NTSB vydala finální zprávu k havárii eVTOL stroje Joby

22.02.2024 Tento článek je součástí seriálu Rozbory leteckých nehod

Americký úřad pro bezpečnost v dopravě NTSB uveřejnil finální zprávě k nehodě protoypu stroje Joby, která se stala v únoru 2022. Na vině byla ulomená lopatka.

Stroj společnosti Joby Aviation
Stroj společnosti Joby Aviation (Zdroj: Joby Aviation)

Nehoda se stala 16. února 2022 na stroji JAS4-2, jednom ze dvou prototypů 2. generace, kterému se dostalo registrační číslo N542AJ. Podle zprávy letoun standardní vertikální vzlet, následně provedl překlopení motorů do tradiční letové pozice a začal stoupat do výšky 11 000 stop. Na palubě letounu nikdo nebyl, stroj ale dostávál příkazy na dálku. Obsluha stroje mu po dosažení výšky nařídila následně sestup do blíže neznámé výšky. Podle vyšetřovatelů stroj ve výšce 8 900 stop dosáhl maximální rychlosti klesání 181 uzlů, když se jedna z lopatek na motoru číslo 3 (pravý vnitřní) ohnula kousek od své základny a následně se odlomila. 

Jediný použitelný záběr momentu, kdy list z motoru 3
zasáhl motor 4. Další záběry byly cenzurovány (Zdroj: NTSB)

 

Ztracená lopatka následně zasáhla vedlejší motor číslo 4, který taktéž přišel o jednu z lopatek. Tím se odstartovala kaskádovitá série poruch na dalších motorech a následně i ztráty celého letounu. Stroj se přes levé křídlo překlopil koly vzhůru a následně dopadl do neobydlené oblasti poblíž kalifornského města Jolon. Tím, že na palubě ani v okolí nehody nikdo nebyl, se krom letounu celý incident obešel bez další újmy na zdraví a majetku.

O pilotovi

Stroj na dálku pilotoval 62letý muž s typovou certifikací na vícero jedno i více motorových letadel, dále pak na helikoptéry, kluzáky a samozřejmě i na bezpilotní stroje. V době nehody měl nalétáno téměř 3 000 hodin, z toho 43 s JAS4-2.

O letounu

Jak už bylo zmíněno JAS4-2 je 2. generace prototypu eVTOL fly-by-wire stroje, který pojme až šest osob (pilot + 5 cestujících). Letadlo má celkem šest motorů - čtyři na křídlech a dva na ocasní části. Každý má pětilistou vrtuli a umí pomocí aktuátoru upravovat svůj náklon. Díky tomu tak může startovat a přistávat vertikálně, během letu ale má motory horizontálně. 

Jeden ze starších prototypů při testech s pilotem na palubě. Osudný let ale pilot řídil na dálku (Zdroj: Joby)

 

Vyšetřování NTSB se opíralo i o záběry z GoPro kamer, které měla společnost na stroji, a blíže nespecifikovaného zařízení se schopností záznamu s vysokým rozlišením, které vyšetřovatelům společně s SD kartami z GoPro odevzdala. Společnost nehodu považuje za standardní součást experimentálních letů, které jsou navrhnuty tak, aby ozkoušely výkonnostní limity strojů s cílem přinést kritické poznatky a znalosti. „Od nehody jsme implementovali široké spektrum vylepšení designu a metod testů, mnohé z nich již tehdy plánované, a náš druhý prototyp nalétal bezmála 25 tisíc mil, včetně více jak stovky letů s pilotem na palubě a exhibičních letů nad New Yorkem,“ stojí v prohlášení společnosti.

Joby Aviation podle svých slov nadále hodlá s americkým úřadem pro letectví (FAA) pracovat na odstraňování potenciálních bezepčnostních rizik, než se odhodlá stroj přihlásit k certifikačnímu řízení. O relevantní zjištění se hodlá podělit i s dalšími výrobci eVTOL strojů. Minulý týden FAA schválil společnosti tzv. „propulsion system certification plan“, tedy harmonogram, podle kterého chce dojít k finálnímu posvěcení svého výrobku. Podle Didiera Papadopoulose z Joby chce společnost provést první ostrý letový test během letošního roku. 

Bezemisní stroj Joby je určený pro koncept letového taxi na krátké vzdálenosti. Při cestovní rychlosti okolo 320 km/h slibuje dolet 160 km. Komerční uvedení do provozu je plánováno na rok 2025, a to ve spolupráci s Delta Air Lines. Společnost plánuje provozovat stroje v režimu taxi sama, zprvu v metropolitní oblasti New Yorku a Los Angeles. Na tom, jak by to mělo ve skutečnosti fungovat, nyní společnosti pomáhá při simulacích krom několika aktivních i vysloužilých ATC i NASA. 

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář