Turbovrtulový motor Catalyst získal certifikaci FAA: Revoluční turbovrtulový motor je připraven k sériové výrobě

07.03.2025 7 příspěvků

Společnost Avio Aero oznámila významný milník ve vývoji leteckých pohonných jednotek – turbovrtulový motor Catalyst úspěšně prošel certifikací amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA). Certifikace podle regulací FAR Part 33 byla výsledkem rozsáhlých zkoušek, které zahrnovaly více než 23 motorů a 190 jednotlivých komponentů.

Motor Catalyst na letounu Beechcraft Denali
Motor Catalyst na letounu Beechcraft Denali (Zdroj: Avio Aero)

Nová generace turbovrtulových motorů

Catalyst představuje zcela novou generaci turbovrtulových motorů vyvinutou v evropských závodech GE Aerospace a Avio Aero, konkrétně v Itálii, České republice, Polsku a Německu. Jedná se o první turbovrtulový motor, který splňuje nejnovější přísné certifikační normy s více než 20 novými požadavky.

„Certifikace motoru Catalyst je obrovským úspěchem našeho týmu. Jde o zcela nový evropský turbovrtulový motor, který nyní přechází do fáze sériové výroby. Jsme připraveni uspokojit požadavky našich zákazníků a poskytnout jim nejmodernější technologii,“ uvedl Riccardo Procacci, generální ředitel Avio Aero.

Motor Catalyst (Foto: Avio Aero)
Motor Catalyst při testování (Foto: Avio Aero)

Výkonnější a úspornější motor

Během certifikačního procesu podstoupil motor více než 8 000 hodin provozních testů, včetně letových a pozemních zkoušek, při kterých prokázal svou spolehlivost a výkon. Podle Paula Corkeryho, vedoucího produktové řady Catalyst za Avio Aero, je nyní prioritou podpora společnosti Textron při dokončení certifikačního procesu letounu Beechcraft Denali, pro který je motor určen.

Catalyst přináší do letectví technologický průlom, zejména díky výjimečnému celkovému tlakovému poměru 16:1, což je nejlepší hodnota v této třídě motorů. Ve srovnání s konkurencí nabízí až o 18 % nižší spotřebu paliva a až o 10 % vyšší výkon v cestovním režimu.

Pokročilé technologie pro efektivnější let

Kromě optimalizovaného tlakového poměru je Catalyst vybaven dvěma stupni variabilních statorových lopatek, chlazenými vysokotlakými lopatkami turbín a díly vyrobenými pomocí aditivní technologie. Tyto inovace umožňují vyšší efektivitu spalování a nižší provozní náklady.

Motor Catalyst je součástí nové generace pohonných jednotek společnosti GE Aerospace, které nastavují nové technologické standardy v letectví. Jeho vývoj a úspěšná certifikace představují důležitý krok směrem k efektivnějšímu, ekologičtějšímu a výkonnějšímu letectví budoucnosti.

Motor Catalyst (Foto: Avio Aero)
Motor Catalyst ve větrném tunelu (Foto: Avio Aero)

O společnosti Avio Aero

Avio Aero je součástí společnosti GE Aerospace, která navrhuje, vyrábí a servisuje komponenty a systémy pro civilní i vojenské letectví. Společnost poskytuje svým zákazníkům inovativní technologická řešení, která jim umožňují rychle reagovat na dynamické požadavky trhu. Zaměřuje se na aditivní výrobu, rychlé prototypování a vývoj převodových systémů, turbín a spalovacích motorů.

Hlavní sídlo společnosti se nachází ve městě Rivalta di Torino, kde je i největší výrobní závod. Další významné provozy jsou v Brindisi a Pomigliano d'Arco u Neapole. Celkově Avio Aero zaměstnává více než 4 800 lidí v Itálii a dalších 1 100 pracovníků v testovacích a výrobních závodech v Polsku a České republice. Díky trvalým investicím do výzkumu a vývoje a spolupráci s předními univerzitami a výzkumnými centry si Avio Aero vybudovala silnou pozici v globálním leteckém průmyslu a je strategickým partnerem největších světových výrobců letadel.

Zdroj: Avio Aero

Mohlo by vás zajímat

Témata

Letecké motory


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Motor

07.03.2025 v 7:00 Radek

Výkon má 1300 koní, takže přímá konkurence pro PT-6 a M-601/H-85. Uvidíme, jestli se prosadí. Nejdřív musí naběhat hodně hodin na dvoumotorácích, aby ho mohli dávat i do jednomotorových strojů.

Odpovědět

RE: Motor musíš brát v potaz poměr výkonu, spotřeby, efektivity a využití, takže až čas ukáže

07.03.2025 v 17:24 Majkl

Odpovědět

RE: Motor

07.03.2025 v 22:45 Petr

Pokud nebude mít nějaký zavažný problém, prosadit by se měl.

Samotné zvýšení celkového tlakového poměru z cca 6 až 7:1 na 16:1 představuje podstatné zvýšení účinnosti a snížení spotřeby (asi až o 20%): https://en.wikipedia.org/wiki/Overall_pressure_ratio

Odpovědět

Motor

07.03.2025 v 20:53 Npor. Pavel Vodsloň

Jestlipak si to někdo koupí?

 

Odpovědět

RE: Motor

07.03.2025 v 23:09 Ondra Suchánek

Díky takovým projektům u nás zůstává cenné know-how a špičkoví odborníci, a to se počítá. Přejme motoru Catalyst úspěch!

Odpovědět

Motor Catalic

08.03.2025 v 1:24 Stanley L Bartek

Zastavte  dany motor na L410E20 nebo starsi Twinother na  zkusebni lety muzete vozit postu a ruzne zasilky a vyzkousite dany motor bez vetsich ryzik.Chce to odvazne investovat dany prototyp motoru vystavit intenzivnimu provozu ,aby se vychytali chyby , ktere se pri provozu urcite vyskytnou. Tim se proveri castecne zivotnost motoru a s vychytanyma chybama se muze co nejrychleji dostat k zakaznikum pokud cena a naklady na udrzbu budou prijatelne pro zakaznika. Timto zpusobem ho co nejrychleji dostanete na trh. Perfektni servis je podminkou. Chce to najit investory a skupinu srdcaru ktery tento projek uvedou v zivot. Jestli budete cekat ze vas nekdo oslovi bez danych zkusenosti o ktere se muzete vzdycky oprit, tak zakaznika ziskate spis nez o nejakych pohadkach ktere si kolem motoru vytvorite. Zakaznika bude hlavne zajimat na cem a jak dlouho to lita a veci kolem udrzby. Ten kompresni pomer 17:1 to je vec. Preji hodne stesti Standa

Odpovědět

RE: Motor Catalic

10.03.2025 v 7:11 čáp

Motor bude létat v Beechcraftu Denali - novém letounu - píše se to v článku. Servis bude jistě perfektní, protože je to GE. Myslím, že to je zcela nově vyvinutý motor po hodně dlouhé době.

Odpovědět

Přidat komentář