Francouzský výrobce letadel Beyond Aero oznámil významný pokrok ve vývoji svého vodíkově-elektrického proudového letounu BYA-1. Společnost míří k certifikaci, plánované na rok 2030, což z ní udělá prvního výrobce certifikovaného vodíkem poháněného elektrického lehkého proudového letounu.
První svého druhu: Elektrický lehký jet optimalizovaný pro vodík
Model BYA-1 byl poprvé představen před dvěma lety. Od základu nově navržená konstrukce je optimalizována pro pohon plynným vodíkem, díky čemuž přináší zcela nová technologická řešení oproti současným letounům.
Klíčové inovativní technologie BYA-1
- Letoun využívá systém palivových článků, jehož konstrukce je zcela bez baterií. Díky redundanci dvou elektromotorů napájených nezávislými energetickými kanály se výrazně zvyšuje provozní spolehlivost a odolnost vůči poruchám. Podle výrobce toto řešení dokonce překračuje současné průmyslové bezpečnostní normy.
- Umístění nádrží s vodíkem nad základní konstrukcí křídla (tzv. wing boxem) významně zvyšuje odolnost při nouzových přistáních a nehodách a napomáhá celkové bezpečnosti stroje.
- BYA-1 je vybaven elektrickými motory s dmychadly (elektrické ducted fan - EDF), které optimalizují pohon a zajistí konzistentní letové výkony i v náročných podmínkách a vysokých letových hladinách.
- Letoun je vybaven speciálně navrženým plně digitálním systémem řízení výkonu motorů FADEC, který zajistí přesné parametry výkonu během celého průběhu letu.
Úzká spolupráce s agenturou EASA na certifikaci BYA-1
Při procesu certifikace úzce spolupracuje Beyond Aero s Evropskou agenturou pro bezpečnost letectví EASA. Očekává se, že pohonný systém bude certifikován v rámci standardů TC Engine, čímž se podle slov firmy založí „nový etalon elektrického pohonu na trhu".
Výrazné ekonomické přínosy pro provozovatele
- Podle firmy se komplexnost údržby významně sníží a provozní náklady mohou poklesnout dokonce až o 55 %.
- Palivo na bázi vodíkového systému by mělo přinést snížení nákladů o 65 % ve srovnání s alternativními udržitelnými palivy SAF (power-to-liquid) již v roce 2025, a v roce 2030 pak o 17 % oproti klasickému palivu typu Jet-A1. Provozovatelům se tak může BYA-1 již brzy stát cenově velmi atraktivní alternativou.
Technické parametry letadla BYA-1: rychlost, dolet a provozní schopnosti
Maximální očekávaný dolet BYA-1 dosahuje 800 námořních mil (zhruba 1 480 km) plus rezervy dle standardů NBAA a cestovní rychlost bude činit přibližně 310 uzlů. Letoun pojme šest cestujících a disponuje velmi dobrými vlastnostmi pro provoz na menších letištích – se startovacím rozjezdem do 1 860 stop (zhruba 567 m) a úhlem přiblížení 5,5 stupňů.
Podle údajů výrobce bude letoun díky elektrickému pohonu také tišší než srovnatelné modely poháněné fosilními palivy, což přinese zajímavou příležitost pro využití v městských a hustě obydlených oblastech.
Klíčový krok směrem k udržitelnějšímu létání
Přechod na elektrifikovaný vodíkový pohon odpovídá širšímu trendu odklonu leteckého průmyslu od emisně náročných fosilních paliv. Díky nulovým emisím uhlíku představují vodíkové palivové články atraktivní a ekologicky šetrné řešení, plně zapadající do celosvětových cílových snah o výraznou redukci uhlíkové stopy v letectví.
Přelom v udržitelném létání je na obzoru
Inovativní projekt firmy Beyond Aero představuje významný technologický posun směrem k ekologičtějšímu a efektivnějšímu leteckému provozu. Model BYA-1 se tak stává průkopníkem nových standardů v elektrickém a vodíkem poháněném letectví, což může napomoci širšímu přijetí těchto nových technologií v komerčním sektoru.
Zdroj: Beyond Aero