Společné úsilí společnosti Boom Supersonic a mezinárodních leteckých regulátorů přineslo zásadní posun v oblasti nadzvukového létání. Globální standardy, které Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) přijala v únoru 2025, mohou znamenat průlom v zavedení běžných supersonických komerčních letů. Jaké změny to přináší a co bude následovat?
Přelomový krok v supersonickém létání
Na nedávném jednání Výboru ICAO pro ochranu životního prostředí v letectví (CAEP), které proběhlo v únoru 2025 v Montrealu, bylo dosaženo mezinárodní shody na nových normách pro hluk supersonických letadel. Tato dohoda je klíčovým momentem na cestě k opětovnému zavedení nadzvukové osobní přepravy, kterou aktivně rozvíjí například společnost Boom Supersonic.
Americký Federální úřad pro letectví (FAA) reprezentoval USA během tohoto setkání, kterého se zúčastnilo celkově 33 členských států. Přijata byla doporučení zahrnující inovativní přístupy ke snižování hluku, jež umožní výrazně minimalizovat negativní dopady nadzvukového třesku na obyvatelstvo v okolí letových tras.
Nové globální standardy ICAO otevírají dveře nadzvukové dopravě
Nově přijaté globální standardy tvoří součást širšího regulačního rámce, který klade značný důraz i na environmentální hlediska. Ve Spojených státech je k testům civilních nadzvukových strojů zapotřebí speciální letová autorizace (SFA), upravená v předpisech 14 CFR § 91.818. Součástí tohoto procesu je také ekologicá revize ve smyslu amerického Zákona o národní environmentální politice (NEPA).
Regulační rámec – Jak bude probíhat testování nových supersonických letadel?
Jednou ze společností, která stojí za významným pokrokem supersonického letectví, je startup Boom Supersonic. Tato firma poskytovala Federálnímu úřadu FAA klíčová data pro technické analýzy a testování nových standardů. Nedávný úspěch demonstračního stroje XB-1 s přezdívkou „Baby Boom“ během supersonického letu v lednu 2025 jen dokládá jejich dosažený pokrok. Letoun XB-1 při historické zkoušce celkem třikrát překonal zvukovou bariéru, přičemž díky novým technologiím nebyl zvukový třesk na zemi vůbec slyšitelný.
Boom Supersonic – Technologický lídr nadzvukové revoluce
Boom Supersonic paralelně vyvíjí dopravní supersonický letoun Overture, jenž by měl dosáhnout certifikace do roku 2030. Výrobce uvádí, že Overture díky zcela novému konceptu pohonu Symphony nebude při vzletu a přistání hlučnější než současná konvenční dopravní letadla létající podzvukovou rychlostí.
Na rozdíl od dřívějšího Concordu nepoužívá Overture při vzletu přídavné spalování (forsáž), čímž dramaticky snižuje hlučnost motorů. Symphony, motor speciálně navržený pro Overture, je turboventilátorový agregát se střední obtokovostí, a proto podstatně tišší než turbojety Concordu využívající přídavné spalování. Nadstandardním vybavením Overture bude také automatizovaný systém variabilního snižování hluku, který řídí výkon motorů a minimalizuje hlukové zatížení během kritických operací, jako jsou vzlety a přistání.
Overture – Ultratichý supersonický letoun nové generace
Poslední komerční nadzvukové dopravní letadlo, Concorde, bylo známé vysokou hladinou hluku zejména při vzletech a přistáních, což významně omezovalo jeho komerční potenciál. Nové standardy společně s technologickým pokrokem, který přináší firma Boom Supersonic, mají ambici tyto limity zcela překonat. Tím se otevírá cesta k daleko rozšířenější dostupnosti nadzvukových letů při nižší hlukové zátěži obyvatelstva.
Historické poučení: Jak Overture překonává omezení Concordu?
Úspěchy Boom Supersonic a nové mezinárodní standardy jsou dobrým základem pro obnovu komerčního nadzvukového létání. Díky nejnovějším technologiím, propracovaným regulacím a důrazu na minimalizaci dopadů na životní prostředí se rýsuje slibná budoucnost, kdy supersonické cestování již nebude pouze vzácností, ale snadno dostupnou realitou.
Zdroj: Boom Supersonic, FAA.gov – Supersonic Aircraft Regulation, Flying Magazine