170 destinací a návrat na předcovidová čísla. Startuje letní sezóna na Letišti Praha

30.03.2024

Letiště Praha od soboty přechází na letní letový řád, od kterého si slibuje hodně. Obslouží lety do 170 destinací a vyhlíží výborný rok.

Z Letiště Praha se v létě cestující dostanou do 170 míst
Z Letiště Praha se v létě cestující dostanou do 170 míst (Zdroj: Letiště Praha)

Tiskovou konferenci ve Fast Track salónku na terminálu 2 zahájil předseda představenstva Jiří Pos rekapitulací minulého roku. Letiště během prvního skutečně silného post-pandemického roku odbavilo 13,7 milionů cestujících, což byl meziročně nárust o 3 miliony. Čísla odpovídaly hodnotám z roku 2016, letiště i díky tomu vygenerovalo zisk cca. 3,1 miliardy korun, což byl nárust o 900 milionů. Přesná čísla budou známa během dubna. Letišti se podařilo otevřít dvě pravidelné dálkové linky do Asie. Šlo konkrétně o návrat do korejského Soulu a úplně nová linka na Taiwan. Během roku letiště nezaznamenalo žádné velké provozní problémy, které by zdržovaly letadla a podařilo se ji dostat několik ocenění. V žebříčku Airport service quality se umístilo na 2. místě za Helsinkami, ceny pak získalo za digitalizaci nebo za oblíbenost u zaměstanců.

Novinky pro letní sezónu na Letišti Praha představili Jiří Vyskoč (vlevo), Jiří Pos (uprostřed) a Martin Kučera (vpravo)
(Zdroj: Letiště Praha

 

Návrat do předcovidových let

Ale nyní už k současnému roku. Hned na úvod Jiří Pos uvedl, že odhad 14,9 milionů odbavených cestujících nestačil už při svém vzniku v lednu. Letiště muselo číslo posunout a nyní cílí až na 16 milionů. Rok 2024 by se tak zařadil mezi roky 2017 (15,41 mil) a 2018 (16,78 mil) a výrazně by se přiblížil absolutnímu rekordu 17 milionů cestujících z roku 2019.

Podle Pose je důvodem tak vysokých čísel velký zájem cestujících o leteckou dopravu, ale i fakt, že se novými destinacemi a dopravci podařilo zalepit kompletní ztrátu letů z Ruska, Běloruska a Ukrajiny a pomalý návrat těch dálkových. Letiště Praha je tak nejrychleji rostoucí letiště v Evropě.

170 destinací, 68 dopravců

Po Jiřím Posovi dostal slovo Jiří Vyskoč, ředitel Rozvoje leteckého obchodu, který představil nový letový řád. Létat se bude zpočátku do 170 destinací, do tohoto čísla se ale řadí i tři destinace ze zimního řádu, které budou dobíhat. Nově budou moci cestující vyrazit z Prahy například do Talinu, Kišiněva, Taškentu, Izmiru, na kanárský ostrov La Palma nebo na Azorské ostrovy. Přibudou také hned tři linky do Itálie (Verona, Florencie a Brindisi).

Nepřibývaly ale jen destinace, do Prahy zamířili i noví dopravci. Do už zminěného Kišiněva bude létat Fly One, Taškent bude operovat Qanot Sharq Airlines, do Tel Avivu bude létat Arkia a po Air Malta převezme lety na oblíbený evropský ostrov KM Malta Airlines. Jedinou specialitou je SCAT Airlines, kteří se vrací po covidové odmlce.

Jednou z hlavních novinek léta budou lety do Uzbekistánu s Qanot Sharq (Zdroj: Airways Magazine)

 

Dochází také k dalšímu zahuštění počtu frekvencí letů na více než třiceti tratích. Letiště Praha nabídne do Londýna až 93 letů týdně, do Antalye 59 spojení, do Paříže si cestující mohou vybrat až z 57 letů, do Amsterdamu dopravci vypraví až 54 letů a do Milána čtyřicet týdenních spojů. Vyšší počet spojení ale bude také na přímých linkách do destinací jako jsou Barcelona, Oslo, Marseille nebo Kodaň.

Změny čekají na ty cestující, kteří se chystají vyrazit do Bulharska a Rumunska. Země se po více než dekádě čekání konečně staly součástí schengenského prostoru a brzy tak budou odbavovány z terminálu 2. 

Poplatky

S letním letovým řádem se také mění sazba letištního poplatku za odlétajícího cestujícího. Letištní poplatky na Letišti Václava Havla Praha zůstaly i přes dopady zvýšené inflace v roce 2023 beze změny a na rok 2024 dochází k jejich celkovému navýšení v průměru pouze o cca 5 procent. V případě poplatků hrazených odlétajícími cestujícími se jedná o navýšení o 5,8 procent ze 659 korun na 697 korun. V této částce je již zahrnut i takzvaný PRM (Passengers with Reduced Mobility) poplatek ve výši 15 korun. Důvodem je růst provozních nákladů, zejména vyšších cen energií, růst personálních nákladů v důsledku vysoké inflace. 

Plány do budoucna

Jiří Pos se rozmluvil i o tom, kam se upírají snahy letiště budoucí o rozvoj. „Prioritou dalšího rozvoje leteckých spojení nadále zůstávají dálkové linky do Asie a Severní Ameriky. Konkrétně jednáme s dopravci o pravidelných spojeních s Hanojí, Pekingem, Dillí, Bangkokem nebo New Yorkem. Všechny tyto destinace mají svůj obchodní potenciál nejen v případě příjezdového cestovního ruchu, ale jsou zajímavé i z pohledu dovolenkového segmentu, přepravy zboží a poptávky obchodní klientely." Největším problémem dopravců je aktuálně čekání na nová letadla, hlavně na Airbus A321XLR, které stále neprošlo certifikací, a dreamlinery od Boeingu, který ale má na krku FAA kvůli problémům s letadly řady MAX. 

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář