Společnosti Honeywell a Frequentis, rakouský globální dodavatel komunikačních a informačních systémů pro řídicí centra s bezpečnostně kritickými úkoly, dosáhly významného milníku v rozvoji provozu dálkově řízených letadel v evropském vzdušném prostoru, a to v rámci projektového konsorcia OperA v programu SESAR. Při úspěšném letovém testu společnost Honeywell předvedla novou pozemní řídicí stanici pro bezpilotní letadla s kolmým startem a přistáním (VTOL). Demonstraci vedl tým z brněnského výzkumného a vývojového centra Honeywell v Brně, kde probíhá většina vývoje a testování pozemní řídící stanice. Tento vývoj připravuje bezpečnější a efektivnější provoz letadel bez posádky a dále podporuje sladění společnosti Honeywell s megatrendy automatizace a budoucností letectví.
Úspěšná letová zkouška proběhla v červnu poblíž rakouského Amstettenu a využila nové funkcionality pozemní řídicí stanice s dvěma displeji, která byla mimo jiné řízena rovněž z brněnského centra společnosti Honeywell. Zásadní roli v tomto projektu hraje tým Honeywell v Brně jako lídr projektu OperaA. Honeywell také pro své brněnské centrum pořídil první elektrický stroj eVTOL s pevnými křídly. Vyznačuje se velkým rozpětím křídel kolem 2,5 metru a přibližuje brněnský vývojový tým typu stroje, pro který je pozemní řídící stanice vyvíjena, jako je provoz větších nákladních dronů.
Díky kolaborativnímu rozhraní s řízením letového provozu byl operátor pozemní řídící stanice schopen přijímat simulované příkazy od řízení letového provozu ke zvýšení provozní efektivity prostřednictvím výměny dat v reálném čase s různými systémy.
Bezpečnější a spolehlivější lety dronů
„Jak se odvětví letecké mobility vyvíjí, Honeywell i nadále vede v poskytování inovativních řešení, která zvyšují bezpečnost i efektivitu. Tyto ukázky jsou kritickým krokem k integraci pokročilých systémů letecké mobility do vzdušného prostoru a slibují významný pokrok v provozu dronů. S testovacími lety, jako byl ten v Amstettenu, Honeywell nejen předvádí špičkové technologie, ale také znovu potvrzuje své odhodlání utvářet budoucnost letectví,“ řekl David Shilliday, viceprezident a generální manažer Advanced Air Mobility, Honeywell Aerospace Technologies.
Společnost Frequentis pro letovou zkoušku poskytla služby U-space včetně monitorování shody mise a detekce taktických konfliktů. U-space, nové prostředí řízení letového provozu pro bezpilotní letecké systémy, využívá sadu nových služeb založených na vysokém stupni digitalizace, automatizaci funkcí a specifických postupech vytvořených tak, aby bezpečně umožňovaly provoz velkého množství dronů ve vzdušném prostoru. Pozemní řídicí stanice společnosti Honeywell s využitím skutečných dronů také předvedla počáteční implementaci pozemního řešení pro detekci a vyhýbání se, bezpečnostní nástroj navržený tak, aby lety dronů byly bezpečnější a spolehlivější, a to zejména v nekontrolovaném vzdušném prostoru.
Tyto demonstrace znamenají důležitý krok v projektu OperA vedeném společností Honeywell, jednom ze dvou projektů společnosti Honeywell přidělených v rámci posledního kola financování programem Evropské unie SESAR 3. Projekt OperaA se zaměřuje na budování řešení pro komplexní operace pokročilé letecké mobility, pilotovaných letadel eVTOL a bezpilotních nákladních letadel v reálném evropském vzdušném prostoru.
„Výzkumný projekt OperaA poskytuje společnosti Frequentis inovativní prostředí pro vylepšení stávajících řešení a vývoj nových technologií. Ověřovací cvičení v Amstettenu bylo významným milníkem v zajištění bezproblémové integrace rozšířených a vysoce automatizovaných služeb U-space, včetně monitorování shody mise a detekce taktických konfliktů, s pozemní řídicí stanicí Honeywell a výměnou dat v reálném čase,“ řekl Günter Graf, viceprezident New Business Development, Frequentis.