Společnost SpaceX, přední světový poskytovatel komerčních kosmických startů, plánuje výrazně zvýšit počet misí své klíčové rakety Falcon 9. Vyplývá to z předběžného posouzení environmentálních dopadů (tzv. Environmental Assessment – EA), které zveřejnil americký Federální letecký úřad FAA. Dokument uvádí, že SpaceX chce z komplexu Space Launch Complex 40 (SLC-40), jenž se nachází na základně Cape Canaveral Space Force Station na Floridě, navýšit frekvenci startů z aktuálních 50 až na 120 ročně.
Falcon 9 – technický vrchol moderní kosmonautiky
Raketa Falcon 9 od společnosti SpaceX se svou výškou přibližně 70 metrů a startovacím tahem přesahujícím 7,7 milionu newtonů patří mezi nejúspěšnější a technologicky nejpokročilejší rakety současnosti. První komerční let absolvovala raketa v roce 2010. Od té doby zaznamenala Falcon 9 přes 450 úspěšných orbitálních misí s úspěšností přesahující hranici 99 %. Díky této spolehlivosti se raketa stala hlavním nosičem jak pro soukromé, tak i pro vládní zákazníky, včetně NASA, jejíž astronauty dopravuje na Mezinárodní kosmickou stanici (ISS). Jedinečnost rakety Falcon 9 spočívá také v opakovaně použitelném prvním stupni nosiče, který již úspěšně přistál více než 415krát, což výrazně snižuje náklady na jednotlivé mise.
Ambiciózní cíl: 170 startů v roce 2025
Podle informací SpaceNews uvedla Stephanie Bednarek, viceprezidentka SpaceX odpovědná za komerční lety a mise s lidskou posádkou, že pro rok 2025 firma klade laťku ještě výše – plánuje uskutečnit přibližně 170 startů rakety Falcon 9, což odpovídá v průměru asi 14 misím měsíčně. Takový počet výrazně překoná dosavadní rekord 132 uskutečněných startů z roku 2024.
Zvýšení frekvence reaguje na stále rostoucí poptávku po komerčních satelitních plavidlech, satelitních konstelacích (jako je například Starlink) a dalších kosmických službách, ale i na NASA zakázky na zásobování ISS či přepravu astronautů.
Mys Canaveral jako srdce startovacích operací SpaceX
Cape Canaveral je v těchto plánech zásadním logistickým uzlem. Podle údajů FAA v roce 2024 nabízelo toto místo platformu pro 59 ze 132 realizovaných startů Falconu 9, což představuje asi 45 procent všech tehdejších startů SpaceX.
Pro tyto mise zatím většina prvních stupňů raket přistávala na přistávacích plochách LZ-1 a LZ-2 u bývalého Launch Complex 13. Z důvodu změny pravidel a vypršení aktuálního povolení k provozu těchto lokací však SpaceX musí nyní připravit náhradní řešení. Společnost proto plánuje výstavbu zcela nové přistávací zóny, která by vznikla přímo vedle rampy SLC-40. O povolení pro tuto stavbu již SpaceX oficiálně požádala americké ministerstvo obrany skrze Department of the Air Force.
Ekologické dopady a nové možnosti přistávání
Při plánovaném navýšení počtu startů se SpaceX musí také podrobně zaměřit na environmentální důsledky své činnosti. Předběžná studie FAA posuzuje nejen samotné zvýšení frekvence startů z 50 na 120 ročně, ale zabývá se i potenciálním vlivem častějších uzavírek vzdušného prostoru a dopady plánované výstavby nové přistávací zóny u rampy SLC-40. Podle dokumentu by tato nová zóna měla ročně odbavit až 34 přistání prvního stupně; zbývající přistání mají nadále probíhat na autonomních plovoucích plošinách umístěných v Atlantiku.
Současně NASA zvažuje také možnost nové přistávací plochy u dalšího floridského komplexu Launch Complex 39A v Kennedyho vesmírném středisku – druhého hlavního místa SpaceX na východním pobřeží. Zde SpaceX usiluje o povolení k dalším 36 startům a 20 přistáním ročně. Příslušný návrh environmentálního hodnocení pro tento záměr se očekává již v průběhu tohoto roku.
Rozšiřování startovacích kapacit také na západním pobřeží USA
SpaceX přitom neomezuje své záměry jen na Floridu. Významně se hodlá zaměřit i na kalifornskou základnu Vandenberg Space Force Base, kde má dojít ke zdvojnásobení počtu misí Falconu 9 z 50 na 100 ročně. O tomto záměru již ministerstvo obrany vydalo předběžné oznámení o zahájení přípravy studie vlivu na životní prostředí (EIS – Environmental Impact Statement).
Dynamický rozvoj kosmických technologií díky SpaceX
Tyto ambiciózní plány ukazují na rychlý a dynamický rozvoj společnosti SpaceX v oblasti kosmické přepravy, která ovlivňuje nejen komerční kosmonautiku, ale i další technologický a vědecký pokrok. Očekávat lze také významné ekonomické dopady ve formě nových pracovních míst a inovací spojených s touto expanzí.
Zdroje: SpaceNews, FAA Environmental Assessment, FlyingMag