Všeobecné letectví stojí před významnou změnou, jaká tu ještě nebyla. Evropský trh leteckých paliv totiž čeká definitivní odchod od AVGASu 100LL (100 Low Lead), známého olovnatého leteckého benzínu. Jaké budou dopady této změny na uživatele pístových motorových letounů, jaké technické výzvy nás čekají a jak se situace aktuálně vyvíjí ve světě leteckých paliv?
Konec jedné éry: AVGAS s olovem je neudržitelný
Hlavní složkou současného paliva AVGAS 100LL je tetraethylolovo (TEL). Toto aditivum se používalo od 50. let minulého století díky schopnosti zvyšovat oktanové číslo a snižovat opotřebení motorových součástek. Jeho negativní dopady na lidské zdraví i životní prostředí jsou však značné. Podle Evropské agentury pro chemické látky (ECHA) se jedná o silně toxickou látku způsobující mj. poškozování nervového systému a reprodukčních funkcí. TEL byl zařazen na seznam chemických látek zakázaných dle evropského nařízení REACH; od 1. května 2025 tedy skončí výroba a dovoz TEL do Evropské unie.
Technické problémy přechodu na bezolovnaté palivo
Bezpečný přechod na bezolovnatá alternativní paliva s sebou nese technické výzvy. Spousta motorů používaných v oblasti všeobecného letectví byla konstruována prakticky pro spolehlivý chod na palivo s přísadou olova, které vytvářelo ochranný film na ventilech a sedlech ventilů. Vypuštění TEL tudíž přináší rizika předčasného opotřebení a poškození klíčových komponent pohonné jednotky. Alternativní paliva, zejména General Aviation Modifications Inc. (GAMI) G100UL nebo UL94, čelí mnoha bariérám certifikace, většinou kvůli požadavku přepracování motorů, palivových vstřikovačů a palivových systémů.
Úpravy motorů – nutné zlo pro uživatele?
Například tradiční motory firem Lycoming a Continental, jejichž konstrukce pochází ze základu starého téměř sto let, nejsou kompatibilní s bezolovnatými palivy bez větších technických úprav. Přestavba motoru Lycoming AEIO-580 na nový certifikát AEIO-540D, jenž umožní provoz na palivo UL94, obnáší náročnou výměnu pístů a ojnic. I když se tato investice může zdát vysoká, umožní to další legální a bezpečný provoz letounu v zemích, kde již 100LL nebude dostupné.
Jaký dopad má monopol na trhu TEL?
Produkci a dodávky tetraethylolova má ve svých rukách jediný globální výrobce, společnost Innospec. Tento monopol způsobuje stagnaci při hledání alternativních řešení, neboť nevytváří dostatečnou motivaci na vývoj a implementaci udržitelných náhražek s dostatečnými oktanovými vlastnostmi. Pokles prodejů TEL na celosvětové úrovni navíc přináší další ekonomická i provozní rizika.
Aktuální trendy: Prodeje pístových letadel rostou i přes výzvy
Navzdory všem problémům, kterými aktuálně všeobecné letectví prochází, prodej vybraných typů letadel stabilně roste.
- Cirrus Aircraft: Úspěch nové generace SR série
Výrobce Cirrus zaznamenal meziročně výraznější nárůst prodejů, zejména díky úspěšnému uvedení nejnovější generace SR (G7). Tyto moderní verze získaly popularitu díky dotykovým displejům s vysokým rozlišením, pokročilým bezpečnostním systémům, lepší viditelnosti, pohodlí a aplikaci Cirrus IQ, která umožňuje dálkovou kontrolu provozních parametrů letadla z chytrého telefonu.
- Diamond Aircraft: Úspěch poháněný dieselem
Diamond Aircraft drží stabilní pozici, zejména díky oblíbeným modelům DA40 Star a DA50 RG. Výrazným úspěchem jsou však také dvoumotorové dieselové letouny DA42 a DA62, jejichž prodeje reflektují rostoucí zájem zákazníků o bezpečnější, ekonomičtější a výkonnější multifunkční letadla.
- Textron Aviation a Cessna: Stabilní poptávka letových škol
Klasická Cessna 172 Skyhawk se díky osvědčené konstrukci, jednoduchosti a nižším pořizovacím nákladům i přes všechny současné změny udržuje v čele zájmu letových škol. Oblibu posiluje i nedávné rozhodnutí FAA, které povoluje využívat technicky pokročilá letadla (TAA) namísto modelů s retraktním podvozkem pro získávání obchodní licence, což zvyšuje atraktivitu moderně vybavených verzí Cessny.
- Nastupující elektrická letadla: Budoucnost zatím nerozhodná
Prodeje elektricky poháněných letadel jsou zatím marginální. Podle dat Asociace výrobců všeobecného letectví (GAMA), která jejich prodeje od loňského roku sleduje, je tento segment teprve na počátku. Perspektiva elektrického pohonu v této oblasti je však atraktivní a nepochybně bude tvořit zajímavou alternativu pro budoucí generace pilotů i provozovatelů.
Budoucnost AVGASu v Evropě: Regulace a žádosti o výjimky
Výrobci pohonných hmot jako Shell, Trafigura/Puma či Warter podali žádosti evropským úřadům o povolení pokračovat v přidávání TEL do AVGAS 100LL až do chvíle, kdy budou schváleny plnohodnotné náhrady. Pokud regulátoři tyto žádosti zamítnou, bude výroba AVGAS 100LL v EU možná jen do konce dubna 2025. Poté by již palivo mohlo být dostupné pouze formou importu ze zemí mimo Unii, což by výrazně komplikovalo situaci provozovatelů všeobecného letectví.
Zdroje článku: Flying Magazine, GAMA, ECHA, Cirrus, Diamond Aircraft