Po tom, co Ryanair před necelým měsícem oznámil, že během příštího léta výrazně sníží kapacitu svých letů v Německu v důsledku toho, že německá vláda odmítla snížit daně z letectví a Ryanair tak plánuje v Německu zrušení mnoha linek, včetně absolutního zrušení letů z Lipska, Drážďan a Dortmundu, přichází další boj této letecké společnosti, tentokrát s Velkou Británií a Francií.
Ve Spojeném království došlo ke zvýšení daně pro cestující na krátkých letech o 2 libry. Ryanair tvrdí, že tato daň odrazuje od krátkých letů a poškozuje regionální letiště i turismus. Generální ředitel Ryanairu Michael O’Leary tak vyzval britskou vládu ke snížení nebo zrušení této daně pro krátké lety, aby byly podpořeny britské regiony závislé na cestovním ruchu. Upozorňuje také, že vysoké daně snižují atraktivitu Spojeného království pro zahraniční letecké společnosti, což může vést k poklesu turismu, ztrátě pracovních míst a omezení letových tras. O’Leary se mimo jiné kvůli tomuto ohradil vůči britské ministryni financí Rachel Reeves a uvedl, že toto rozhodnutí učiní leteckou dopravu mnohem dražší pro běžné britské rodiny cestující do zahraničí a učiní Velkou Británii méně konkurenceschopnou destinací ve srovnání s Irskem, Švédskem, Maďarskem a Itálií, kde tyto vlády ruší cestovní daně, aby podpořily dopravu, turismus a ekonomický růst. Podle O’Learyho by toto zvýšení daní mohlo znamenat pokles až o 5 milionů pasažérů ročně. Ryanair proto přehodnocuje své plány ve Spojeném království a očekává snížení kapacity svých letů až o 10 %.
Ve Francii vláda rovněž plánuje zvyšování daní z letecké dopravy. Konkrétně se jedná o návrh zvýšení „taxe de solidarité“ o 260 %. Tato daň je solidární daní na letenky, která byla Francií zavedena v roce 2006 s cílem financovat zejména zdravotnictví v chudých zemích. Daň se platí za všechny komerční lety odlétající z Francie a platí jí cestující při koupi letenky. Výše této daně se liší od cestovní třídy a délky letu.
Ryanair varuje, že zvýšení této daně by mohlo dále brzdit obnovu leteckého provozu země po pandemii COVID-19, která už nyní v porovnání s ostatními zeměmi zaostává kvůli vysokému daňovému zatížení. Generální ředitel Ryanairu Eddie Wilson tvrdí, že tato daň přivede letecké společnosti a investice do jiných evropských zemí, které daně snižují nebo ruší, aby podpořily své ekonomiky.
Ryanair tak naléhá po Německu i na vlády Spojeného království a Francie, aby zvrátily tato zvyšování daní a tím podpořily cestovní ruch, zaměstnanost a konkurenceschopnost.
Zdroj článku: Aviation24, TTW