USAF zvažuje Boeing C-40D jako náhradu za stárnoucí exekutivní flotilu

18.03.2025

Americké letectvo plánuje modernizovat svou exekutivní letounovou flotilu a zváží pořízení nových Boeing 737 MAX 9, označených jako C-40D. Cílem je sjednotit a zefektivnit provoz v zájmu zlepšení údržby a bezpečnosti.

USAF C-40
USAF C-40 (Zdroj: USAF Air Mobility Command)

Americké letectvo (USAF) hledá optimální řešení pro modernizaci své flotily exekutivních letounů, která nyní stárne a vyžaduje vyšší nároky na údržbu. V současné době jsou pro přepravu významných politických a vojenských představitelů využívány letouny Boeing 757 s označením C-32A a letouny Boeing 737 označené C-40. Prioritním cílem USAF je sjednotit flotilu a zefektivnit její provoz a údržbu, jak uvedl Aviation Week.

Současný stav leteckého parku VIP transportů USAF

Ve flotile USAF nyní působí dvě hlavní platformy: Boeing 757 (C-32A), známý i jako „Air Force Two“ v případě přepravy amerického viceprezidenta, a Boeing 737 (C-40). Letouny typu C-40 se dále dělí na dvě verze. C-40B poskytuje pokročilé bezpečné komunikační řešení pro transport vysoce postavených vojenských a politických představitelů, zatímco C-40C nabízí širší konfigurovatelnost kabiny a vyšší cestovní kapacitu. Právě tyto stroje jsou často využívány například při oficiálních cestách amerických členů Kongresu.

V současnosti provozované stroje jsou přibližně 26 až 33 let staré, přičemž část letounů byla pořízena nová přímo od výrobce Boeing, další byly zakoupeny použité z civilního trhu. Zajímavostí je, že například letadla evidovaná pod staršími čísly (z fiskálních let 1998–1999) jsou paradoxně novější výroby než některé letouny s pozdějšími registračními čísly (2009 a 2019), které byly pořízeny od aerolinek jako starší použité exempláře.

Letoun C-40D jako prozatímní řešení modernizace

V rámci rozpočtového požadavku pro fiskální rok 2025 chce USAF pořídit jeden zcela nový letoun Boeing 737 MAX 9, který byl pracovně označený jako C-40D. Letoun C-40D by v první fázi přímo nenahrazoval žádný stávající stroj, nýbrž by pomohl zmírnit zvýšené nároky na servis stárnoucích letounů C-32A, které jsou při oficiálních cestách viceprezidenta a dokonce prezidenta USA často nasazovány i jako záložní stroje místo ikonických Boeingů 747 (VC-25 Air Force One).

Vysoké investiční náklady a nároky na modifikace

Ačkoliv základní cena modelu Boeing 737 MAX 9 je výrazně nižší, odhadované náklady na jednu jednotku letounu C-40D dosahují značné výše – až 329 milionů dolarů. Tato cena odráží potřebu instalace pokročilých komunikačních a obranných systémů, které jsou pro exekutivní transportní letadlo této kategorie nezbytné. Požadavkem je důsledná ochrana cestujících a zachování možnosti bezpečné komunikace i při krizových vojenských scénářích, včetně interoperability s jadernými a strategickými velitelskými systémy USA.

Technické možnosti letadla Boeing 737 MAX 9

Navzdory předchozím komplikacím se jedná o aktuálně nejmodernější model z řady Boeing 737. Verze MAX 9 přináší inovace v podobě motorů CFM LEAP s nižší spotřebou a emisemi, vylepšených aerodynamických prvků (zejména charakteristických duálních wingletů) a konstrukčních modifikací zvyšujících efektivitu provozu. Maximální vzletová hmotnost činí zhruba 88 tun a typická sedadlová konfigurace dvou tříd umožňuje dosahovat doletu přibližně 6 570 km, což letoun kvalifikuje pro většinu exekutivních transportních misí.

Zdroje: The Aviationist, Aviation Week & Space Technology

Mohlo by vás zajímat

Témata

USA


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář