Flight Simulator X - dobrý sluha, ale zle náročný
Vojtěch Novotný 21.09.2007 2 příspěvky
Přinášíme Vám recenzi nejnovějšího přírůstku do rodiny počítačových simulátorů civilního létání od společnosti Microsoft. Co je nového? Čím předčil staršího brášku FS2004? Jak je to s nároky na hardware? Klikněte a dozvíte se odpovědi na tyto a mnoho dalších otázek...
simulátor. Jedná se o nástupce slavného Flight Simulatoru 2004, tentokrát ve verzi X.
O významu písmenka X by se dalo debatovat, avšak nejvíce ho vystihuje spojení "eX-trémní
hardwarové požadavky"...
Mezi současnými piloty FS2004 představoval příchod FSX značné naděje. Díky ojedinělému
systému sběru informací přímo od zákazníků, ke kterému Microsoft přistoupil se zdálo, že by
prosby mohly být vyslyšeny. A jaké prosby to vlastně byly? FS2004 zaostával převážně v
oblasti multiplayeru, počítačem řízených, tzv. AI letů a virtuálního ATC.
Podívejme se nyní, jestli Microsoft splnil očekávání.
To, co na první pohled při instalaci určitě zaujme, je potřebná velikost místa na pevném
disku. Narozdíl od svého předchůdce, který ve své době zabral tehdy neuvěřitelné 3GB, je FSX
o něco náročnější.
Při kompletní instalaci spořádá 13GB volného místa!
Je jasné, že jde o markantní rozdíl a ten musí být někde znát. Také že je. Instalace je naprosto standardní, po
proklikání se jednotlivými položkami, dojde na samotné kopírování souborů, které trvá
relativně dlouho. Můžeme si zatím dojít na kafíčko, avšak nesmíme zapomenout v polovině
vložit druhý DVD disk :)
Instalace je hotova, můžeme přistoupit ke spuštění aplikace. Po spuštění toho, kdo zná
FS2004 určitě překvapí hudba, která hraje v menu na pozadí. Pro někoho příjemná, pro někoho
možná nepříjemná změna. Pokud patříte do druhé kategorie, tak vaše první kroky povedou do
položky Settings (nastavení). Sem, ale stejně zamíří většina po prvním spuštění některého
letu...
Free flight
Určitě jste již nedočkaví, jak nové FSX vypadá v akci. Pojďme se podívat. Nastavení volného
letu je v podstatě shodné jako u staršího předchůdce. Změn doznal snad jen výběr letadel.
Který je teď přehlednější a efektivnější. Na výběr máme z těchto strojů:
Airbus A321
AirCreation Trike Ultralight
Beechcraft Baron 58
Beechcraft King Air 350
Bell 209B JetRanger
Boeing 737-800
Boeing 747-400
Bombardier CRJ700
Cessna C172SP
Cessna C208B Grand Caravan
de Havilland Beaver DHC2
DG Flugzeugbau DG-808S
Douglas DC-3
Extra 300S
Grumman Goose G21A
Maule Orion
Mooney Bravo
Piper J-3 Cub
Robinson R22 Beta II
Přičemž každý stroj je ještě v několika variacích. Jen připomínám, že se jedná o verzi
Deluxe. V jiných verzích mohou některé stroje chybět. Vše ostatní je standardní, můžeme
startovat.
Po načtení, které může trvat i hodně dlouho se objevíte v kokpitu letadla. A teď jsou dvě
možnosti. Buďto všechno běží plynule, vidíte kolem sebe domečky, terminály letiště, kolem
vás jezdí cisterny, tahače, autobusy, na nebi poletují ptáci, všechno vyvedené do nejmenších
detailů, prostě pastva pro oči. No a nebo uvidíte černou dráhu, hnědou zem, modré nebe a to
bude všechno...
Teď totiž přichází největší kámen úrazu a tím je hardwarová náročnost. Ta je opravdu
brutální.
FSX pokud není nejnáročnější, tak patří mezi ty nejnáročnější hry současnosti.
Bez dvoujádrového procesoru, 2GB operační paměti a nějaké výkonné grafické karty si těžko
vychutnáte to, co FSX může nabídnout.
Teď přichází zmíněný krok, návštěva položky Settings. Je potřeba najít nějaký kompromis mezi
kvalitou zobrazení a plynulostí simulátoru. Naštěstí se toho dá nastavit opravdu hodně,
takže by neměl být problém najít tu správnou konfiguraci. Záleží, jak máte výkonný počítač.
Co se samotného létání týče, tak ke změnám, které jsou vidět na první pohled, tzn. lepší
vizuální zpracování, patří i vylepšená fyzika a počasí. Dále velice užitečná možnost
dynamického rozhlížení se po kokpitu myší, při stisku klávesy mezerník.
Multiplayer
Snad největší revoluci ve FSX prodělal právě multiplayer a nutno říci, že změny jsou to
vesměs pozitivní. Po počáteční registraci se Vám otevřou dveře do světa online létání. Jak
známo bezpečnou leteckou přepravu tvoří dva celky: piloti a řídící. Nejinak je tomu i ve
světě FSX a záleží jen na Vás, kterou z těchto pozic si vyberete.
Na úvodní obrazovce máte na výběr nespočet relací z celého světa, ke kterým se můžete přidat
anebo vytvořit relaci vlastní a ostatní se mohou připojit k Vám. Rozhodující kritérium pro
výběr té správné relace (místa) bude nejspíš počet připojených lidí, avšak pozor, ne všichni
k létání ve FSX přistupují vážně a najdete se hodně těch, pro které je největší zábava kazit
hru ostatním.
Většina multiplayerových relací je "pole neorané", kde si každý dělá, co chce.
Naštěstí jsou tu ale seriózní servery, kde pravidelně fungují i kvalitní řídící, takže po
chvilce hledání si každý najde ten pravý prostor k létání.
Našli jsme si server (relaci), ke které se chceme připojit, tak směle do toho. Nyní máme na
výběr, jestli chcete poletovat v letadle, anebo řídit letadla z teplíčka kontrolní věže.
Probereme si obě možnosti:
- připojení jako pilot:
Vedle klasického poletování sami za sebe, je největší inovací možnost připojit se k někomu
do jeho letadla. Hned to vysvětlím. Určitě víte, že ve velkých dopravních letadlech nesedí
pilot jeden, ale dva, FSX Vám dává stejnou možnost. S kamarádem se domluvíte, že chcete
spolu letět v B747. Jeden si ve výběru letadla vybere B747 a druhý se v nabídce připojí do
jeho letadla. Po načtení sedíte oba v kabině B747, cokoliv řeknete do mikrofonu se hned
automaticky přenáší, takže Váš kolega slyší všechno, co říkáte, vidí, jak vy hýbete s
berany, nastavujete autopilota, apod. Je to skutečná revoluce a řekl bych jedna z nejlepších
inovací ve FSX, protože nejenže nabízí spoustu zábavy, kdy např. jeden pilotuje a druhý
komunikuje s věží a konfiguruje letoun, ale i v rámci výcviku začínajících letců je to
neocenitelná výhoda. Zmínil jsem se o komunikaci s věží. To, že svět létání nejsou jenom
piloti je zřejmé a nejinak je tomu i v multiplayeru FSX.
-připojení jako ATC (řídicí)
Novinkou ve FSX multiplayeru je možnost připojení jako řídicí letového provozu (ATC). Po
vybrání této možnosti v nabídce připojení a následném načtení se objevíte na sedadle před
pultem s radarovou obrazovkou na vrcholku kontrolní věže. Po stisknutí klávesy "mezerník" se
můžete pomocí myši libovolně rozhlížet po celém letišti a vizuálně tak sledovat, co se děje
v nebližším okolí. Na to, co se děje od letiště dále máte radarovou obrazovku. Na ní vidíte
schéma letiště, navigační zařízení , otočné body a samozřejmě okolní provoz, který tvoří
letci připojení podle postupu viz výše :)
Radarová obrazovka nabízí základní funkce, jako zoom, posun obrazu, výběr toho, co se má
zobrazovat, informace o letadlech. Vedle radaru máte k dispozici radiový panel, na kterém
nastavíte frekvenci pro vysílání a poslech, po jejímž naladění s Vámi piloti můžou
komunikovat.
Závěrečný verdikt
Limitujícím faktorem odložení "starého" FS 2004 a ponechání nového FSX je nepochybně
schopnost vašeho počítače se s FSX takříkajíc poprat. Jestliže disponujete dostatečně
silným strojem, bude Vaše volba asi jednoznačná a šáhnete po FSX. Pro ty kteří si nemohou
dovolit zítra běžet do obchodu s PC komponenty a objednat zcela novou grafickou kartu
podporující directX 10, další gigabajty paměti a dvoujádrový procesor, bude pravděpodobně
dostačující dosavadní FS2004. Pravdou totiž je, že pokud oželíte nějaké ty okulahodící
efekty a jde Vám převážně o simulaci, tak po nainstalování některých addonů dosáhnete
podobných vlastností jako má FSX.
Mohlo by vás zajímat
Témata
Zkušenosti a doplnění našich čtenářů
HW
04.01.2011 v 22:14 Jirka
Bylo by dobré uvéct klik vlastně hra potřebuje na minimální konfiguraci a kolik na doporučenou
dotaz
28.06.2012 v 20:05 Petr
dobrý den,existuje nějaká simul.na úrovni FSX v češtíně /veškeré návody v češtině/ ? děkuji za příp.odp.