Švýcarský start-up Sirius Aviation na 17. ledna naplánoval první let svého Sirius Jet - prvního VTOL stroje poháněného vodíkem. Vyrábět se bude i v luxusní variantě.
Sirius Jet je výsledkem spolupráce švýcarského start-upu s automobilkou BMW, respektive jeho studiem Designworks a Sauber Group, strojírenské firmy, která je známá hlavně díky svému týmu Formule 1. Jednat se má o vysoce výkonný bezemisní VTOL stroj, který bude vybaven pohonným systémem založeným na přeměně vodíku na elektřinu.
Podle výrobce je letadlo oproti elektrickým VTOL strojům mnohem tišší, výkonnější a baterii využívá jen cca. 90 vteřin. Výhodou oproti dalším strojům má být přetlakovaná kabina, Sirius tak bude moci vystoupat až do výšky 30 000 stop a letět cestovní rychlostí 600 km/h. Z bezpečnostní výbavy nebude chybět například padák, který se spustí automaticky, jakmile systém vyhodnotí vážnou situaci.
Vyrábět se bude ve dvou verzích - Millenium Jet pro standardní civilní dopravu, a Business Jet, který bude upraven pro více luxusnější prožitek. Maximální dolet je stanoven na 1 200 km u standardní verze a až 1 850 km u Business Jetu, což spolehlivě pokryje většinu Evropy. Millenium Jet pojme až pět cestujících, Business pak až tři.
Start-up plánuje plné uvedení do provozu příští rok. První veřejná ukázka je naplánována na středu 17. ledna na švýcarském letišti v Payerne, vzdáleného přibližně 40 minut od Bernu.
Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.
"Start-up plánuje plné uvedení do provozu příští rok. První veřejná ukázka je naplánována na středu 17. ledna na švýcarském letišti v Payerne, vzdáleného přibližně 40 minut od Bernu."
to akože majú prototyp? Aj keby - keby to malo byť uvedené do plnej prevádzky budúci rok, muselo by to byť v tomto čase už prakticky certifikované. Nie je to preklep?
Na ich stránke som našiel pomerne mätúce "news", ktoré hovoria že bude verejné predstavenie, ale ďalej tá správa hovorí iba o pohonnom systéme.
Rozumiem tomu teda tak, že v stredu ukážu iba vodíkový pohonný systém. Budúci rok potom dúfajú v zálet prototypu. Ak by už certifikovali hotové lietadlo, určite by sme o tomto type už dávno počuli :)
Tak ten vyvoj je na nekolik let. Problemu bude spousta: preklopne kridelka s pohonem, baterie pro vzlet a pristani, vodikovy palivovy clanek pro let cestovni rychlosti. Za 90 sekund nedosahnou letove hladiny a rychlosti, takze stroj bude asi stoupat a zrychlovat pomalu, aby to clanky zvladli. Naklady na certifikaci astronomicke, a pak jeste v provozu problemy se skladovanim letadla a vodiku (vodik unika rychlosti 3-4% za den z jakekoliv nadrze, hromadi se u stropu, takze pozadavky na hangary). Padak pro takhle velky a tezky stroj uz neni nic jednoducheho. Investovat do tohoto start-upu je rozhodne velmi riskantni.
Tech 90 vterin urcite neni na nastoupani hladiny, ale na odlepeni od zeme do 15 metru a ziskani alespon padove rychlosti pro kridla.
Neznam presne efektivitu palivovych clanku, ale nemusi byt spatna. Nejaka hmotnost se spotrebuje na ty ocelova tlakove lahve, ale vodnik sam je extreme lehky vzhledem k vyuzitelne energii.
Vsechno to bude stat a padat do budoucna, jestli bude nejaka infrastruktura pro tankovani vodiku..
Ale samotny hybrid vodik-elektro - na to bych si mozna i vsadil, nebo jsem na to minimalne zvedav ;)
To je mozne. kazdopadne ani tak to nebude lehke - ty tlaky jsou u vodiku obrovske, 200-700 atm nam to stlaci na hustotu asi 2-4% hustoty vody. (jinak jsou to desetitisiciny)
https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_storage
A pro tekuty vodik (ten ma asi 7% hustoty vody) bychom to museli trvale chladit na -253stC, nebo upoustet, jak se to odparuje. LNG je jednoduzsi, tam staci ubohych -160 stC ;)
Zjistil jsem, jaká akce proběhla 17.1.2024 v sídle firmy v Baar.
Jednalo se o předvedení funkce, kdy po spuštění vodíkového palivového článku byla jeho energií napájena jedna pohonná jednotka, určená pro pohon projektovaného letounu. Informaci mám od kolegy, který akci navštívil.