Výrobce letadel Robin Aircraft míří do likvidace

26.11.2023 1 příspěvek

Výrobce letadel Robin Aircraft po více jak pětašedesáti letech zřejmě zkrachuje. Francouzský obchodní soud ve městě Dijon odmítl tři návrhy na umoření dluhů a poslal společnost do nucené likvidace.

Model DR400 je považován za vlajkovou loď společnosti
Model DR400 je považován za vlajkovou loď společnosti (Zdroj: AvPay)

Francouzský výrobce lehkých letadel, známá svými akrobatickými i výcvikovými stroji, se celý rok potýká s finančními problémy vlivem ztráty objednávek. Situace se zhoršila v březnu, kdy byla společnost uvalena pod správu místního obchodního soudu a začaly se vytvářet plány na její obnovu. 

Soud ale v úterý zavrhnul hned tři dostupné návrhy na převzetí společnosti, a to buď pro jejich nedostatečnost nebo nekompabilitu. Společnost tak zamířila do likvidace. CEO společnosti Casimir Pellissier v srdceryvném prohlášení na webových stránkách uvedl, že šlo o studenou sprchu, která dopadla na ramena těch, kteří se na návrzích podíleli nebo je podporovali.

„Těžké časy a limity pracovní síly nás srazily na koleno. Ale nenutí nás se vzdát,“ stojí v Pellissierově prohlášení. 

Model HR200, jeden z mála celokovových strojů společnosti (Zdroj: Wikimedia Commons | TSRL)

 

Provoz společnosti nyní přebere mateřská firma CEAPR (Centre Est Avions Pierre Robin), která se zavázala zaměstnat všechny pracovníky zanikající společnosti a uspokojit nedokončené objednávky. Spoléhá se také na komunitu okolo svých strojů DR400 (dřevěné letadlo primárně pro výcviky) a Cap10 (akrobatický letoun).

Robin Aircraft (původním názvem Centre-Est Aéronautique) byla založena Pierrem Robinem a Jeanem Délémontezem v říjnu 1957. Za více než 65 let existence dala vzniknout dvanácti strojům, z nichž většina měla dřevěnou konstrukci a používala se buď jako výcviková, nebo jako stroje pro rodinné cestování s dětmi (zadní sedadla totiž povětšinou nebyla dostatečně velká pro usazení dalších dvou dospělých. Společnost poprvé změnila majitele v roce 1988, v roce 2008 si ale pak vlivem ztráty důležitého dodavatele motorů prošla první likvidací. Tehdy ji vzala pod křídla práce CEAPR a v květnu 2011 proběhlo znovuzrození jako Robin Aircraft. První finanční problémy přišly na konci loňského roku, kdy společnost odhalila konstrukční vadu na křídlech DR400, což způsobilo již zmíněný pokles objednávek a nucené propouštění.

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

To je tak...

26.11.2023 v 21:42 Jenda

Když se nemodernizuje. Když se nepoužívají moderní řešení. Když se setkáváme s dřevěným křídlem potaženým plátnem u letounu v ceně moderního stroje GA PPL. Nemohlo to dopadnout jinak. A je to skoda. Robiny létají krásně.

Odpovědět

Přidat komentář