BLOG: Vertiport není heliport!

24.02.2024 20 příspěvků

Ve světě se v posledních několika letech rozhořel souboj na poli eVTOL mobility a jejího využití pro leteckou přepravu mezi městy vzdálenými v řádech nižších stovek kilometrů. Česko ale zatím stojí opodál. Vybudování infrastruktury tak bude převážně na soukromých subjektech a jedna firma ve Zlíně se do toho už pustila. V autorském textu Toma Juříka si můžete počíst o jeho problémech s přípravou na budoucnost.

Budoucnost firemního létání? Vertiport na střeše sídla!
Budoucnost firemního létání? Vertiport na střeše sídla! (Zdroj: Tom Juřík)

Ne, heliport to fakt není! Kolikrát jsem už musel vysvětlovat, že to, co jsem si vysnil a postavil na střeše naší nové firemní budovy rozhodně není heliport, ale nachystaný nový vertiport. Respektive jeho středová 15metrová železobetonová část s dynamickou nosností 5 700 kg a silovým šroubením pro dodatečnou montáž ocelového čtyřmetrového límce a ocelového schodiště na střešní terasu. Takto se železobetonový střed rozšíří na plánovaných 23 metrů kruhového průměru. Dokončení límce a schodiště neproběhlo až na urgentní žádost projektanta, který prohlásil, že finální předpis EASA ještě není na světě a proto je moudřejší počkat, než něco později draze předělávat. Takže přiložené snímky fakt nejsou žádné počítačově vytvořené obrázky, ale fotografie skutečného díla dokončeného v srpnu 2023!

Naše firma je aktivní v elektronických systémech dopravy (ITS – Intelligent Transport Systems) a tak z logiky věci hledíme trochu dál. No a co to dál znamená? Regionální individuální vzdušná eVTOL doprava! Současný smutný příklad – odlet na obligátní Kanárské ostrovy či na libovolnou rutinní služební cestu po Evropě z Prahy... Ach jo, to pro nás zlíňáky znamená odjezd z domu či firmy minimálně 6 hodin před odletem... To je fakt něco, co zejména opakovaně nepotěší.

Strategie rozmístění letišť v ČR totiž už nemůže být horší. Ruzyně je jakž takž využitá a pak už zhola nic. Brno – jen low-cost linka Londýn a pak už jen dovolenkové chartery. Ostrava – pár linek, servis velkých letadel a zas už nic. České Budějovice, Pardubice a Karlovy Vary to je darmo mluvit. Prostě jednoduchý vzorec, že letiště potřebuje spádových 5 milionů lidí, je kromě Prahy všude zásadně porušen.  Z dnešního pohledu to chtělo v ČR pouze 2 hlavní letiště – Ruzyni a Přerov. Mimochodem
proč Přerov? Stačilo dobudovat pár "antizelených" dálnic a spojení na Brno, Olomouc, Zlín a Ostravu mohlo být ze všech stran pod 40 minut... I z těchto důvodů je pro 90 % našich firemních letů domácím letištěm Vídeň – Schwechat. No a pro smutné upřesnění – tak tam odjíždíme 5 hodin před odletem. Naštěstí počet spojů po Evropě i do zámoří je z Vídně o hodně lepší než z Prahy. A už jsme kousek od merita věci tohoto malého příspěvku.

Foto: Tom Juřík

 

Co takhle ze střechy firmy na nejbližší slušné letiště (rozuměj Schwechat) za cca 30 min? To by pak byla pohodička na 2 hodiny před odletem linky! Už teď slyším ty námitky. To zas bude mrtvých, to se nikdy nestane, to nikdo nepovolí! Atd., atd... Ano souhlasím, jsme ve fázi obdobné automobilové motorizaci na přelomu 19. a 20. století – praporkový zákon a jiné šílenosti. Ve 100 km/h se prý určitě všichni pasažéři v automobilu zalknou... Jenže pokrok nezastavíš! Vzpomeňte si třeba na rogala za super regulačního socialismu! Nikdo a Nijak je nedokázal zastavit! No jo no, bude to jako dříve s kočáry či auty – ne pro kmány, ale pro pány a až o dost později pro každého. I se všemi omezeními – nevyřešené problémy s lety v podmínkách námrazy, rozhodně ne lety za každého počasí – i tak to pro mne stojí za to. Takže pokud nám to zlepší naši zoufalou „zelenou dopravní nepřipojenost“ na zbytek
světa třeba jen při 50 % našich firemních zahraničních cest, tak i to bude stále velká pozitivní letecká bomba.

Ale zpět k našemu vertiportu. Neporušené sestupové roviny, umístění v průmyslové zóně daleko od rodinných domů (Co, hluk?! - i kdyby žádný nebyl, tak stěžovatelů bude určitě spousta), odbavovací hala na střeše s plným odpočinkovým i hygienickým zázemím, výtahy do 5. patra, kryté garáže pro 130 aut, perfektní umístění 5 minut od centra města,... Takže teď už jen (ne)trpělivě čekat na dokončení EASA předpisu střešních vertiportů a následné rychlé dobudování kovových konstrukcí a případné elektrické rychlonabíječky – to je práce na max. 6 měsíců.

Ano jsme nachystaní, jak nejlépe to šlo. Snad to ještě v tomto zbyrokratizovaném a škarohlídském světě zažiju na vlastní kůži! Počkám si na výsledek současné živé konkurenční soutěže výrobců eVTOL běžící zcela mimo nás. Některé eVTOL stroje jsou zcela „antiaerodynamické létající senohraby“, ale některé už mají leteckou i aerodynamickou konstrukci excelentní. Lilium, Joby, Voloregion – ano, to jsou mí tři současní favorité.

Ale na tom mi až tak nezáleží. Já prostě chci být za 30 minut na Schwechatu! Žijeme jen jednou s omezeným a vyšší mocí daným počtem dní, hodin, minut, sekund... Tak proč proboha pořád poskakovat přes parkoviště D1 na druhý konec republiky? Proč se i nadále stydět za přejezd hranic v Mikulově a sjíždět z krásné rakouské dálnice do kraje nevěstinců a heren podél neprůjezdné „ekologické“ cesty I/52? Z výšky současná krutá pozemní realita zas tak nebije do očí a člověk je skutečně „tak nějak nad tím“.

Za sebe můžu říct pouze jediné. I kdybych měl létat eVTOLem načerno, tak to (minimálně) jednou zkusím. Tedy pokud mi zbudou ještě nějaké ty dny, hodiny, minuty, sekundy mého pomíjivého života! Hurry up vývojáři, tak sebou hoďte!

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Postavte heliport, ne vertiport.

25.02.2024 v 10:44 Pepa

A víte, že tím vrtulníkem byste byl na tom Schwechatu za 30 minut taky? To byste ale nesměl stavět vertiport, ale heliport ;). A pro ty pány, které zmiňujete, může nakonec už dnes čekat v Brně nebo v Praze natankovaný jet. Ty tři kilometry betonu, co tam mají, vás už potom vezmou kamkoli. eVTOL je hezká inovativní hračka, která má ale do reálného provozu hooooodně daleko a kdo ví, jestli čekání na ní nebude čekání na Godota. A zrovna pro Vás nic průlomového nepřinese - všechny problémy, co jste popsal, můžete řešit už dnes dostupnou technologií. Levněji, bezpečněji a legálně, takže se nestane, že budete investovat miliony abyste (alespoň jednou) letěl. Načerno. 

Odpovědět

RE: Postavte heliport, ne vertiport.

26.02.2024 v 17:18 Vaclav

Autonomni VTOL urcite ma budoucnost. V Brne je to asi opravdu boure ve sklenici vody, pokud se ale podivate na mapu LA, nebo NY, tam to asi muze mit dobry use-case. Pokud to bude litat v nejakych vyclenenych koridorech. 

Porovnejte treba

https://skyvector.com/?ll=34.02092480174918,-118.41498351330281&chart=114&zoom=7

https://aim.rlp.cz/ais_data/aip/data/valid/a2-tb-vfrc.pdf

, hlavne tedy ta meritka :) Pokud si nad LA namaluji nejake U-Space, ta mapa to ani nepozna a bude to rychla cesta jak prelet nad aglomeraci ktera ma velikost z Brna do Jihlavy (mozna az do Vlasimi;)

A, mimochodem, eVTOL mozna nemusi byt ciste na baterky ;)

 

Odpovědět

RE: Postavte heliport, ne vertiport.

26.02.2024 v 19:49 MP

Jak píše kolega výše, legální cesty existují už teď, to že jsou drahé asi nebude ve vašem případě problém. On ten bizjet může čekat i v Kunovicích, nebo se po Evropě dá cestovat třeba vrtulníkem. Zbytek úvahy se mi zdá trochu podobný myšlené teoretické snaze prosadit v ČR odbočování vpravo na červenou (jako v USA) tím, že budu vytrvale jezdit na semaforech na červenou vpravo a budu čekat, že se tomu legislativa přizpůsobí.

Odpovědět

RE: Postavte heliport, ne vertiport.

27.02.2024 v 7:41 Tom Juřík

No let vrtulníkem do Vídně rozhodně není v tomto případě jednoduchým řešením. Na budovu o této výšce může přistávat podle současného předpisu pouze vícemotorový vrtulník a tyto twiny mají cenu letové hodiny v kosmu. Navíc vůbec nejde o to cestovat kamkoliv následně soukromým jetem. Jde o rychlý letecký přípoj ke standardnímu leteckému hubu (Vídeň) se spoustou letů kamkoliv, včetně excelentních letů do zámoří. Nikdy jsem neuvažoval, že bych dokázal rozumně zaplatit privátní lety např. do USA či do Asie. Takže jde hlavně o tu flexibilitu, chcete-li, letecké přípojné taxi. To při vší úctě nemůže zajistit twin helikoptéra v jakékoliv rozumné cenové třídě a to ani v budoucnu. Prostě doufám, že eVTOL bude jednou za lidovější cenu.

Odpovědět

RE: RE: Postavte heliport, ne vertiport.

27.02.2024 v 8:42 igi

https://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_C-X75

takto, že?

:)

Odpovědět

RE: RE: RE: Postavte heliport, ne vertiport.

27.02.2024 v 17:04 Vaclav

... treba ;)

Odpovědět

Nechapu

26.02.2024 v 23:16 Kuba

Já nevím ale cestování eVTOLem rozhodne nevyjde na par korun. Bude to dosti srovnatelné s vrtulnikovou dopravou. Takže jak říká kolega, ve Vídni mixerem jste za 30min. Popřípadě si pronajmete jeta a můžete letět z Kunovic. No a pokud na to nemáte pak si zvykejte na cestování autem, protože VTOL vyjde podobně :D

Odpovědět

Výhody eVTOL vůči vrtulníku?

27.02.2024 v 9:15 Karel

Bude provoz certifikovaných eVTOL výrazně levnější než provoz vrtulníků? Pokud ne, což předpokládám, pak kvůli vysokým nákladům velké rozšíření dopravy vzduchem pomocí eVTOL neočekávám. Bude to jen další alternativa k vrtulníkům.  

Odpovědět

RE: Výhody eVTOL vůči vrtulníku?

27.02.2024 v 10:45 Vaclav

Mno, pokud se to rozsiri (tam kde to ma smysl ve stovkach nebo tisicich - coz asi neni Brno), tak tam odpadne jedna podstatna a draha polozka - profesionalni pilot. At se nam to libi nebo ne. Ale nebojte, zitra to urcite nebude ;)

Odpovědět

RE: RE: Výhody eVTOL vůči vrtulníku?

27.02.2024 v 16:01 Karel

eVTOL se rozšíří, bude-li o ně zájem. Zájem bude, pokud to bude ekonomicky výhodné a dostupné. To je ta základní otázka. Technologii máme, vyrobit to umíme, ale vázne to certifikacích a legislativě, což to může tak prodražit, že to bude cenově srovnatelné s vrtulníky (včetně pilota), tudíž pro většinu lidí příliš drahé. U bezpilotních strojů bude absence pilota na palubě, alespoň z počátku, pro spoustu lidí spíše odrazující. 

Odpovědět

RE: RE: RE: Výhody eVTOL vůči vrtulníku?

27.02.2024 v 19:03 Čáp

Je zajímavé vidět, že se v letectví tak asi po 70 letech objevila zase nějaká novinka. I když ona to zase až tak moc novinka není, spíš moderní technika (hlavně ta výpočetní) umožnila konstrukci spolehlivějších multikoptér s překlopnými motory. Ovšem bude ještě zajímavější sledovat certifikace a následné předpisy. Stroj jehož spolehlivost závisí na počítačích řídících jednotlivé elektromotory je přeci jen něco jiného, než klasický letoun, nebo helikoptéra. Levné to určitě nebude. Budoucí výrobci to mají jistě zkalkulované, ale helikoptéry fungují již mnoho let a jsou relativně dostupné, a přitom se nedá říct, že by o jejich použití byl nějak velký zájem.

Odpovědět

Cena

28.02.2024 v 8:24 Radek

Cena je ve hvezdach. Nikdo nevi, kolik bude letoun stat, jak dlouho vydrzi baterie, nez je budou muset z bezpecnostnich duvodu nahradit novymi. Prvnich nekolik let se bude letat s pilotem, protoze nikdo svepravny nepovoli software, jehoz selhani muze zabit spoustu lidi (ve stroji i na zemi). Takze dvoumistne stroje nemaji realnou sanci na efektivni provoz. Hlavni problem jsou baterie - pokud vydrzi jeden hodinovy let, jak dlouho se budou nabijet, kdyz rychlonabijecky snizuji zivotnost baterie na polovinu? To za den uskutecni dva hodinove a dva pulhodinove lety a zbytek dne bude na normalni nabijecce ? Aby mel pomer nabijeni 1-1.

Odpovědět

Uvidime

28.02.2024 v 10:59 Vaclav

... Stroj jehož spolehlivost závisí na počítačích řídících jednotlivé elektromotory je přeci jen něco jiného...

Uplna zavislost na pocitacich uz je skutecnost ve vsech novych airliners, jako A350 nebo Dreamliner 787: fly-by-wire. Bez pocitacu nepohnes ani vyskovkou ani kridelkem.

... vázne to certifikacích a legislativě...

V US, pokud bussines zatlaci, tak i FAA povoli (drive nez EASA). V Cine dokonce staci aby to naridila "Strana a Lid" a bude to litat, pokud se budou chtit ukazat.

...Hlavni problem jsou baterie ...

Baterky tam muzou byt treba jen na ten spickovy minutovy vykon pro vzlet a pristani. Nikdo netvrdi, ze tam treba nemuze byt nejaka turbinka at uz na letecky petrolej, LNG nebo jednou treba vodik ;)

...Cena je ve hvezdach...

Dnes jiste. Ze zacatku si to budou provozovat jen nadsenci za obrovske penize (treba jako automobil pred 100 lety). To ale neznamena, ze se to jednou nemuze rozsirit a tim padem i zlevnit.

Odpovědět

RE: Uvidime

28.02.2024 v 21:53 Jan W.

Úplná závislost na počítačích: srovnáváte nesrovnatelné. U těch vámi zmiňovaných pilotem řízených letadel co mají fly-by-wire se skrz ten počítač přenáší signály od řízení pilota na hydraulický aktuátor u řídící plochy. Prostě taková elektronická lana, navíc velmi redundantně vymyšlená. Když se přetrhne lano od křidýlka, letadlo letí dál a je docela dobře řiditelné. U těch "elektronických lan" se navíc pilot může pokusit o nějaký troubleshooting.

Tady má počítač ovládat jednotlivé motory, které zároveň zajišťují vztlak, stabilitu, řiditelnost a navíc úplně autonomně. Totálně jiná složitost té technologie (a komplexnost potřebných vstupů, které mohou být chybné) a tak i totálně jiná liga závislosti na počítačích. Je to asi jako byste řekl že mezigalaktický let je dostupný, protože na oběžnou dráhu létáme několikrát týdně..

Odpovědět

RE: RE: Uvidime

29.02.2024 v 9:10

On i ten "flight control" (jak vy trefne rikate - elektronicka lana) ma nekolik modu v ruznych slozitostech (v nejvice advanced modu zamezuje velkym naklonum napr, a kdyz se neco podela uvnitr, pak bezi v nejakem zakladnim modu aby to slo alespon nejak ridit atd). Rozhodne to neni nejaky strucny a prehledny (a 100% bezchybny) system. Ten system je vyvijen po nekolik dekad a ma svou "legacy" historii ;) Autopiloty dronu jsou samozrejme z podstaty slozitejsi, ale ja netvrdil ze nejsou. Ja jen rikam, ze na pocitacich (HW i SW se vsemi svymi potencialnimi chybami) jsou zivotne zavisla vsechna letadla od 80-90 let a cim novejsi tim vice, to neni zadna principialni novinka.

Odpovědět

RE: RE: RE: Uvidime

01.03.2024 v 6:50 čáp

Závislost  moderních strojů na počítačích opravdu není novinka. Novinkou je, že porucha počítače u těchto nových strojů může znamenat nekontrolovatelný pád stroje. Ale nejde jen o počítače. V letadle bude plno silových kabelů, senzorů, plno datových kabelů. A konektorů. Jistě, všechno je zálohovatelné, spolehlivost se dá řešit údržbou. Ale kolik to všechno bude stát? To teď nikdo netuší. Dost pravděpodobně se to dostane na úroven vrtulníků, kde se plno dílů mění preventivně. Jen k tomu bude potřeba nejen letecký mechanik, ale taky elektrikář. Nějaký nový, letecký, certifikovaný. Při dnešním "dostatku" elektrikářů se to ze současnho pohledu jeví jako celkem problém. Vyvinout pěkný a funkční prototyp - to dnes celkem není problém. Dostat ho do komerčního provozu a zajistit spolehlivý servis - to výrazně složitější.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: Uvidime

04.03.2024 v 8:52 Václav

Pomerne presne jste popsal design A350 ;)

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: Uvidime

04.03.2024 v 14:00 Václav

1. Souhlasim, bude to slozite jak parni mlaticka a dostat to do komercniho provozu nebude rychle ani levne, ale muze se to jenou teoreticky rozsirit v tisicich a tudiz zlevnit.

2. Pokud se to rozsiri, tak bych rekl ze se to nebude nejak moc opravovat (manualni prace odborniku bude stale drazsi oproti materialu), ale vicemene zahazovat a vyrabet automaticky znova, podobne jako dnes bezna osobni auta v US.

3. Nesouhlasim, ze je novinkou, ze porucha pocitace zpusobi pad stroje: viz automaticke trimovani 737 MAXu az do zeme, nebo pocatecni detske problemy Airbus fly-by-wire

Odpovědět

Realističtější a využitelnější

01.03.2024 v 7:35 čáp

Realističtější a využitelnější pro rychlou dopravu se zdá spíše toto:

https://www.airbus.com/en/innovation/disruptive-concepts/disruptive-design/racer

 

 

Odpovědět

Vertiport není heliport

04.03.2024 v 13:27 Petr

Autor příspěvku a projektant vertiportu vědí o čem mluví, o většině přispívajících se toto bohuž nedá říci a to nechci nikoho zde urážet. Spousty věcí není v oblasti vývoje eVTOL a jejich provozu (UAM/AAM) vyjasněné, a ještě nějkou dobu jasné nebudou. Jak už to bývá u složitějších věcí, vše se zpožďuju a dále komplikuje. V Evropě Volocopter velmi pravděpodobně nestihne zístat TC pro model Volocity a provozovat jejich letadla v rámci pilotního provozu v rámci OH Paříž letos v létě. Má jen jednu placenou sedačku, ale stejně tak jako E-hang, někdo musí začít a v realitě ukázat výhodu takových nových dopravních prostředků a postupně získat důvěru lidí, a to nejen investorů a zákazníků. Stejně jako byly nadšenci a průkopníci v počátcích automobilismu i železnice! Stanovené cíle v relativně blízké budoucnosti (někdy po roce 2030) jsou splnitelné, to se týká extrémních kritérií na bezpečnost, ekologii - emise i zásadně nižší hluk než stávající vrtulníky a ekonomii provozu. První etapa bude létání pro bohaté, v další fázi díky automatizaci provozu (bez pilota na palubě) se reálně lze dostat na ceny srovnatelné s taxíky na zemi. Vertiport není opravdu heliport, požadavky na vertiport (aktuálně v Evropě EASA VPT-PTS-DSN) pro odbavení eVTOL letadel se svými specifiky a rozdíly proti vrtulníkům (jsou) budou v některých ohledech jednodušší a v budoucnu umožní i umístění do stávající dopravních uzlů ve městech a jejich ještě větší přiblížení zákazníkům. Nebude se jednat o hromadnou dopravu, ale pro určité cesty s preferencí významné časové úspory může být velmi zajímavou alternativou k pozemní dopravě, hlavně na tratích, kde nebude VRT. Co třeba linka Praha Hlavní nádraží - Praha Ruzyně za cca 4 minuty letu a rychlé odbavení, krátká cesta na další návaznou dopravu/terminál. Nebo Praha Ruzyně - střed Liberce za cca 20 minut? Mohu Vás ujistit, že na eVTOL a souvisejících nových technologiích, provozních model se i v ČR již nějakou dobu intenzivně pracuje. Platí, že létání typů AAM/UAM letadly eVTOL se prostě stane a není otázkou jestli, ale kdy a kde.

Odpovědět

Přidat komentář