FAA a EASA se dohodly na podmínkách pro Air taxi

14.06.2024

Dva největší letečtí regulátoři, americký Úřad pro civilní letectví (FAA) a evropská Agentura pro bezpečnost letectví (EASA) se dohodli na podmínkách pro certifikaci strojů, které mají sloužit jako vzdušné taxi. Jedná se o důležitý milník pro výrobce eVTOL strojů.

eVTOL Joby
eVTOL Joby (Zdroj: Joby Aviation)

Dva největší letečtí regulátoři, americký Úřad pro civilní letectví (FAA) a evropská Agentura pro bezpečnost letectví (EASA) se začátkem týdne dohodli na společném postupu při tvorbě podmínek pro certifikaci strojů, které mají zajistit tzv. „Pokročilou městskou mobilitu (AAM)“. Úřady tímto de facto ustanovili strojům typu eVTOL, tedy elektrickým či hybridním letounům s vertikálním startem a přistáním, vlastní kategorii a udělali z nich plnohodnotné účastníky letecké dopravy.

Začněme nejdříve v Americe. Tamní FAA už v minulosti sdělila tzv. finální kritéria pro letovou způsobilost dvěma výrobcům - Archer Aviation se strojem Midnight a Joby Aviation s letounem Joby. Nyní vydala tzv. poradní oběžník, který pokládá základy pro možnou certifikaci dopravních prostředků typu s generovaným vztlakem, jakým právě eVTOL letouny jsou. Výrobci žádající o povolení budou muset splňovat podmínky v sekci FAA Part 21 pro speciální třídu letadel. Půjde například o splnění maximální hmotnosti 5,7 tuny a kapacitě šesti osob. Úřad se tak při žádostech vyhne nutnosti připomínkového řízení při tvorbě kritérií a naopak výrobci budou mít snažší práci, jelikož budou moci čerpat z již uveřejněných kritérií pro Archer, Joby a další stroje. Oběžníku nyní běží dvouměsíční připomínkové okno.

Evropský protějšek EASA pak aktualizovala už existující set pravidel s názvem „Speciální podmínky - VTOL (SC-VTOL)“ o nově dohodnutá pravidla s FAA. Konkrétně se pravidla věnují bezpečnému letu a přistání, ovladatelnosti a single-point chybám. Stejně jako u FAA bude platit maximální hmotnost 5,7 tuny a zrušení připomínkového řízení. 

Jednou z klíčových novinek, na kterých se oba regulátoři dohodli, je vytvoření pravidel okolo datalinkových systémů strojů. Výrobci tak budou muset prokázat, že jsou jejich systémy bezpečné, zálohované a nebude lehké je hacknout.

Jedním z důvodů pro vznik pravidel jsou i obavy z eVTOL strojů z Číny. Tamní EHang už zahájil sériovou výrobu (Zdroj: EHang)

 

Oba úřady si od nových pravidel slibují urychlení vývoje v AAM sektoru a usnadnění podmínek pro nové společnosti. Zároveň jde o snahu dohnat Čínu, která již na podzim na svém území plně certifikovala eVTOL EH216-S výrobce EHang. Američtí zákonodárci se totiž bojí, že by to mohlo vést k záplavě trhu čínskými drony a elektrickými stroji nevalné kvality.

Zdroj článku: FLYING

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář