L-29 Delfín, L-39 Albatros, L-159 ALKA nebo L-39NG – ikonická česká a československá letadla, kterých pro zákazníky ze 60 zemí celého světa vyrobilo za 105 let své existence Aero přes 11 tisíc a dohromady nalétala více než 13 milionů letových hodin. Aero má nejen bohatou historii, ale i v současné době je to moderní a inovativní společnost. Český výrobce letadel patří k několika málo leteckým výrobcům na světě, kteří umějí kompletně vyvinout a vyrobit vojenský proudový letoun. Krom toho ale vyrábí i komponenty pro Airbus nebo Embraer.
„Aero je jedna z nejstarších leteckých továren na světě, která vyrobila z dnešního pohledu již nepředstavitelných 11 tisíc letadel. Byly roky, kdy firemní letiště opouštěla jedna devětatřicítka každý den. Mám radost z toho, že se nám podařilo Aero stabilizovat a zachovat unikátní české dědictví pro další generace, abychom mohli navázat na do současnosti vycvičených 5 generací pilotů a v tomto historickém odkazu pokračovat dále v letounu L-39NG,“ uvádí Viktor Sotona, prezident a předseda představenstva společnosti Aero, a dodává: „Vojenským pilotům a vzdušným silám chceme dodávat vždy ty nejvhodnější systémy, technologie a podporu, kterou potřebují k tomu, aby byl náš svět bezpečnějším místem.“
Počátky: 1919–1923
Společnost Aero byla založena 25. února 1919, krátce po vzniku samostatného československého státu. Mezi její první vlastní konstrukce patřil vojenský letoun A-1 pro výcvik pilotů a bojový letoun Ae-02, který zvítězil v soutěži Aeroklubu. Aero také vytvořilo první český dopravní letoun A-10, který létal mezi Prahou a Bratislavou. Kromě toho vyvinulo řadu dalších typů pro vojenské i komerční účely, jako byl průzkumný a výcvikový letoun A-14. V Aero pracovali významní konstruktéři, jako například šéfkonstruktér Antonín Husník. Dlouholetým továrním šéfpilotem Aero pak byl Josef Novák (1893-1934), který zalétal na 30 nových letounů, byl držitelem devíti národních leteckých rekordů a v první světové válce měl tři potvrzené sestřely.
Expanze: 1923–1938
V roce 1923 se Aero přestěhovalo do nové továrny ve Vysočanech, kde začalo vyrábět různé typy letadel pro vojenské i civilní účely. Rodina úspěšných vojenských dvouplošníků (bombardovacích a průzkumných) A-11 čítala přibližně 250 kusů. Pozorovací letoun a lehký bombardér A-32, poprvé vzlétl v roce 1927, sloužil v československém a finském letectvu. A-35 byl první hornoplošník vyvinutý v Aero. Baťův obuvnický závod zakoupil dva stroje pro přepravu osob a zboží. Patřily mezi první korporátní letouny na světě.
Válečná výroba: 1938–1944
V době okupace se zastavila výroba nových letadel. Místní letecké závody musely dodávat letadla pro Německo. Aero ztratilo během války možnost rozvíjet své vlastní letouny. Bylo nuceno hromadně produkovat německé stroje, např. Bücker – Bü31 Jungmann – dvouplošný letoun pro výcvik a akrobacii nebo C-3 a Siebel Si-204D, dvoumotorový vojenský stroj. Během války vzniklo i letiště Vodochody (1942), které dnes má dvě ranveje (2 500 a 1 400 metrů) a krom mezinárodního provozu se používá pro zálety nových strojů.
Poválečná výroba: 1945–1958
Aero po druhé světové válce vyvinulo úspěšný čtyřmístný dvoumotorový letoun Ae-45. Tento oblíbený a spolehlivý model byl vyráběn v několika verzích v letech 1948-1962 (celkem 590 kusů). Legendární letoun slavil velký úspěch doma i v zahraničí. Zvítězil v uznávaném anglickém závodě, překonal Atlantik i Saharu. V roce 1953 se Aero přestěhovalo do Vodochod, kde začalo vyrábět proudové bojové letouny MiG v sovětské licenci. Aero vyrobilo v letech 1954-1972 celkem 3 608 kusů MiG-15, MiG-19 a MiG-21. Tato výroba také povzbudila vývoj vlastních proudových cvičných letounů L-29 a L-39.
Proudový věk: 1959–1967
L-29 Delfín byl první proudový letoun navržený v Československu. I když byl poslední letoun Aero dodán v roce 1974, stále je mnoho Delfínů v provozuschopném stavu a některé z nich si oblíbili civilní majitelé. Bylo vyrobeno celkem 3 665 Delfínů, z nichž 1 943 vzniklo v Aero Vodochody a 1 722 v LET Kunovice. Delfín se stal nejúspěšnějším výcvikovým letounem, který kdy existoval.
Tuzemské proudové letouny: 1968–1990
L-39 Albatros byl dalším velmi úspěšným proudovým výcvikovým letounem po L-29. Byl to první letoun této kategorie s dvouproudovou pohonnou jednotkou. Stále je v provozu u mnoha leteckých sil po celém světě. Jeho první vzlet se uskutečnil 4. listopadu 1968 s letovým prototypem X02. Aero jich vyrobilo téměř 3 000 kusů. Původní verze dostala označení L-39C (cvičná), poté vznikly varianty lehká bojová, vlečná nebo určená pro zahraniční obchod. Na strojích Albatros létají dodnes i nejslavnější světové akrobatické skupiny.
„Albatrosy zanechávají hvězdnou stopu i ve filmové branži. Podíleli se na natáčení bondovky Zítřek nikdy neumírá, akční komedie Smrtonosná zbraň nebo nedávného hitu Top Gun: Maverick,“ stojí v tiskové zprávě Aero.
Nová éra: 1992–dodnes
L-159 ALCA je lehký proudový bojový letoun využívaný pro různé účely, jako je podpora pozemních sil, obrana, průzkum nebo výcvik. Létá s ním české i zahraniční letectvo, například v Iráku, USA a Velké Británii, kde jsou stroje L-159 využívány pro výcvik stíhacích pilotů. Aero se průběžně stará o jeho údržbu a modernizaci, aby splňoval požadavky pro letouny 5. generace. Nedávno Aero představilo prototyp L-159 T2X s novými avionickými systémy.
„L-159 je stále důležitou součástí různých cvičení NATO. Letoun je ceněný také jako agresor při výcviku pilotů F-35 nebo F-16 amerických a britských vzdušných sil,“ uvádí Aero.
Obnovení výroby proudových letounů: 2000–2018
Vývoj nového cvičného proudového letounu L-39NG od tradičního českého výrobce letadel z Vodochod začal v roce 2014. Jen o rok později vzlétl technologický demonstrátor L-39CW a 22. prosince 2018 se do vzduchu podíval i první prototyp. Nová generace cvičného letounu z Aero se představila s novými materiály, moderními avionickými systémy, novým křídlem i pohonnou jednotkou.
Sériová výroba L-39NG: 2018–současnost
Dvoumístný podzvukový letoun L-39NG od společnosti Aero je nejen optimální platformou pro komplexní výcvikový systém budoucích stíhacích pilotů letounu 4. a 5. generace, ale také pro plnění bitevních, hlídkových a průzkumných úkolů. V roce 2019 se letoun ukázal fanouškům na Dnech NATO v Ostravě. První sériově vyrobený letoun v Aero po 20 letech byl vyrobený 22. listopadu 2022. L-39NG prošel certifikací se standardy EU a NATO a dnes je nabízený v západní i východní certifikaci. Životnost cvičného letounu L-39NG je až 15 000 letových hodin, což je trojnásobná hodnota než u jeho předchůdce L-39 Albatros.
„Na výrobě cvičného proudového stroje z Česka se podílí 300 tuzemských i zahraničních firem. Zhruba 60 % z nich jsou české společnosti. Jeden L-39NG vyžaduje 8 500 metrů kabeláže, 17 500 nýtů a 31 000 hodin práce.“