Youtuber, který nasimuloval poruchu letadla, půjde do vězení

09.12.2023 15 příspěvků

Tvůrce videí Trevor Jacob před dvěma lety vyskočil za letu z letadla a nechal ho úmyslně havarovat s vidinou virálního videa. Za maření vyšetřování ale stráví půl roku za mřížemi.

Trevor Jacobs opustil plně funkční letadlo kvůli videu
Trevor Jacobs opustil plně funkční letadlo kvůli videu (Zdroj: Youtube | Trevor Jacob)

Inkriminovaný let se odehrál 24. listopadu 2021 z kalifornského letiště v Lompoc City (KLPC) na letiště Mammoth Yosemite Airport (KMMH). 35 minut po startu Trevor Jacob jako jediný pilot ve videu simuloval potíže s motorem, které ale žádnému ATC neohlásil. Následně otevřel dveře svého letounu Taylorcraft BL-65 a s padákem, který měl celou dobu na sobě, z něho vyskočil. Letadlo pokračovalo ještě několik minut dále, než se zřítilo v hornaté oblasti národního parku Los Padres. Po celou dobu bylo na letadlu přiděláno několik kamer a i Jacob s jednou v ruce vyskočil. Protože se následně vydal na místo nehody kamery posbírat, lze předpokládat, že mu šlo primárně o video, které s titulkem „Havaroval jsem svoje letadlo“ zveřejnil 24. prosince 2021.

Video, které stojí za celou kauzou (Zdroj: Youtube | TrevorJacob)

Žaloba amerického úřadu pro vyšetřování leteckých nehod NTSB nicméně neřešila tolik opuštění funkčního letadla (to si s ním vyřídila FAA zrušením pilotní licence), První křížek si Jacob u úřadů udělal tím, že nehodu nahlásil až o dva dny později. FAA i NTSB spustili vyšetřování nehody, Jacob ale jejich práci mařil tím, že nejprve tvrdil, že nezná místo nehody, ačkoliv na něm byl jak pro kamery, tak o cca. dva týdny později s helikoptérou pro vyzvednutí trosek. Ty převezl do Lompoc City, kde letadlo rozřezal a roznosil po koších na letišti i mimo něj. Úřady tak neměly co zkoumat. Přesto se jim povedlo prokázat nejen tyto činy, ale i to, že Jacobs lhal vyšetřovaletům o technických problémech i že nemohl najít vhodné místo k nouzovému přistání.

Pod tíhou těhto skutečností se Jacob nakonec 30. června letošního roku přiznal k obžalobě ze „zničení a zatajení s úmyslem mařit federální vyšetřování“. S jistotou se tak vyhnul vyššímu trestu (podle Jacoba mu hrozilo až 20 let), soud ale i přesto přihlédl k tomu, že inkriminované video bylo sponzorované a Jacob tak „pravděpodobně spáchal trestný čin s úmyslem získat pozornost sociálních sítí a médií a zároveň se obohatit,“ což ostatně Jacob i potvrdil ve svém doznání. Ve federální věznici si tak bývalý olympijský snowboard krosař a milovník adrenalinu pobude šest měsíců. Spekulovalo se, že bude zařazen na černou listinu FAA a dostane doživotní zákaz zisku pilotní licence, Jacob nicméně v úterý vydal na svém YouTube kanálu video, kde pilotuje letadlo a tvrdí, že licenci získal zpět.

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Youtuuuber

09.12.2023 v 9:25 Ondra S.

Hmm..., pán asi není nejostřejší tužka v penálu. Tak snad mu tato akce vydělala dost, aby si půlroční dovču v nápravném zařízení užil bez většího stresu.

Odpovědět

Ach ten mamon.

10.12.2023 v 11:58 Filip Zejda

Kdyby si pán celé letadlo postavil sám, a nechal by na něm něco přes 3000 hodin práce a přemýšlení. Kdyby si postavil i svůj motor a za letu stavitelnou vrtuli. Kdyby obrátil každý šroubek v ruce a přemýšlel jak ho zkrátí za matkou kvůli hmotnosti,  nikdy by své funkční letadlo neopustil a to ani za žádné peníze! Vybudoval by si totiž vztah ke svému stroji se kterým létá i s rodinou. Naučil by se číst jeho vibrace, zvuk chodu motoru a zjistil by co mu - tomu stroji- nejlépe vyhovuje. Přecházel by kritické režimy a letadlo v nich neudržoval. A takový stroj by mu, ač na to mnoho lidí nevěří, dal mnohem  více možností si zachránit svůj život. Simbioza někdy funguje i mezi člověkem a strojem i přesto, že to "věda" vehementně popírá.  letadlo mi zatím vždy dalo nějakým způsobem dopředu vědět, že příde nouzová situace ve všech více než deseti případech. Frekvencí vibrací, zvukem, zápachem, tarokováním... Stalo se Vám někdy něco podobného Symbiotického, kdy Vám Váš stroj pomohl, nebo alespoň upozornil v přicházející nepříjemné situaci?

Odpovědět

RE: Ach ten mamon.

11.12.2023 v 13:13 zidan

:DDDD co to melesss

Odpovědět

RE: RE: Ach ten mamon.

12.12.2023 v 13:27 Petr Tichý

p. Zejda se poněkud obšírně a květnatě snažil sdělit, že kdyby si dotyčný letadlo postavil sám nebo se o něj léta staral, získal by k němu vztah, a svévolně by jej nezničil.

Nevím, jestli jste spolu pásli husy, ale pokud ne, tak člověku, zřejmě o generaci staršímu, netykejte.

Odpovědět

RE: RE: RE: Ach ten mamon.

12.12.2023 v 13:42 B.

Pan Zejda se nám květnatou mluvou jemu vlastní snaží prezentovat svoji narcistickou poruchu osobnosti, na kterou je náležitě pyšný.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: Ach ten mamon.

12.12.2023 v 15:57 Čáp

Formu komentovat nebudu, ale pan Zejda je zástupce mizející generace lidí,  schopných a ochotných studovat a tvořit, a jejich snaha má výsledek. Takových lidí, kteří zvládnou postavit a udržovat letadlo je čím dál méně.  A kdo to někdy udělal je vždy oprávněně hrdý na své dílo, byť se to nezúčastněným může zdát narcistické.

Odpovědět

RE: Ach ten mamon.

12.12.2023 v 23:16 Martin

Hlavně kdyby si postavil ten vlastní motor a za letu stavitelnou vrtuli velkého průměru. Jinak by to totiž mohlo skončit úplně stejně a vztah k letadlu by nemohl vzniknout. Teda nemohla by vzniknout tato typicky Zejdovinová nesouvisející reklamní vsuvka která postrádá ještě rozměr "kdyby si prošel výcvikem bush pilota, tak by se nebál sedat na jakékoliv jiné ploše a nemusel by skákat". Ta by se ale při tomto výsledku moc nehodila.

Ne, pokud má někdo, jako tento autor videa, o kolečko míň, tak to stavba vlastního "letadla" rozhodně nezachrání.

PS: Nevím o tom, že by symbiozu člověka a stroje věda jakkoliv popírala a o různých projevech selhávajících strojů exaktně popsaných vědeckými způsoby se můžeme v různých zprávách běžně dočíst. Jinými slovy jsou tyto věty v komentáři vycucané z prstu a po Zejdovsku nepodložené.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: Ach ten mamon.

13.12.2023 v 9:37 igi

Ja som síce staval lietadlá iba tie RC, ale ten pocit keď to vlastnoručne postavené lietadlo narazí do zeme, to si pamätám doteraz. Úplne rozumiem čo chcel pan Zejda povedať.

 

Piper sa dá zohnať za 30k, takže pre niekoho to môže byť spotrebný tovar. Podľa môjho názoru pre žiadneho skutočného pilota žiadne lietadlo nie je spotrebný tovar.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: Ach ten mamon.

13.12.2023 v 8:40 Vaclav

Ja si zase myslim, ze i kdyz by si nekdo postavil sam letadlo za svoje penize i svym usilim, tak ma pravo si ho i znicit (i kdyz zrovna pro popularitu na youtube - no nevim). Nesmi ale nikoho ohrozovat, coz je s otaznikem i kdyz to provedl nad pustinou. No a za to, ze lhal uradum, prisel o papiry a jde na pul roku do chladku, takze si myslim, ze je vse, jak ma byt - kez by to tak fungovalo u nas.

Odpovědět

RE: Ach ten mamon. Martin

13.12.2023 v 22:12 Filip Zejda

Milý Martine, zdá se, že si pletete dojmy s pojmy a názvosloví, možná jste nepochopil celé mé sdělení a pak na konec se cyklíte v logickém sporu.

V posledním souvětí Vašeho příspěvku jste uvedl protimluv: cituji „PS: Nevím o tom, že by symbiozu člověka a stroje věda jakkoliv popírala“ konec citace OPROTI cituji:“ a o různých projevech selhávajících strojů exaktně popsaných vědeckými způsoby se můžeme v různých zprávách běžně dočíst“ konec citace.

Jinými slovy hovoříte prvně v souladu s mým tématem a sice o možné simbióze stroje, která ovšem předpokládá nejen smyslové, ale také i mimosmyslové vnímání člověkem. Mimosmyslové vnímání a naladění na stroj jako "symbiotický prvek" jsem záměrně do svého příspěvku takto natvrdo neuvedl (měl jsem za to, že tento mimosmyslový kontext pozorný čtenář pochopí  mezi řádky). To byla má chyba, která dala vzniknout Vašemu pokračování o „exaktností“ vědy a vědeckými způsoby popsané simbióze mezi strojem a člověkem. Myslím tedy, že jste nepochopil můj příspěvek a možná je to i má chyba, že jsem nebyl důraznější s tahem na branku.

Pokud tedy souhlasíte s tezí, milý Martine, že:“ Vědomí, energie a hmota jsou různé strany téže mince a spolu souvisí." Pak jsme za jedno.

Zbytek Vašeho textu s VELKOU vrtulí, a bush pokročilým tréningem a jakoukoliv jinou ( správně je“ jakoukoliv další plochou“) napovídá, že mé příspěvky čtete a že Vám již nějaký ten pátek v žaludku leží. V tomto případě mne milý Martine nečtěte nebo na mne nereagujte a ušetříte si ty žaludeční vředy na které si tak obrazně zaděláváte. Neboť myšlenky se zhmotňují a v tomto čase velmi rychle.

Milý Martine nejsem si jist, že by jste byl státem uznaným „exaktním“ psychoanalitikem, psychologem nebo psychiatrem, tak by jste si snad mohl odpustit Vaše laické tvrzení o kolečku navíc. Nijak to totiž nepřidává Vaší důvěryhodnosti. A pokud jste chtěl být vtipný, rovněž jste mne nepobavil, a vlastně pochybuji, že někoho jiného moudrého ano.

Mohl bych Vám popsat obsáhlý příběh z mé vlastní minulosti jak jsem se z nezralosti a nemoudrosti posmíval a jak jsem velmi  zesměšňoval jednoho krajského úředníka, který mi dělal různá protivenství, abych pak řešil patnáct let jeho uraženost přes všechny možné úřady od policie, správních řízení s ministerstvy až po ombudsmana. Bylo jedno, že jsem si myslel, že jsem v právu a vše vyhrál. Ztratil jsem mnoho času, abych nabyl jistou část lidské moudrosti, kterou s Vámi sdílím.

A na konec, milý Martine, už jen zbývá pozeptat se na Vaše celé jméno, jestli se tedy nestydíte za své výroky a čeho že jste v životě dosáhl a jaké hodnoty vybudoval, jak obohatil společnost a kolik lidí udělal štastnými… Odpovědět si můžete sám sobě.

Odpovědět

RE: RE: Ach ten mamon. Martin

14.12.2023 v 13:28 Vaclav

Pane Zejda, pokud spravne ctu Martina, tak on o kolecku navic mluvi v souvislosti s tim narcisem, co kvuli popularite na youtube skace z funkcniho letadla, ne s Vami ;)

I vy musite cist pozorne, nez se budete citit dotcene ;)

Odpovědět

RE: RE: RE: Ach ten mamon. Martin

14.12.2023 v 14:09 Ondra

Ano, také to tak čtu - zmínka o kolečku navíc patřila panu youtuberovi, nikoliv F. Zejdovi.Říkám si, jestli Aeroweb.cz a F. Zejda nemají dohodu? (berte to jako chabý pokus o vtip) :) Téměř každý příspěvek Filipa Zejdy musí pohnout křivkami v analytice nahoru a hezky nakrmí google algoritmy. :)

Odpovědět

RE: RE: RE: Ach ten mamon. Martin

14.12.2023 v 14:48 Filip Zejda

Pokud kolečko navíc bylo v souvislosti s pánem, který vyskočil z  funkčního letadla, pak se  Martinovi omlouvám. Skutečně jsem nečetl dostatečně pozorně. Děkuji Václave za upozornění.

Odpovědět

RE: RE: Ach ten mamon. Martin

15.12.2023 v 16:56 Daniel Darmonov

Slo by pridat nejaky ten priklad toho jak vam letadlo dalo mimosmyslove najevo ze se neco deje?

>letadlo mi zatím vždy dalo nějakým způsobem dopředu vědět, že příde nouzová situace ve všech více než deseti případech. Frekvencí vibrací, zvukem, zápachem, tarokováním... 

 

Toto jsou vsechno veci ktere jste vnimal svymi smysly. 

Odpovědět

Re: Daniel Darmonov Jak mi dalo letadlo mimosmyslově vědět že přichází porucha?

16.12.2023 v 11:12 Filip Zejda

Původně jsem tyto mimosmyslové zážitky nechtěl rozebírat v této komunitě, protože je zde velké množství pilotů, které věří pouze "exaktní vědě" i s jejími nedostatky a pochybnostmi nahrazováním jedné teorie druhou, koeficienty a různými náhražkami tam, kde "věda" neví  a nevěří jiným možnostem. To je v pořádku a každý má právo věřit čemu potřebuje, čemu chce, z čeho má odpovědi a co mu pomáhá, jak byl vychován nebo programován, nebo čemu vychází vstříc a je to tak fajn. Nikdo zde nikoho pro víru už nevraždí.  Za sebe mohu jako mimosmyslové vnímání letadla a toho co mi chce sdělit uvést intuici. Těch způsobů je daleko více, ale nechci Vám popisovat něco s čím nemám osobní zkušenost.  Další způsoby  si najdete v knihách. Pokud by jste chtěl  vědět více mohu Vás odkázat na články, které jsem na toto téma uveřejnil /Text byl redakčně upraven pro prvky reklamy/ Záměrně sem nedávám odkazy, aby dalo trochu práce to najít, tím odradím spoustu lidí, které to nezajímá, nebo zajímá pouze povrchně...

Odpovědět

Přidat komentář