Úřad pro civilní letectví (ÚCL) vydal dokument, který zavádí přísnější požadavky pro provozovatele seznamovacích letů. Dokument bude mít zásadní dopad na fungování značné části leteckých organizací, pilotů a veškeré letecké komunity v České republice. ÚCL však nevysvětluje důvody, proč považuje za nutné další zpřísnění legislativy. Je toto opravdu nutné, nebo se jedná spíše o další zvyšování byrokracie a klacky pod nohy aeroklubům, zájmovým organizacím a leteckým školám?
Úřad pro civilní letectví (dále jen ÚCL) vydal dne 4. prosince 2024 nový dokument s názvem Podmínky pro provádění seznamovacích letů (CAA-SL-102-0-24), který vstoupí v platnost 1. ledna 2025. Tento dokument zavádí přísnější požadavky pro provozovatele seznamovacích letů a obsahuje řadu změn, které budou mít zásadní dopad na fungování leteckých organizací, pilotů a celé letecké komunity v České republice.
Nejprve je potřeba říci, že seznamovací lety již svá detailní pravidla mají a všichni provozovatelé z řad leteckých škol ATO/DTO a organizací vytvořených za účelem propagace sportovního a rekreačního létání tato pravidla museli do své praxe implementovat již v roce 2016. Tehdy se jednalo o dokument CAA-SL-6-16, který od roku 2016 ÚCL každý rok pravidelně mění a doplňuje a podle kterého provozovatelé seznamovací lety dodnes realizují. ÚCL nyní pravidla uvedená v tomto dokumentu dále rázně zpřísňuje a upřesňuje, avšak nijak nevysvětluje zásadní otázku, a tím je důvod, proč je nutné legislativu seznamovacích letů dále zpřísňovat.
Co to jsou seznamovací lety?
Definice seznamovacího letu dle Nařízení EU č. 965/2012
„Seznamovacím letem“ je jakýkoliv krátký let za úplatu či jinou protihodnotu, nabízený schválenou organizací pro výcvik nebo organizací vytvořenou za účelem propagace sportovního či rekreačního létání s cílem získat nové členy či zájemce o výcvik;.“
V praxi se jedná o jediný legislativní instrument, v rámci něhož můžou provozovatelé, letecké školy, letecké kluby a zájmové organizace přiblížit krásný svět létání zájemcům z řad veřejnosti, aniž by se museli stát leteckým dopravcem (AOC) – aerolinkami se všemi organizačními, personálními a finančními dopady, které s sebou provozování takovéto složité organizace přináší. Ani po 20 letech, kdy Česka republika spadá pod křídla Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA) tak nemají letecké organizace a provozovatelé adekvátní, proporční a rozumně proveditelnou legislativní základnu pro seznamovací/vyhlídkové lety s veřejností.
Pojďme se tedy nyní podívat, jaké speciální české změny k nařízení EU „náš“ Úřad pro civilní letectví pro letecké školy a zájmové letecké organizace připravil.
Co se mění?
1. Limit pro "okrajovou činnost":
ÚCL nově stanovil, že seznamovací lety nesmí přesáhnout 20 % ročního náletu organizace nebo 150 letových hodin ročně
V poznámce pod tímto odstavcem pak ÚCL doporučuje, aby každý provozovatel vedl evidenci těchto seznamovacích letů a monitoroval, kolik ještě hodin může věnovat seznamovacím letům, a nepřekročil tak dovolený maximální počet hodin za jeden kalendářní rok.
2. Seznamovací let maximálně na 40 minut
Zavedení limitu délky seznamovacího letu na dobu 40 minut
V základní úpravě předpisu EU je seznamovací let definován jako „krátký let“. ÚCL cítil potřebu toto redefinovat tak, že nyní seznamovací let může být jen takový let, při kterém doba letu nepřesáhne 40 minut.
3. Malé děti se již do vzduchu nepodívají:
Minimální věk pro seznamovací let je 12 let
V předchozích úpravách z pera ÚCL byl pro účast na seznamovacím letu dostatečný souhlas zákonného zástupce a žádný minimální věk neexistoval. Bylo tedy na zvážení rodičů, zda na palubu s sebou vezmou na let své potomstvo, a zároveň běžnou praxí, kdy provozovatel seznamovacích letů ze své zkušenosti určitý minimální věk doporučoval (zejména u hodně malých dětí). ÚCL však považoval za nutné zavést striktní minimální věkový limit 12 let, který vede k tomu, že malé děti se již do vzduchu nepodívají. Nad tímto už opravdu zůstává rozum stát a cítíme, že se naprosto vytrácí podstata, proč letecké školy, aerokluby a všichni provozovatelé tyto lety provádějí. Provádějí je právě proto, aby seznámili veřejnost s krásami létání a její součástí jsou i děti.
Osoby mladší 18 let se mohou letu účastnit pouze se souhlasem zákonného zástupce.
4. Striktnější pravidla pro provozovatele:
Organizace musí oznámit svůj záměr provádět seznamovací lety před zahájením činnosti
Formulář je potřeba vyplnit a odeslat jednou před zahájením činnosti a následně znovu v případě změn.
5. Přísnější požadavky na piloty
Zavedení denního limutu na základě 5 letových hodin a 25 vzletů/přistání během jednoho dne
ÚCL dále zavádí limit maximálního počtu 5 letových hodin, které může pilot strávit létáním seznamovacích letů a během kterých může učinit maximálně 25 přistání. Při ostatních letech se hodiny a přistání do tohoto limitu nezapočítávají.
Klíčová kritika: Krátká lhůta a absence odůvodnění
Nařízení bylo vydáno 4. prosince 2024 a začne platit už 1. ledna 2025, což dává provozovatelům pouhých 27 kalendářních dní (16 pracovních dní) na přizpůsobení. To je extrémně krátká doba na implementaci tak zásadních změn. Navíc dokument neobsahuje žádnou analýzu či zdůvodnění, proč k těmto zpřísněním dochází, což vyvolává otázky o jejich opodstatněnosti.
Náhlé zavedení takovýchto pravidel bez dostatečné lhůty na implementaci může být v rozporu se zásadou právní jistoty a předvídatelnosti právního prostředí. Podle dobré správní praxe mají mít subjekty dostatečný čas na přizpůsobení změnám.
Při přípravě článku jsme se obrátili s otázkami na Úřad pro civilní letectví a Ministerstvo dopravy. Dne 11.12.2024 se rozhodlo ÚCL zveřejnit doplňující dokument "FAQ-seznamovaci-lety", kde ÚCL vysvětluje své motivace a postoje k různým otázkám, které nová úprava seznamovacích letů mezi leteckou komunitou vzbuzuje. Na náš dotaz, zda ÚCL/MD považuje lhůtu, jakou poskytlo subjektům na trhu na implementaci, za dostatečnou, jsme odpověď nedostali.
Dopad na leteckou komunitu
Provozovatelé, kteří dodnes plnili dosavadní pravidla, nyní čelí výraznému nárůstu administrativní zátěže i nákladů. Zvláště malé organizace, které seznamovací lety využívají jako prostředek propagace, mohou mít problémy splnit všechny nové požadavky, zejména pokud zpřísněné podmínky vyžadují:
Zajistěte soulad: Pokud provozujete seznamovací lety, okamžitě začněte připravovat změny ve svých postupech.
Žádejte od ÚCL vysvětlení: Letecká komunita by měla požadovat transparentní odůvodnění zpřísnění podmínek a případně navrhnout zmírnění některých pravidel.
Diskutujte: Spojte se s dalšími provozovateli a sdílejte zkušenosti s implementací nových pravidel. Na Aerowebu je pod tímto článkem otevřená diskuse, kam můžete přispívat svými názory a nápady.
Závěr
Nařízení CAA-SL-102-0-24 přináší zásadní změny, které ovlivní provozovatele seznamovacích letů i piloty. Je důležité, aby letecká komunita aktivně reagovala a hledala způsoby, jak se s těmito novými požadavky vyrovnat, případně jak prosadit jejich úpravu.
Vaše názory a zkušenosti s novými pravidly můžete sdílet v diskuzi pod článkem nebo zaslat přímo na ÚCL. Společně můžeme zajistit, aby nařízení podporovalo bezpečnost, ale zároveň nebylo nepřiměřeně omezující pro leteckou komunitu a veřejnost, která by se ráda podívala do vzduchu.
Vedle už tak značné a neustále se zvyšující byrokratické zátěže pro letecké organizace, aerokluby, letecké školy a spolky propagující sportovní či rekreační létání, zde máme těsně před Vánocemi další zpřísnění, ke kterému ale letecká komunita nedostává žádné vysvětlení, na základě jakých studií či analýz úřad považuje za nutné regulaci dané oblasti dále zpřísňovat.
V redakci Aerowebu nevíme o žádném případu letecké nehody při seznamovacím letu, zranění dětí mladších 12 let či havárii letadel při seznamovacích letech delších než 40 minut.
Zákonodárci EU umožnili malým leteckým organizacím provádět seznamovací lety v rozumných a realizovatelných podmínkách již tak regulovaných letecký škol ATO/DTO. Organizace se rozhodly této možnosti využívat, avšak dle dokumentu FAQ-seznamovaci-lety ÚCL považuje to, že se letecké organizace snaží realizovat seznamovací lety a propagovat letecví, za "masové využívání". Dále z dokumentu FAQ vyplývá, že maximální délku letu stanovili úředníci ÚCL podle toho, co úředníci našli v sekci nejvíce nabízených letů na webech provozovatelů, a minimální věk účastníka, jak sami úředníci uvádí, "po dlouhé diskuzi" (viz. dokument FAQ) stanovili na 12 let, protože je v rámci požadavků pro obchodní leteckou dopravu taková osoba považována za dospělou.
Při pozorování činností ÚCL na poli seznamovacích letů se nemohu zbavit dojmu, že lety pro veřejnost jsou pro ÚCL něčím nechtěným, co je v očích ÚCL potřeba zásadně regulovat a nejlépe úplně zadusit. Zdá se, že ÚCL nechápe, že pro všechny aerokluby, letecké školy a provozovatele letišť je vztah s veřejností naprosto klíčový a seznamovací lety pro veřejnost jsou tohoto nezbytnou součástí. Bez propagace létání a seznamovacích letů pro veřejnost zde za chvíli nebudou žádní zájemci o létání, žádné letecké organizace, aerokluby a letecké školy a pak nebude mít ÚCL již koho regulovat.
Perličkou na závěr je, že stejný úřad, který dá leteckým organizacím celých 16 pracovních dní na implementaci nových nařízení, si sám v prosinci zruší úřední dny ve vánočním týdnu, a prodlouží si tak vánoční prázdniny.
Tedy argumentovat nastavení kvót dle statistik reportovaných letů z minulosti je skvost. Otevřeně přiznávat, že restrikce jsou zavedeny na popud lobování komerčních subjektů tomu jen nasazuje korunu. Primární účel seznamovacího letu je určitě oslovit potenciální zájemce a umožnit osahat si, zda je to opravdu ono, nicméně proč volné sedačky neobsadit též a to klidně i juniorem se zájmem? Což nikoho nenapadá, že zrovna toto je propagace letectví, tedy jedno z poslání AK?
Změně naprosto rozumím a podporuji. Znám několik provozovatelů, které aktivně zneuživají pojem "seznamovací let" a provádí de-facto komerční provoz typu air taxi. Nejpopularnější vyhlídkový let v našem AK je opravdu 40 minutový let a při limitaci 150h ročně organizace může realizovat až 225 seznamovacích letů. Pochybuji, že klasickému aeroklubu to nestačí pro propagaci letectví a náboru nových žáků (a do konce i finančnímu příjmu navíc).
Bohužel, nepoctivé až kriminální chování některých nejmenovaných leteckých škol má za následek větší aministrativní zátěž pro ostatní.
A není lepší dýchat volně bez zbytečné a nadměrné byrokracie? Víte jaké jsou podmínky na provozovatele? Jako upřímně se některým nedivím, že toho můžou zneužívat, na tomto je tady právní stát postavenej a očůrává se úplně všechno. Děje se to na úrovni běžných lidí, ale i ve státní správě, takto to bohužel funguje a čím víc byrokracie je, tím ví to takto bude někdy v rámci logiky, jindy ne, fungovat. Taky lítám v Aeroklubu a jsou i hodinové seznamovací lety, tak nevím, proč tady vymýšlet nějaká čísla, která nikomu nepomůžou. A v létě je toho celkem dost a ty 3 letadla čtyřmísná letadla prostě lítají. A co ten věk 12 let? Já třeba měl první let k 10. narozeninám a třeba i to pomohlo mé kariéře v letectví. Navíc jsem vezl spoustu dětí pod 12 let a ten let si užili nejvíce právě oni a nevím, proč bychom je měli o tento zážitek připravovat. Evropa se už co se týče byrokracie v letetví úplně zbláznila. Koukněte jak fungují například v USA, ať už jde o ATPL teorii, sloty, nebo spoustu jiného. Dostává se to do prdele čím dál víc. A sám jsem pro stát pracoval a nehorší jsou ti státní zaměstnanci, co se rozhodnou něco udělat, aby něco udělali, i když zrovna toto suprově funguje, a pak to akorát úplně dojebou.
Takže až se nějaká podobná obskurní partička rozhodne, že můžu jako občan bez ř.p. na bus linkovým neboli komerčním autobusem jet jen dvacetkrát ročně a nesmím do něj vzít dítě, protože stroj občas spadne do příkopu, tak to bude ok ? Není to služba jako každá jiná doprava? Koho dráždí jako rudý hadr býka slovo "komerční" ? A co je jakémusi úřadu do toho, kolikrát přijdu na letiště a chci prostě ze zájmu letět a nezajímá mě jako zákazníka nějaká dementní kvóta ?
A co to je de-facto komerční let typu air taxi? Jakýkoliv držitel PPL může vzít kohokoliv bez omezení věku , délky letu ale bez povinnosti dodržet jakékoliv pravidla a bezpečnostní parametry stanovených pro seznamovací lety (myšleno dosavadní úpravu) a to zcela zákonně! Může to udělat kterýkoliv majitel letadla. A že jich je.
A nepoctivé až kriminální chování nekterých nejmenovaných leteckých škol - zatím jsme se setkali u podobného chování hlavně u škol patřících do společností vlastnících oprávnění AOC, jelikož při dodržení všech parametrů vyplývajících ze systému AOC by museli létat podobný typ letů jako seznamovací za ceny , které by jim nikdo nezaplatil.
A váš výpočet počtu seznamovacích letů je poněkud zavádějící. Evropská legislativa stanovuje maximální objem 20% ve vztahu k celkovému počtu nalétaných hodin organizací a je asi rozdíl jestli nalétá organizace 500 hodin nebo 5000 hodin.
Nehledě na to , že seznamovací lety jsou třeba u vrtulníků jedinou cestou pro piloty jak si nalétat ty stovky hodin pro jejich další profesní růst pokud teda nechtějí do armády nebo k policii.
@Aleši: Ohledně věkového omezení s Vámi souhlasím – taky bych limit na 12 let zcela vynechal. Limit na 40 minutový let by mohl být klidně prodloužen na 60 minut (zkušenosti z našeho AK ukazují, že delší lety než na hodinu se většinou moc neprodávají).
Neobhajuji ÚCL ve všech jeho rozhodnutích, s některými nesouhlasím. Nicméně problém provádění seznamovacích letů v ČR podle mě vznikl právě kvůli zneužívání některými DTO/ATO, které byly založeny primárně pro provoz aero taxi nebo vyhlídkových letů. Ano, těchto případů je málo, ale nové podmínky ztěžují život právě těmto provozovatelům. Pro poctivé provozovatele se toho příliš nemění (až na věkové omezení pro děti).
Bohužel, Evropa je plná byrokracie, a to nejen v letectví. Ale i v USA některé věci nefungují suprově, například velmi přísné omezení minimálně 1 500 hodin pro práci pod Part 121. V tomto ohledu máme v Evropě naopak volnější pravidla (a za to díky).
@Iljo: Nepřirovnával bych jablka k hruškám. Jinak obecně podporuji komerci. Podmínky pro získání AOC jsou velmi přísné, a absence volnější regulace pro air taxi v EASA (podobně jako Part 135 a 91 v USA vs. Part NCO a NCC v Evropě) neznamená, že by mělo docházet ke zneužívání seznamovacích letů v leteckých školách. Pro ty, které tato nová zpřísnění výrazně omezují v jejich činnosti, by mělo být větší motivací tlačit na EASA a ÚCL, aby zavedly volnější podmínky pro "air taxi", než se snažit obejít pravidla klasického AOC.
Vcelku taky souhlasim az na tu "nefungujici suprove" americkou regulaci Part 121. Part 121 jsou "planovane lety", jinymi slovy lety podle jizdniho radu za temer kazdeho pocasi - to je dokonce vic nez komercni aerotaxi, pokud se nepletu. A ja pokud poletim napr. pres ocean (jako pasazer), budu radsi, kdyz me poveze stary ostrileny "autobusak", nez nekdo s cerstve zaschlym inkoustem na ATPL, jak se bohuzel taky stava.
Jinak souhlasim s tim ze Evropa je preregulovana a nase narodni urady tomu jeste daji korunu.
My v praci bezne porovnavame regulace americke a evropske a muj stary americky kolega se smal rka: To je rozdil mezi americkou a evropskou kulturou, Evropa zase neco naridila (dala mandat na nejakou novinku), ale nevi jak a kdo to zaplati :)
Snad všichni víme, že "seznamovací lety" byly, jsou a budou komerční činností a jakýmsi obcházením pravidel za dohledu a vlastně i za pomoci úřadu. Co bylo špatného na pojmu "vyhlídkový let", s celkem jasnými podmínkami, kdy pilot musel být alespoň držitelem CPL, kdy se nikdo nesnažil ohýbat pojmenování a pravidla, aby to aspoň nějak šlo? Má ÚCL nějakou alespoň teoretickou možnost "hlasitě bouchnout do stolu" se slovy "tudy opravdu ne" a tlačit na změnu pravidel EASA? Určitě nejsme jako ČR jediní se stejnými problémy..
Ptejte se, komu to slouží. Obecnému prospěchu? U Česku? Těžko. Někomu prostě překáží konkurence. První dojem, který z toho máte, je ten, že někdo uměl namazat.
Kolegové, je smutné že samo UCL coby pouze dozorující orgán, nerozumí základnímu právu. Vydávají směrnice které nejsou právoplatné (krom této o seznamovacích letech i třeba o údržbě - dělat dobově GO vrtule a jiné blbosti..). Vydávají stejné rozhodnutí v stejné věci stejné organizaci jak se zrovna někdo vyspí. Úřad navíc nesmí ve stejné věci rozhodnout 2x jinak a běžně to dělá.
Jak chce UCL které samo nedodržuje nařízení EASA, chtít po ostatních aby něco dodržovali??
Směrnice vydané UCL nejsou závazné ani právoplatné (pokuď není v nařízení napsáno že místí úřad muže ....) . Doba Státní Letecké Inspekce již skončila, akorát někteří soudruzi, si neumí nebo nechtejí nastudovat EASA regulations a chybí jim základní právní povědomí natož vzdělání. Závazné jsou pouze EASA předpisy, nařízení EU komise ev ICAO annexy.
EASA nařízení jsou nadřazené nejakým směrnicím a jiným národním blábolúm.
Jinak ani předpisy řady L taky nejsou závazné. Nejsou schválené zákonodárci....
S těmito závěry bych byl opatrný. Obecně platí že nařízení EASA jsou sice nadřazené místním nařízením, ale pouze v tom ohledu že místní nařízení nesmí povolit co zakazuje předpis EASA. Na druhou stranu to však neplatí. Místní nařízení může být přísnější.
Nejsou náhodou "letecké předpisy" závazné zákonem o civilním letectví který zákonodárci schválen byl?
16.12.2024 v 10:41
Létal za náklady až si propálil mokasíny
Abychom si to shrnuli:
1) lety se dílenými náklady - ÚCL nevadí, když člověk s mokrým základním piloťákem roznese letadlo a 4 pasažéry, kterým prodal letenky na Slevomatu. To ÚCL neřeší.
2) lety UL za úplatu - ÚCL nevadí, když všemožně po internetu kolují komerční nabídky na vyhlídkové lety s ultralehkými letadly, které realizují piloti klidně s mokrým piloťákem na letadle, které nemuselo vidět údržbu. To ÚCL neřeší.
3) seznamovací lety - ÚCL vadí, když certifikovaná a auditovaná organiazace ATO/DTO s certifikovaným letadlem, které podléhá certifikovanému sevisu s obchodním pilotem s licencí CPL nebo leteckým instruktorem letí seznamovací let delší než 40 minut, více než 150 hodin ročně a s dětmi. To je takové zlo, že to ÚCL musí potírat.
4) vyhlídkové lety - slovíčkaření, že vyhlídkový let je přece něco úplně jiného než seznamovací let, aby ÚCL mohlo buzerovat všechny, na koho reálně dosáhnou (ATO/DTO) a nutit je udělat si aerolinky kvůli letu Cessnou se 4 pasažéry z bodu A do bodu A.
ÚCL nemuselo udělat nic a nic by se nestalo jako se nestalo doposud, ale ne, bylo potřeba zakleknout.
Jsem sám, komu připadá, že ÚCL je padlé na hlavu?
Víte o nějakém provozovateli AOC, který by měl AOC a létal vyhlídkové lety? Napadá mě jedině DSA, ale to reálně vyhlídkové lety dělá jen s velkým zebezapřením.
Ad 2, nejvtipnější je asi "inTheSky.cz" s cenou téměř 9000 CZK/hodinu na slovenským UL kterými obráží spoustu českých a slovenských letišť. Program mají tak nabitý že na zemi mezi lety stráví tak 10 minut maxilálně a nemají problém vjet na RWY před přistávající letadlo aby to stihli. Nevím jestli je to na Slovensku legální, ale tyhle z toho mají regulerní business.
Ad DSA, tam se létají tyhle lety jen velmi okrajově a také pod NCO-IF. Pod AOC se létají tuším pouze dvoumotoráky a na těch se zase nelétají seznamovací lety. Někde jsem slyšel že byl problém létat pod AOC i Caravan protože je jednomotorovej.
Vážení AEROWEBÁCI. ÚCL si může vydávat nařízení. Stejně jako za kovid diktatury Ministerstvo zdravotnictví, kterému byly ústavním soudem tato nařízení zrušena jako neodůvodnitelná a protiústavní. Tedy nečekejte na nic, nechte si udělat právní analýzu a podle ní postupujte. Tak to je. Že je nařízení paskvil, který bude rozprášen při prvním jednání u správního soudu je zřejmé.
Na rozdíl od zákonů a nařízení není právní analýza zrovna závazná a nutně správná. Platí totiž okřídlené: Co dva právníci to tři právní nazory.
Nevím jak ostatní, ale dokud to nařízení někdo nezruší tak budu létat podle toho. Za dodržení směrnice mě nikdo popotahovat nemůže, za nedodržení hrozí při nejmenším flastr.
Evropské právo je vždy nadřízeno místnímu českému. Když se s někým domluvíte že mu vyhradete byt a nepotrestá vás, pujdete do chládku nebo ne? Pujdete do chládku, protože české právo je nadřízeno vaší štamgastské dohodě. Obdobně je to s EU vs ČR. Jakýkoliv český uřad a jeho vydané směrnice nebo nařízení, nejsou právoplatné, mají pouze doporučující charakter. Jedinou výjmkou je když je v EASA nařízení napsáno, že místní úřad to může nařídít (jako třeba v případě technických deníků v komerčním ATO).
V tomto případě seznamovaích letů, je škoda že se dělá nejaká úprava jako za státní letecké inspecke rozkazem omezit něco. V zahraničí se to dělá na základě statistik. Když je vysoká nehodovost, přijme FAA opatření. Zde by mělo smysl dělat audity na místě výkonu letů a kontroly zda se to dělá jak chce EASA nařízení. Doporučil bych třeba PASSENGER SAFETY BRIEFING vč nouzových postupů.
Je určitě lepčí tahat než tlačit nekoho někam na silu. UCL by mělo jít vzorem a ukázat proč se ty nařízení dělají, že je to kvůli bezpečnosti a ne že si bývalý voják dělá pomník rozkazem celému útvaru bez racionálního pozadí....
Podzravujem všetkých kolegov. Skúsme sa na to pozrieť aj z iného uhu pohľadu a právneho rámca. Predpisy jasne popisujú čo spadá pod leteckú činnosti resp. prepravu a jasne stanovuje pravidlá a podmienky. Lenže keď sa pozrieme na charakter výhliadkového letu ako takého tak samotný charakter toho letu napľňa všetky znaky leteckej prepravy či sa nám to páči alebo nie. Základným atribútom leteckej dopravy byť komerčnej je bezpečnosť a s tým všetko súvisiace. Lenže vzhľadom na to, že zákonodarcovi je jasné, že aerokluby a malé školičky nemajú čancu naplniť zákonné predpoklady pre AOC a prakticky z tých výhliadkových letov žijú našiel teda spôsobo ako tomu dať legálny základ. Výhliadkový let je potrebné vnímať v jeho objektívnej realite a nie subjektívne. Let ponúkate na zľavom portáli čo napĺňa všetky znaky zmluvy o preprave osoby rozumejme letenku. Môžete argumentovať, že veď sa vraciame na letisko vzletu. To sa ale deje aj pri komerčnom lete. Takto by som mohol pokračovať. Nástup pasažierov rozumej klientov výhliadkového letu. Pasažierovi je priznaný právny význam so všetkými povinnosťami a právami. To znamená, že by ste mali povinnosť klientov poučiť čo v prípade núdzovej situácie a to lietadlo by tie postupy muselo mať schválené. Zákonodarca teda našiel sôsobom ako z toho vykľučkovať, nezaťažiť prevádzkovateľov širokou zodpovednosťou a tak Vám majiteľom skôl a aeroklubom pomohol legislatívnou úpravou tzv. zoznamovacím letom a stanovil podmienky tak aby to nenapĺňalo znaky prepravy a mohli ste teda lietať za nejakú tú úhradu negenerujúcu zisk. Lenže zrejme zistil, že daná možnosť sa širokov zneužíva aj na povedzme komerčné lietanie, ktoré sa deklaruje ako let zoznamovací. Lenže to je problém ako pre autoritu tak pre toho kto ten let letí. Tak zákonite autorita pristupuje k sprísneniu pravidiel. Pretože keď fakticky letíte let komerčný (čo vám pri vyšetrovaní preukážu) aplikujú sa na vás úplne iné predpisy a dajme tomu sadzby. Som dlhoročný právnik zaoberajúci sa legislatívnou a rovno poviem, že téma výhliadkových letov je právny problém a zákonodarcu chápem, že sa to snaží riesť. Pri havárii lietadla byť malého hrozí ďaleko väčšia škoda a verejné ohrozenie ako pri autonehode. Ďalej je tu otázka zisku. (preto zákonodarca zameral svoju pozornosť právnej normy na "za náklady") Akonáhle generujete zisk ide podnikanie a teda prevádzkovanie leteckej dopravy. Za takých podmienok jednoducho nemôžete lietať len tak výhliadky i keď sa to deje. Žial žijeme v európe, ktorá je prepredpisovaná a sú vela krát tak neprehľadné, spôsobujúce výkladové problémy, že problém s ich aplikáciou majú aj kompetentný. Ja sám verím tomu, že je tu snaha dať tomu legálny základ i keď za výrazne obmedzujúcich pravidiel, ktoré spôsobia len ich ďalšie obchádzanie. IMHO poznamka na kolegu pod nikom právnik, že v prípade ak sa s kamošom dohodnete, že vám vykradne byt a vy budete stíhaný lebo trestné právo je nadradené vašej dohode nie je pravda. Volá sa to súhlas poškodeného. čiže vykrádač ak preukáže, že poškodený s tým súhlasil je z obliga. Teda aspoň na Slovensku to tak je..