Garmin uvádí GCO 14: první letecký detektor oxidu uhelnatého

22.03.2025

Společnost Garmin představila první detektor oxidu uhelnatého určený pro letectví. Tento přístroj pomůže lépe monitorovat atmosféru v kabině letadel.

Garmin GCO 14
Garmin GCO 14 (Zdroj: Garmin)

Společnost Garmin nedávno představila svůj vůbec první detektor oxidu uhelnatého (CO) určený speciálně pro letecké použití. Toto kompaktní a snadno instalovatelné zařízení s označením GCO 14 umožní pilotům včas detekovat a monitorovat hladiny oxidu uhelnatého na palubě letadla prostřednictvím integrace s vybranými avionickými systémy od výrobce Garmin.

Riziko oxidu uhelnatého na palubě letadel

Oxid uhelnatý vzniká jako vedlejší produkt spalování ve spalovacích motorech. Jde o bezbarvý plyn bez chuti a zápachu, který může posádku zcela ochromit dlouho předtím, než si piloti uvědomí, že něco není v pořádku. V letectví představuje oxid uhelnatý jednu z největších neviditelných hrozeb, a proto jsou spolehlivé systémy varování klíčem k bezpečnosti letového provozu.

Integrace s avionickými systémy Garmin a přehledná upozornění

Zařízení GCO 14 je navrženo k integraci s avionikou Garmin, konkrétně s navigátory řady GTN Xi, letovými přístroji GI 275 a displeji TXi. Díky tomu mají piloti možnost sledovat aktuální koncentraci CO přímo na svých displejích, a to buď prostřednictvím speciálních uživatelských datových polí nebo na zvláštní stránce vyhrazené právě monitorování CO. Když detektor zjistí nebezpečnou koncentraci oxidu uhelnatého, zobrazí vizuální výstrahu (například blikající zprávu „CO Level“) a při připojení avioniky k audio panelu také akustické varování v podobě zvukového sdělení „carbon monoxide“. Piloti si navíc mohou sami přednastavit hodnoty, při kterých začnou zařízení vydávat varovná hlášení.

Snadná instalace a dlouhá životnost senzoru

GCO 14 je kompaktní jednotka určená k montáži za palubní desku letadla. Součástí balení je kabelový svazek o délce asi 18 cm (7 palců), což umožňuje snadnou integraci s avionikou. Díky čtyřpinovému konektoru lze přístroj v případě nutnosti rychle odpojit a případně vyměnit. Detektor splňuje certifikaci FAA TSO-C48A pro použití v certifikovaných letounech a životnost vestavěného senzoru dosahuje až deseti let.

Dostupnost, cena a nutné aktualizace avioniky

Detektor Garmin GCO 14 bude k dispozici od druhého čtvrtletí roku 2025 prostřednictvím autorizovaných distributorů. Doporučená cena zařízení je stanovena na 549 USD (cca 12 tisíc korun). Pro plné využití integrace zařízení s avionickými systémy Garmin bude nutno aktualizovat software systémů GTN Xi na verzi 21.01 nebo novější.

Zásadní krok pro vyšší bezpečnost v obecném letectví

Uvedení detektoru oxidu uhelnatého Garmin GCO 14 představuje důležitý technologický pokrok především pro oblast všeobecného letectví. Právě v menších a starších letadlech bývá riziko vystavení se CO zvýšené vzhledem ke konstrukčnímu uspořádání kabiny a těsné blízkosti motorových částí. Nový detektor poskytuje posádce i pasažérům jistotu, že případný únik oxidu uhelnatého na palubě bude rychle zjištěn a bezpečně řešen.

Zdroj: Garmin, Flying Magazine, Sarasota Avionics, FAA

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář