Dánsko plánuje zavést novou enviromentální daň pro cestující

14.11.2023

Dánská vláda přišla s návrhem nové daně, která se značně dotkne letecké dopravy. Od roku 2025 by si totiž měli připlatit cestující odlétající z území království. Část daně se vrátí leteckému průmyslu zpátky skrze investice do udržitelného leteckého paliva, zbytek bude použit na sociální podporu pro seniory.

Létání se s největší pravděpodobností pro cestující odlétající z Dánska značně prodraží
Létání se s největší pravděpodobností pro cestující odlétající z Dánska značně prodraží (Zdroj: DAT)

Folketing, dánský zákonodárný sbor, navrhl od roku 2025 postupně zavádět novou enviromentální daň pro cestující odlétající z území Dánského království jak na vnitrostátních, tak mezinárodních letech. Lety se budou danit ve třech sazbách, kdy rozhodující bude délka letu. Zpočátku bude pruměrný zisk z daně na jednoho cestujícího 70 dánských korun (cca. 230 českých korun), v roce 2028 by stoupl na 85 DKK (cca. 280 Kč) a od roku 2030 na rovných 100 DKK (330 Kč. Na dálkových letech pak bude daň dosahovat částky až 390 DKK (cca. 1 290 Kč).

V praxi by tak třeba letenka z Kodaně do New Yorku stoupla až o 780 Kč, v případě cesty do Bangkoku by pak palubní lístek vyšel o víc než tisícovku dráž. Výjimku z placení daně by měli pouze tranzitní cestující, tedy ti, kteří by v Dánsku pouze přestupovali. Země tak naváže na Německo a Švédsko, které už obdobné poplatky zavedly v dřívější době.

Tamní vláda si slibuje, že na dani vybere ročně v průměru 3,93 miliardy Kč. Část vybraných peněz se dánskému letectví vrátí v podobě investic na přechod k ekologičtějšímu letectví. Zbylé peníze poputují na sociální podporu pro seniory. Opozice s hlavní myšlenkou souhlasí, nicméně trvá na tom, aby se celá část daně použila na investice do letectví.

Kabinet zároveň připustil, že nová daň více postihne menší letiště, těm tak z rozpočtu věnuje více než 1,8 miliardy Kč, aby ochránil regionální letiště před vlivem daně. Z těchto peněz se má financovat především infrastruktura pro udržitelná paliva a také „Route development" program.

Dánsko počítá s tím, že od roku 2030 budou všechny vnitrostátní lety využívat udržitelná paliva (SAF). To mají umožnit právě zavedené daně, od kterých si vláda slibuje rychlejší přechod k ekologičtějšímu letectví.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář