Letounů Aero 145 bylo v Kunovicích vyrobeno kolem 600 kusů, tento konkrétní stroj s výrobním číslem 20-001 byl posledním vyrobeným v r. 1959. Začátkem roku 1960 byl přeletěný do Austrálie, kde v letech 2008-2012 proběhla i jeho generální oprava. V roce 2023 jej zakoupil RAF Station Czechoslovakia.
Richard Santus odstartoval z Austrálie 3. 12. 2023. Letadlo absolvovalo cca 20000 km skvěle, potrápila především porucha startéru, na místě neopravitelná, takže 1 motor bylo nutno nahazovat ručně. Co se ukázalo jako mnohem větší komplikace, byly problémy ohledně čekání na nejrůznější povolení či zadržení z důvodu podezření pašování drog. Celkem se pilot ocitl ve vězení 4x, jednu noc a den pročekal dokonce přímo na letištním terminálu.
Zhruba 90 hodin strávených v letadle znamenalo také boj s počasím a tmou. Velkou výzvou byly teploty, Richard tak zažil jak úmorná vedra, tak několik hodin v kokpitu s teplotou -16 °C s nohama zabalenýma do péřové bundy. Čekaly ho přelety nad nekonečnou pouští, stejně jako nad širým mořem.
Do Kunovic se Ae-145 vrátila 29. ledna 2024, následoval ještě přelet na domovské letiště v Podhořanech. Trup letadla v průběhu cesty ozdobily podpisy mnoha lidí, se kterými se pilot při svých zastávkách setkal.
Letoun je v současné době z cca 95 % ve stejném stavu, v jakém opustil továrnu, osazen původními motory i vrtulemi.
Spousta leteckých fandů ocenila nádherné fotografie a videa a také Richardův humor, se kterým podal i velmi nepříjemné okamžiky přeletu.
Kdo jste se nemohl povídání zúčastnit a chcete se dozvědět více přímo z pera Richarda Santuse, ohlídejte si koncem února vydání knížky Rovník pičo. K mání bude na stránkách tigermoth.cz. Fandové si tam mohou koupit i některý z posledních kousků kovových modelů přesně této Aerovky s imatrikulací VH-DUH, a to dokonce ve dvou velikostech.
Titulní fotografie: archiv Richarda Santuse
Autor zbylých fotografií v galerii: Ilja Petřík