Rychlost ve FL280 dosahuje hodnoty 330 KTAS (611 km/h), je tedy srovnatelná s rychlostí menších jetů.
Fenomenální dolet letounu s plnými nádržemi při užitečném nákladu 403 kg umožňuje s tímto letadlem při startu z České republiky legálně dolétnout bez mezipřistání např. na Island, do Irska, do Maroka a států severní Afriky, k Rudému Moři, do Saudské Arábie, do Gruzie a Azerbajdžánu, na Ural, či až za Nord Cap – nejsevernější výspu evropského kontinentu.
Maximální užitečná nosnost letounu je 656 kg, při které letoun stále legálně dolétne bez mezipřistání prakticky do všech Evropských destinací.
Letoun je díky těmto parametrům ideálním strojem pro zařazení do SET AOC.
Skvělá stoupavost umožňuje letounu při MTOW dosáhnout FL 310 za 18 m 45 s. Díky tomu se v nejkratším možném čase dostane do letové hladiny, ve které již probíhá rychlý a ekonomický let.
Možnost strmého klesání díky odbrzdění letounu pomocí stavitelné vrtule zajišťuje možnost přistání i na horských či jinak obtížně přístupných letištích, která vyžadují strmá klesání a přiblížení na přistání.
Extrémně krátká délka vzletu i při vysokých teplotách vnějšího vzduchu je daná tím, že hlavní složka tahu motoru je zprostředkována vrtulí. To z letounu činí ideální dopravní prostředek pro lety do letních dovolenkových destinací, kde vysoké přízemní teploty významně limitují letouny poháněné klasickým proudovým motorem a nutí tyto letouny využívat pouze letiště s velmi dlouhými letovými dráhami.
Extrémně krátká délka přistání je opět svázána s plně stavitelnou vrtulí letounu, díky které letoun po dosednutí zabrzdí na malých stovkách metrů dráhy, navíc bez potřeby intenzivního použití brzd, čímž významně šetří tyto drahé komponenty. Tryskové letouny, nejsou-li vybaveny reverzem tahu motoru, naopak potřebují pro bezpečné přistání a odbrzdění násobně delší délku dráhy a brzdy a gumy kol jsou u nich komponenty, které jsou vystaveny vysokému stupni namáhání i opotřebení.
Systém EPEC – Motor i vrtule jsou u TBM 960 ovládány plně elektronicky (EPEC = Engine and Propeller Electronic Control), díky čemuž je jejich ovládání pro pilota zjednodušeno na pohyb jedinou pákou. EPEC navíc zajišťuje automatický start či vypnutí motoru s vyloučením překročení ITT a za letu EPEC neumožňuje překročení ITT či TRQ. Motor i vrtule jsou tak plně chráněny před možným poškozením způsobeným chybným ovládáním.
Reverzní uložení motoru (sání vzadu, výfuk v předu) spolu s odstředivým separátorem pevných částic zcela minimalizují možnost nasátí pevných částic do motoru. Střet s ptákem, byť pro každé letadlo nepříjemný, není pro motor TBM nikterak ohrožující.
Home Safe Button – Letoun je vybaven nouzovým tlačítkem pro plně automatizovaný návrat letounu a přistání na vybraném vhodném letišti. Celá automatická procedura končí úplným zabrzděním letounu a vypnutím jeho motoru. Tento systém je zásadní pro bezpečné dokončení letu např. při indispozici pilota či jiných nepředvídatelných okolnostech.
Velké nákladové dveře kabiny – díky rozměrným nákladovým dveřím je možné do kabiny umístit i rozměrnější přepravované náklady (např jízdní kola či kočárek). Taktéž nástup a výstup cestujících těmito rozměrnými dveřmi je velmi pohodlný.
Nástupní dveře posádky – letoun je na levé straně kokpitu vybaven nástupními dveřmi posádky. To eliminuje situaci, kdy je kapitán letounu nucen se prodírat mezi cestujícími, aby provedl kontrolu uzavření a zajištění nástupních dveří před odletem a ohrozil posunem těžiště směrem dozadu stabilitu letounu na zemi. Naopak, tyto dveře umožňují posádce nastoupit do kokpitu až poté, co řádné uzavření nákladových dveří kabiny, se všemi cestujícími na palubě zkontroluje pohodlně z vnější strany trupu. Dveře posádky jsou též vítanou možností, jak účinně ventilovat kokpit a kabinu při stání letounu na stojánkách v letních dovolenkových destinacích.
Zadní cargo compartment o kapacitě přibližně kufru Škody Octavie a nosnosti 100 kg bezpečně pojme veškerá zavazadla cestujících.
Přední cargo compartment o nosnosti 50 kg je umístěn v přední části trupu mezi motorem a kokpitem. Je vhodný např. pro umístění příslušenství letounu (kryty, ucpávky atd.), ale ani set golfových holí pro něho není překážkou.
Nízká hlučnost v kabině – přední cargo compartment vytváří předsunutý prostor, ve kterém dochází k přirozenému útlumu hluku od motoru a vrtule. Kabina TBM je tak významně tišší v porovnání s jinými turbovrtulovými letouny, které tento přední nákladový prostor nemají.
Intercom na palubě – všechna místa posádky i cestujících jsou vybavena porty pro zapojení sluchátek s mikrofonem. Je tak stále zajištěno přímé hlasové spojení mezi cestujícími a posádkou letounu po celou dobu letu. Sluchátka s aktivním tlumením hluku pak zajišťují dodatečný komfort pro cestující.
Porty USB – Každý cestující má možnost využít svého instalovaného portu USB pro dobíjení zařízení, která hodlá na palubě v průběhu letu využívat.
Elektronické ztmavování oken kabiny cestujících – jako volitelný doplněk lze letoun vybavit elektronicky stmívatelnými okny kabiny cestujících. Odpadá tak leckdy složitá manipulace s okenními roletkami, které v estetické rovině po určité době ponesou známky svého používání.
Avionika – Letoun je už v základu vybaven avionickým systémem Garmin G3000 se třemi hlavními displeji (2X PFD, 1x MFD) a s dvěma doplňkovými touch screen displayi. Disponuje všemi standardními softwarovými řešeními, jako např. Synthetic Vision, GPWS, TAWS atd.
Radiovýškoměr – letoun je vybaven přesným radiovýškoměrem pro určení výšky nad terénem při přiblížení na přistání
Povětrnostní radar – letoun je vybaven nejmodernějším aktivním povětrnostním radarem, který umožňuje posádce v reálném čase reagovat na vyvíjející se meteorologickou situaci v průběhu letu.
RVSM – letoun je vybaven a certifikován pro lety v prostorech RVSM (nad FL 280)
TCAS – letoun je vybaven systémem TAS a TCAS I (informace o okolních letounech)
Jak je vidět z uvedených parametrů, jedná se o stroj neobyčejných výkonů, skvěle ovladatelný, příjemný na pilotáž a s dílenským zpracováním na úrovni Airbus / Dassault, pro které společnost Daher – výrobce TBM – taktéž zhotovuje významné strukturální komponenty.
Výrobce letounu dodává nové letouny se základní záruční dobou 5 let / 1000 letových hodin. Záruční doba motoru a vrtule respektuje záruční dobu garantovanou dodavateli těchto komponentů (7 let u motoru, 6 let / 2400 letových hodin u vrtule).
Kromě záruky je v ceně dodávky nového letounu zahrnut i jeho pravidelný servis po dobu 5 let / 1000 letových hodin a typový výcvik dvou členů posádky.
Zhlédnout video z TBM eventu 2024
Zaujala Vás TBM? Sjednejte si nezávaznou schůzku, kde se dozvíte mnohem více.
Na setkání s Vámi se těší
Ing. Aleš Kurka
+420 606 790 881