The International Air and Military show, Kecskemét 11. a 12. srpna 2007

03.09.2007

Do Maďarska se jezdí na závody formule 1, do termálních lázní nebo k Balatonu. Příznivec letectví, který byl v Maďarsku o víkendu 11.a 12. srpna 2007, mohl na letecké základě Kecskemét navštívit Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai Bemutató, v překladu Mezinárodní leteckou a vojenskou show.

The International Air and Military show, Kecskemét 11. a 12. srpna 2007
The International Air and Military show, Kecskemét 11. a 12. srpna 2007 (Zdroj: Aeroweb.cz)
Akce probíhala na letecké základně Kecskemét, která je domovem hlavní části maďarského armádního letectva.
Sídlí zde letouny MiG-29, JAS-39 Gripen, L-39 a transportní An-26. Letecká základna otevřela své brány prvním návštěvníkům v sobotu ráno a brzy bylo letiště téměř zaplněné, i když vstupné nebylo nejnižší - 4000 forintů na den, což je zhruba 450 korun. I tak si o víkendu našlo cestu na letiště skoro 120.000 fanoušků letadel.



Přehlídka je výkladní skříní maďarské armády a ta zde předvedla svou leteckou techniku. Hlavní program byl zahájen vzletem a skupinovými průlety Gripenů, Migů 29 a Albatrosů. Vrtulníky Mi-24 a Mi-7/18 předvedly bojovou akci, při které se i střílelo, cvičně.
Výsadkáři se snesli ze dvou An-26 a pilot školního Jaku 52 se při svém představení samozřejmě nenechal zahanbit. V průběhu dne se v sóle ukázal L-39 Albatros v zajímavé žraločí kamufláži a ješte barevnější byl Mi-24 “Golden Hind”. V samostatných blocích létaly i Gripen a Mig 29.



Organizátoři si pozvali mnoho zahraničních hostů a tak program sliboval výborné ukázky. Hlavním tahákem byly akrobatické skupiny. Z těch “prvoligových” se ve vzduchu se představily dvě. Turečtí Turkish Stars, kteří předvedli svou dynamickou sestavu plnou překvapení.



Zajímavé bylo srovnání temperamentíhu stylu Turkish Stars s ladný pojetím vystoupení Patrouille de France. Ti zalétali svojí show, plnou franouzské elegance, zakončenou propíchnutým kouřovým srdcem, za což si vysloužili dlouhý potlesk. Švýcarská Patrouille Suisse svou účast bohužel zrušila.



Mimo tyto všeobecně známé skupiny, bylo možno vidět i další teamy, předvádějící skupinovou slétanost a akrobacii. Velice pohledné bylo vystoupení chorvatské armádní skupiny Wings Of Storm, létající na turbovrtolových Pilatusech PC-9. Dále byl vidět dánský team Baby Blue se stroji Saab T-17 a skupina Stars létající pod hlavičkou chorvatského Aeroklubu Galeb na strojích Galeb G-2A, vyřazených z jugoslávské armády

Samozřejmě nechyběly ani sólo ukázky vojenské techniky. Velice razantní sestavou, téměř celou létanou se zapnutou forsáží, se uvedla nizozemská F-16. Další F-16, která malbou na směrovce připomněla 90. výročí založení                                                                                                                                             1.perutě, převedla belgická armáda. Ve vzduchu byl k vidění španělský EF-18 Hornet, Gripeny v barvách švédské i české armády. Divákům se ukázaly i stroje chorvatské a slovinské armády, Super Galeb, Orao a Pilatus PC-9. Ze Slovenska zavítal Albatros a také Mi-24 s vystoupením obarveným efektním oranžovým dýmem.



Program nebyl postavený jen na vojenských strojích. Ve vzduchu bylo vidět i dost zajímavých civilních strojů. Největší zastoupení měly Flying Bulls. Hlavní hvězdou byl maďarský pilot číslo 1, Peter Besenyei se svojí Extrou 300.



Další akrobatickým strojem v barvách RB byl vrtulník Bo-105. A největší byl čtyřmotorový Douglas DC-6, se kterým piloti předvedli několik velice utažených zatáček… RB team se neuvedl jen na nebi, ale i na dráze. Závod vozu formule 1 s Extrou 300, nebo s AH-1 Cobra, se nevidí každý den.
Z civilních letadel byl k vidění i Boeing 737 Malévu ve velice nízkých průletech. Další skvělý maďarský akrobat Zoltán Veres, létajíci také na Extře 300, zalétal divácky atraktivní dlouhou a nízkou sestavu.



V Kecskemétu měla početné zastoupení i Česká republika. Armáda ČR předvedla na nebi již zmíněný Gripen a také L-159 Alcu. Pod hlavičkou Aera, se objevily Delfín a L-159B, které létaly ve formaci s maďarským L-39 a také C-11, pilotovaný V. Peroutkou. Aero svou statickou expozicí zabralo jeden hangár, kde předvedlo i Ae-270 Ibis.



Na dalších stojánkách a v hangárech bylo vystaveno mnoho zajímavé techniky, jak současné tak i historické. Například muzejní Poliparpov Po-2, C-11, Mi-2, motory z letadel MiG-23, MiG-29 a další stroje maďarské i zahraniční.

Kecskeméti Nemzetközi Repülőnap nabídl svým návštěvníků téměř vyčerpávající podívanou. Hlavní program začínal v 10 hodin končil až po 18 hodině. Po tuto dobu bylo nebe nad letištěm stále ‘plné’, bez zbytečných prostojů. Kdo si nechtěl nechat ujít žádné vystoupení na obloze, neměl téměř šanci si prohlédnout statické ukázky, rozmístěné po celé ploše rozlehlého letiště.

Pokud se za dva roky vydáte na dovolenou k Balatonu, zjistěte si, jestli by nestálo za to zajet i do Kecskemétu...

Více fotografií z Kecskemétu si můžete prohlédnout na picasaweb.google.com/lastphotos

Mohlo by vás zajímat

Témata

Letecké dny


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář