Pilotní provoz a bezpečnostní opatření
Na jednu jízdu může nastoupit až osm zaměstnanců, přičemž každou jízdu bude doprovázet steward připravený zasáhnout, pokud by nastala neočekávaná situace. Tento bezpečnostní prvek je dočasný, protože dlouhodobým cílem je plně autonomní provoz. Shuttle bude během zkoušek fungovat paralelně s dosavadními dopravními prostředky na letišti.
Arnaud Feist, generální ředitel Brussels Airport Company, komentoval projekt slovy:
„Jako intermodální uzel se Bruselské letiště zaměřuje na efektivní spolupráci mezi různými druhy dopravy. Tento pilotní projekt představuje významný krok k dosažení udržitelné mobility a nulových emisí CO2 do roku 2030.“
Technologie, trasa a rychlost
Shuttle autobus je vybaven šesti kamerami a senzory, které monitorují okolní provoz a zabraňují kolizím. Trasa je dlouhá 1,5 km a obsahuje tři zastávky. Maximální rychlost vozidla je 25 km/h, přičemž celý úsek zvládne ujet za přibližně deset minut. Letiště navíc disponuje vysoce kvalitní 5G Wi-Fi sítí, což otevírá možnost budoucího dálkového řízení tohoto vozidla.
Mluvčí letiště dodává:
„Autonomní shuttle je přístupný všem zaměstnancům pracujícím na ploše. Trasa byla navržena tak, aby vyhovovala reálným podmínkám letiště a zvládla složitosti provozu.“
Součást evropského programu Stargate
Projekt je zapojen do programu Stargate, který je financován Evropskou unií a jehož cílem je udržitelnější letecká doprava. Program spojuje 22 evropských letišť, leteckých společností a dalších partnerů, kteří testují různé inovace. Mezi dosavadní úspěchy patří například zavedení biodieselových Taxibotů (tento Taxibot pojíždí s letounem na stojánku, přičemž letoun u tohoto nepoužívá motory, tím je snížena spotřeba u pojíždění až o 80% a hluk až o 60%), dále zavedení vodíkových a elektrických bezemisních letištních vozidel.
Budoucnost autonomní dopravy na letišti
Po ukončení testovacího období bude letiště vyhodnocovat, zda má autonomní doprava budoucnost a za jakých podmínek by mohla fungovat. Projekt zohlední i zpětnou vazbu od zaměstnanců ohledně bezpečnosti a komfortu. Pokud bude projekt úspěšný, může to představovat revoluci nejen na letištích, ale i v širším kontextu městské dopravy.
Bruselské letiště tímto krokem potvrzuje své odhodlání stát se průkopníkem v oblasti udržitelné dopravy a nabídnout cestujícím i zaměstnancům moderní a ekologické dopravní řešení.
Zdroje článku: Simple Flying, Brussels Airport, Ground Handling International