Bývalý generální ředitel letecké společnosti Republic Airways Bryan Bedford by se měl stát novým ředitelem Federálního úřadu pro letectví (FAA). Nominaci v pondělí 17. března 2025 oznámil americký prezident Donald Trump na své sociální síti Truth Social. Bedfordova nominace přichází ve chvíli, kdy FAA čelí rostoucím tlakům ohledně modernizace systémů řízení letového provozu a zvýšení bezpečnosti letecké dopravy po nedávných incidentech.
Bohaté zkušenosti z leteckého průmyslu
Bryan Bedford patří k výrazným manažerským osobnostem amerického leteckého průmyslu. Více než třicetileté zkušenosti zahrnují vedení společnosti Republic Airways se sídlem v Indianě, kterou od roku 1999 pozvedl mezi přední regionální letecké dopravce. Pod Bedfordovým vedením se flotila Republic Airways rozrostla ze 36 menších turbovrtulových strojů na více než 200 dopravních letadel typu Embraer E-Jet, které zajišťují přes 900 letů denně pod značkami American Eagle, Delta Connection a United Express pro tři největší americké dopravce – American Airlines, Delta Air Lines a United Airlines.
Podpora napříč leteckým odvětvím
Kandidaturu Bryana Bedforda pozitivně vnímají přední instituce a asociace leteckého průmyslu. Asociace Airlines for America (A4A), představující zájmy největších amerických aerolinek, označila nominaci za výbornou volbu. Její prezident Nicholas Calio zdůraznil, že Bedford má jedinečné pochopení pro potřebu úzké spolupráce mezi FAA a provozovateli vzdušného prostoru. Podpora přichází také od dalších oborových organizací, jako jsou Národní asociace letecké dopravy (NATA), Svaz mezinárodních letišť, Asociace pro systémy bezpilotních letadel či Regionální letecká asociace (RAA).
Výzvy v oblasti bezpečnosti a modernizace FAA
Bedfordova nominace přichází v kritickém období pro FAA. Agentura je pod přísným dohledem veřejnosti i úřadů po tragické nehodě z 29. ledna 2025 poblíž letiště Reagan National ve Washingtonu, kde si střet vojenského vrtulníku a civilního letadla Bombardier CRJ700 vyžádal 67 obětí. Tato katastrofa výrazně poukázala na nedostatky v bezpečnostních protokolech FAA a nutnost urychlené reformy.
Náročné úkoly v čele FAA: personální nedostatky, modernizace a bezpečnostní výzvy
Nominací Bryana Bedforda prezident Trump jasně ukázal, že do čela FAA chce člověka s prověřenými manažerskými schopnostmi, jehož hlavní prioritou bude bezpečnost a technologický rozvoj odvětví. Senát nyní stojí před rozhodnutím, jehož dopad ovlivní budoucnost americké letecké dopravy na několik příštích let.
Pokud Senát nominaci nakonec potvrdí, usedne Bedford do čela FAA v době vážných výzev. Jedním z nejnaléhavějších problémů je aktuální kritický nedostatek leteckých dispečerů. Dalším úkolem, který bude vyžadovat jeho intenzivní pozornost, je obnova a modernizace stárnoucí infrastruktury a digitálních systémů, jejichž zastaralost představuje potenciální rizika provozu.
Diskuse o podmínkách vstupu nových pilotů do praxe
Během procesu potvrzení v Senátu se pravděpodobně dostane ke slovu také debata ohledně Bedfordova minulého návrhu udělovat výjimky z pravidla FAA, jež vyžaduje pro nové komerční piloty minimálně 1500 letových hodin. Přestože byl tehdy návrh zamítnut, vypovídá o Bedfordově snaze nacházet inovativní řešení pro dlouhodobý nedostatek pilotů.
Silný lídr s jasnou vizí pro budoucnost FAA
Celkově lze shrnout, že Bryan Bedford přichází do funkce s vynikající znalostí oboru a vhodnými zkušenostmi, díky kterým může agenturu FAA efektivně provést současným složitým obdobím.
Zdroje: AVweb, Politico, Airlines for America (A4A), Airports Council International – North America (ACI-NA)