Americké letectvo zařízlo projekt next-gen průzkumných helikoptér

14.02.2024 2 příspěvky

Americké letectvo (USAF) se rozhodlo již dále neinvestovat do projektu FARA, tedy vývoje průzkumných útočných helikoptér nové generace. Bell se Sikorskym přitom měli už téměř hotové prototypy.

Vizualizace Raideru X v ostrém nasazení
Vizualizace Raideru X v ostrém nasazení (Zdroj: Sikorsky)

USAF o zastavení programu FARA (zkratka pro Future Attack Reconnaissance Aircraft) informoval minulý týden krátkou zprávou, která ale razantně změnila skladbu armádní vrtulové letky na budoucích několik let. Důvodem ke zrušení byla podle tiskové zprávy „snaha splnit kapacitní požadavky na schopnosti v prostředí s omezenými zdroji“, což se dá přeložit jako šetření. Místo toho se letectvo soustředí na investice do stávajících vrtulníků a priorizaci vývoje bezpilotních strojů.

 Z programu FARA měl vzniknout nástupce dnes již vyřazeného Bell OH-58 Kiowa Warrior, což byl průzkumný vrtulník ze 60. let minulého století, vycházející z jednoho z nejlepších vrtulníků Bell 206 Jet Ranger. Nasazen byl do války ve Vietnamu, v Perském zálivu i Iráku. O právo na výrobu jeho nástupce soupeřily dvě firmy – Bell s modelem 360 Invictus a Sikorsky se svým strojem Raider X. Obě společnosti byly podle serveru Flight Global blízko dokončení prototypů a první testy byly plánovány na letošní rok. Nakonec tak zůstane jen u nich, a to pouze pokud společnosti stihnout prototyp vytvořit do podzimu, kdy tok peněz definitivně vyschne.

Bell 360 Invictus (vlevo) a Sikorsky Raider X (vpravo) - stroje, které se nasazení zřejmě nikdy nedočkají (Zdroj: Bell, Sikorsky)

 

Obě společnosti již vyjádřily nelibost nad rozhodnutím amerických vzdušných sil. Sikorsky mluví o zklamání a nutnosti vývoje v možnostech vrtulových strojů. Bell pak jen potvrdil, že bude pokračovat ve vývoji modelu Invictus a dosavadní know-how použije v budoucnu na jiné stroje. Zrušení programu se dotkne i GE Aerospace, která pro oba prototypy navrhla zcela nový motor GE T901. Ten byl oběma soupeřům doručen teprve loni v říjnu. Motor sice bude použit na modernizaci vrtulníků Apache a UH-60, armáda ale oznámila, že pozdrží jeho výrobu, aby „zajistila adekvátní čas na integraci“ do stávajících platforem.

A kam ušetřené peníze poputují? Na úplně druhou stranu vrtulníkového spektra. USAF totiž hodlá více investovat do druhé generace Chinooku, tedy těžké helikoptéry CH-47F od Boeingu. Ten tak na změně strategie vydělá nejvíce.

Nejvíce na změně plánů vydělá Boeing s těžkým kolosem Chinook (Zdroj: Boeing)

 

  Zdroj článku: FlightGlobal

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.


Témata

Vrtulníky


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Průzkumný vrtulník

15.02.2024 v 6:34 Radek

Dá se to pochopit i tak, že vzhledem k nízké úrovni stealth pro vrtulníky, je lehký stroj bez možnosti nést dostatečně silné obranné vybavení příliš zranitelný. Zdá se, že hluk, IČ a radarová stopa se nedaří významně potlačit a lehký stroj neunese dostatek pancíře, rušičů a výzbroje pro ochranu před moderními hrozbami - drony, těžké kulomety, lehké kanóny, PT a PL rakety. Budoucnost patří kombinaci těžších strojů se silnou výzbrojí s velkým dostřelem (Apache) a dronů. Opakuje se tak zastavení RAH-66 Comanche na přelomu století.

Odpovědět

Boeing

26.02.2024 v 11:47 Jouza

Z toho mi vychází, že Boeing musí být fakt hodne ve s*ačkách kvuli dopravním letadlům a vláda ho nemůže nechat padnout...

Odpovědět

Přidat komentář