Zpoždění vývoje Boeingu 737 MAX 10
Boeing 737 MAX 10 čelí zpožděním kvůli technickým problémům, zejména v oblasti protinámrazového systému. Navíc je pod přísným regulačním dohledem Federálního úřadu pro letectví (FAA). Podle současných odhadů by se letoun mohl dostat do provozu nejdříve koncem roku 2025, avšak mnozí odborníci nevylučují další odklady.
Tato situace vedla některé letecké společnosti, včetně United Airlines a Virgin Australia, k úpravě objednávek na menší model Boeing 737 MAX 8. Aerolinka Qatar Airways by mohla zvolit podobný postup a přesměrovat letouny k partnerským aerolinkám, jako jsou RwandAir a Virgin Australia, které již Boeing 737 MAX 8 provozují.
Role Boeingu 737 MAX 8 ve flotile Qatar Airways
Letecká společnost Qatar Airways v poslední době začala integrovat model Boeing 737 MAX 8 do své flotily. První z devíti objednaných strojů převzala společnost 15. dubna tohoto roku. Z těchto devíti letadel je v současnosti aktivně využíváno šest, přičemž zbylé tři stroje jsou uskladněny na mezinárodním letišti v Dauhá. Aktivní letouny MAX 8 slouží zejména na krátkých trasách, jako je Dauhá–Kuvajt, a na středně dlouhých trasách, například do Bombaje nebo Šardži.
MAX 8 tak zjevně hraje důležitou roli při modernizaci flotily Qatar Airways, přestože jeho nasazení je zatím omezené.
Historie konfliktu s Airbusem
Objednávka letounů Boeing 737 MAX 10 byla uzavřena v roce 2022 během sporu mezi Qatar Airways a společností Airbus. Důvodem konfliktu byly technické problémy s olupující se barvou na letounech Airbus A350. Tento spor vyústil v soudní žalobu a zrušení objednávek na 50 letadel Airbus A321neo a 23 strojů A350-900.
Od té doby však došlo ke smíru. V červenci 2024 generální ředitel Qatar Airways Badr Mohammed Al Meer potvrdil, že zrušené objednávky byly obnoveny, což signalizuje obnovené partnerství s Airbusem. Tato skutečnost by mohla ovlivnit rozhodnutí aerolinky o budoucnosti letounů Boeing 737 MAX 10.
Strategické zaměření Qatar Airways
Qatar Airways provozuje téměř 200 širokotrupých letadel od Boeingu a Airbusu, která jsou klíčová pro její model hub-and-spoke (jedno hlavní letiště odkud létají širokotrupá letadla do světových destinací). Tento operační přístup umožňuje společnosti propojit cestující z celého světa skrze centrální uzel na letišti Hamad v Dauhá. Strategická poloha Dauhá mezi Evropou a Asií zajišťuje efektivní přestupní lety a podporuje globální dosah aerolinky.
Možné budoucí kroky
Rozhodnutí o objednávce Boeing 737 MAX 10 závisí na dalším vývoji programu, aktuálních potřebách flotily a změnách v trasové síti Qatar Airways. Je pravděpodobné, že společnost zváží alternativy, které lépe odpovídají její strategii. Mezi tyto možnosti patří zvýšení počtu objednávek na model MAX 8 nebo zvažování jiných variant letadel, která by lépe zapadla do dlouhodobých plánů aerolinky.
Zdroje článku: Qatar Airways, Aviation for Aviators, Bloomberg, Boeing, FAA