martin postavily a testovaly technologické demonstrátory (X-planes), jejichž účelem bylo snížit rizika vývoje skutečné NGAD platformy.

Boeingův demonstrátor vzlétl poprvé v roce 2019, Lockheed Martin následoval roku 2022. Oba prototypy nalétaly stovky hodin, během nichž se testovaly pokročilé technologie a inovativní koncepty. Podle bývalého náměstka tajemníka vzdušných sil pro akvizice, technologie a logistiku Dr. Willa Ropera si USAF už v roce 2020 vyzkoušely v utajení plně funkční demonstrátor NGAD v reálných letových podmínkách. Projekt se přitom opíral o digitální inženýrské nástroje – počítačové simulace (CAE) a technologie digitálních dvojčat, díky kterým proběhlo vývojové testování dopředu virtuálně, ještě před výrobou letadla.

Významná role DARPA v programu NGAD

DARPA odhalila nový pohled na svůj podíl na zrodu NGAD. Agentura potvrdila, že počáteční práce započaly již před více než deseti lety. Generál David Allvin, štábní náčelník USAF, k tomu dodal: „Během posledních pěti let položily naše demonstrátory-X tichými kroky základy programu F-47; ověřovaly klíčové technologie a posouvaly hranice našich schopností ve vzduchu.“

I když přesné detaily zůstávají utajené, spekuluje se, že testovací lety probíhaly i na tajných základnách, jako je Area 51 v Groom Lake. Také pozorování neznámého letounu satelity v této oblasti v roce 2022 tomuto scénáři odpovídá.

Co přinese F-47? Stíhačka 6. generace a jádro nového bojového systému

Nový letoun F-47, jehož vývoj veřejně oznámil prezident Donald Trump, má být nejpokročilejším bojovým strojem v historii amerických vzdušných sil. Stane se klíčovým prvkem komplexní „rodiny systémů“, zahrnující pilotované i bezpilotní bojové platformy (např. spolupracující bojové drony CCA – Collaborative Combat Aircraft) a široké spektrum pokročilých komunikačních a řídících technologií.

Klíčové vlastnosti F-47 NGAD:

  • Pokročilá stealth technologie a senzory – letoun je optimalizován pro mise v prostředí s intenzivní protivzdušnou obranou soupeře, zejména v indopacifické oblasti.
  • Koordinované nasazení s bezpilotními letouny – koncept společného nasazení pilotovaných strojů s autonomními drony posiluje bojovou účinnost, flexibilitu a přežití v bojových situacích.
  • Vyšší přežitelnost a bojová efektivita – program NGAD míří ke zvýšení přežitelnosti ve vzdušném boji, zvýšení smrtící účinnosti nasazených zbraňových systémů a celkové interoperabilitě s jinými jednotkami.
  • Velký operační dosah – F-47 bude schopen realizovat mise dlouhého dosahu, pravděpodobně i s možností dalšího rozšiřování schopností pro různé operační scénáře.

Strategické dopady pro obranný průmysl a letectvo

Vítězství společnosti Boeing v soutěži o NGAD představuje zásadní změnu v americkém průmyslu bojových letadel, neboť doposud měla faktickou dominanci v oblasti stealth stíhaček společnost Lockheed Martin (F-22, F-35). Hodnota tohoto kontraktu přesahuje 20 miliard dolarů a znamená významný úspěch pro obrannou divizi Boeingu, která v poslední době čelila problémům a finančním ztrátám kvůli obtížným projektům KC-46 Pegasus a novému Air Force One.

Kromě F-47 Boeing dosáhl úspěchu i s digitálním přístupem k vývoji letadel a dronů, jak ukazuje například cvičný letoun T-7A Red Hawk. Digitální přístup a nová filozofie rychlého vývoje i výroby („Digital Century Series“) mohou snížit náklady na celý životní cyklus letadel až o polovinu, což USAF poskytne velkou flexibilitu při obnově flotily.

Budoucnost ve vzduchu: Příprava na nově vznikající hrozby

Program NGAD s letounem F-47 tvoří jádro generační změny schopností amerického letectva. Záměrem je vytvořit platformu, která dokáže pohotově a se značným technologickým náskokem reagovat na rostoucí hrozby ve světě – zejména stále pokročilejší letectva Číny. Přístup kombinující lidské a bezpilotní prostředky, pokročilou stealth technologii a digitální výrobu představuje cestu k zachování americké převahy ve vzdušném boji.

Zdroj: The Aviationist, Defense News, Airforce Technology

Mohlo by vás zajímat

Témata

USA


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Boeing? Hodně štěstí

Včera v 10:04 Radek

Vzhledem k dlouholetým fiaskům Boeingu ve všech oblastech je otázkou, jestli je to rozumné. Asi je snaha Boeing zachránit. Lockheed čelí s F-35 taky spoustě problémů, jenže Boeing je na tom hůř, taky zmiňovaný T-7A Red Hawk má spoustu chyb a nedodělků (hlavně systém vystřelovacích sedadel), které způsobili zpoždění programu o čtyři roky (IOC 2028 místo 2024), a to je *jen* nadzvukový cvičný letoun. Takže T-38 musí sloužit dál, protože USAF raději objednalo další čtyři testovací kusy (dokončení v roce 2026), aby vývoj mohli dokončit. Počítačové simulace opět prokázaly svoji nedostatečnost.

https://www.twz.com/air/new-details-about-t-7a-red-hawk-jet-trainer-ejection-system-woes-emerge

Odpovědět

F-47 Boeing

Včera v 15:42 Jiří

Tak jen doufejme, že jim to půjde líp jak s vesmírným programem a nebo s dopravními letadly.

 

Odpovědět

Tak po létající okřídlené hliníkové bedně F-35 tu máme okřídlený buřt, který je snad konečně z karbonu.

Včera v 17:10 Josef

Jedno se však američanům upřít nedá, dokážou udělat svým produktům takovou reklamu, že slabší jedinci jsou ochotni za to utratit i peníze, které nemají. 

Odpovědět

Přidat komentář